ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

نسترن صائبی صفت: «همستر کمبت» بازی است که این روزها زیاد به گوشتان رسیده و حتی در حال سر و کله زدن با آن هستید؛ همسترها در این بازی با هم مبارزه تن به تن نمی‌کنند، اما با قرار دادن کاربرانشان در قالب مدیر یک کسب‌وکار، آنها را ترغیب به کلیک کردن و کسب درآمد بیشتر می‌کند. در این گزارش به بررسی آمار جدید و همچنین منشاء این بازی‌بات می‌پردازیم.

به گزارش ایسکانیوز؛ این روزها شاهد پیوستن (جوین شدن) دوستان و افراد فامیل‌مان در تلگرام هستیم، ولی دلیل آن محبوبیت این پلتفرم به تنهایی نیست. این پلتفرم به تازگی بازی جالبی را راه انداخته است که همه را ترغیب به کسب درآمد از طریق ارز دیجیتال کرده است. اما همستر کمبت چیست؟

مبارزه تن به تن همسترها از آغاز تا کنون

انفجار تلگرام برای مبارزه تن به تن همسترهای مدیر

همستر کمبت یک بازی‌بات ساده تلگرامی است که کاربر در آن با مکانیسم «کلیک به ازای درآمد» یا Tap to Earn سکه‌های مجازی HMSTR کسب می‌کند. سکه‌هایی که می‌گویند به «ایردراپ» و در صورت لیست شدن پروژه در صرافی‌ها در نهایت به پول واقعی تبدیل می‌شوند. منظور از ایردراپ انتقال رایگان ارزهای دیجیتال بین کیف پول‌های مختلف در بلاک‌چین است. در این روش، صاحبان ارزهای دیجیتال می‌توانند به صورت رایگان ارزهای دیجیتال خود را به صاحبان دیگر کیف پول‌های دیجیتال منتقل کنند.

طبق اعلام توسعه‌دهندگان همستر کمبت، توکن این پروژه بر بستر بلاک‌چینی به نام TON ایجاد خواهد شد که البته تاریخ آن هنوز تائید نشده است. اصطلاح توکن به نوعی دارایی دیجیتال اشاره دارد که از ویژگی حفظ ارزش و انتقال به دیگران برخوردار است. توکن ابزار دیجیتالی است که روی بلاک‌چین رمزگذاری می‌شود. می‌توان گفت که توکن همان ارز دیجیتال با ویژگی‌های منحصر به فرد است. گفتنی است که سکه‌های این بازی از نوع «نات‌کوین» (NotCoin) است که پیش از عرضه آن توسط تلگرام، رکوردهای قیمتی جدیدی را کسب کرده بود و افرادی توانسته بودند میزان بالایی از این ارز مجازی را استخراج کنند و به پول زیادی دست یابند. با این حال، نات‌کوین یک ارز دیجیتال با ارزش بالا به شمار می‌آید.

«تون» با نماد اختصاری TONیک ارز دیجیتال بومی بلاک‌چین The Open Network است. این بلاک‌چین با هدف افزایش سهولت در تراکنش‌های مالی و فراهم کردن استقلال مالی بیشتر برای کاربران طراحی شده است. این شبکه در سال 2018 توسط تلگرام تاسیس و به دلیل سرعت بالای تراکنش‌های خود در جامعه ارز دیجیتال معروف شده است.

در این بازی، شما مدیر عامل یک صرافی ارز دیجیتال در حال توسعه هستید و وظیفه شما این است که صرافی را به ارتفاعات جدیدی ارتقا دهید که قبلاً در دنیای همسترها دیده نشده است. برای انجام این کار، بازیکنان روی یک سکه طلایی ضربه می‌زنند تا سکه به دست آورند و سپس از آن سکه‌ها برای خرید ارتقاء برای مبادله خود استفاده می‌کنند.

همستر کامبت در تاریخ ۲۵ مارس ۲۰۲۴ (۶ فروردین امسال) رسما راه‌اندازی شد. بلافاصله پس از عرضه، همستر کامبت به یکی از محبوب‌ترین و پرکاربرترین پروژه در جامعه‌ ارز دیجیتال تبدیل شد و توانست میلیون‌ها کاربر را به سمت خود بکشاند. فقط 11 روز زمان برد که این بازی به یک بازی محبوب تبدیل شود و تعداد کاربران به یک میلیون نفر برسد. روز سه‌شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ تعداد کاربران این بازی به ۶۰ میلیون و ۲۴ میلیون بازیکن فعال رسید، اواخر چهارشنبه ۱۶ خرداد به ۷۸ میلیون و در ساعات پایانی روز پنج‌شنبه به ۱۰۰ میلیون نفر رسید.

صاحب بی‌نام و نشان

به طور دقیق مشخص نیست که چه کسی این بازی را ساخته است. طبق شایعات، صرافی «بینگ‌اکس» پشت پرده ساخت این مینی‌اپلیکیشن تلگرامی است. با این حال هنوز اطلاعات دقیقی سازندگان و تیم توسعه‌اش در دست نیست.

در بررسی‌هایی که گروه علم و فناوری ایسکانیوز انجام داده، این بازی یک وب‌سایت رسمی با آدرس https://hamsterkombat.io/ دارد. گفتنی است که نام دامنه .io یک دامنه اینترنتی اختصاص داده شده به قلمروی اقیانوس هند است.

زمانی که وارد این وب‌سایت می‌شوید، با شعار آن مواجه می‌شوید که نوشته است: مدیر عامل درونی خود را آزاد کنید!

در ادامه این شعار لوگوی 9 صرافی ارز دیجیتال به نمایش درآمده است که به طور نمونه به Bybit اشاره می‌کنیم. بای‌بیت یک صرافی جهانی ارزهای دیجیتال است که مجموعه جامعی از محصولات از معاملات Spot گرفته تا معاملات مشتقات، محصولات Earn را ارائه می‌دهد که می‌توانید دارایی‌های خود را افزایش دهید و همچنین به خدمات Web3 دسترسی پیدا کنید.

در زیر این لوگوها نیز یک توضیح 2 خطی وجود دارد که نوشته است: مسیرتان را از یک همستر کچل به سمت یک مدیر ارشد اجرایی دارنده صرافی سطح یک ارز دیجیتال باز کنید. ارتقاها را بخرید، ماموریت‌ها را کامل کنید، دوستان را دعوت کنید و بهترین شوید!

انفجار تلگرام برای مبارزه تن به تن همسترهای مدیر

نکته این بخش از وب‌سایت این است که در بالای سمت چپ، در کنار لوگوی تلگرام، لوگوی «شرکت ایکس» یا توییتر سابق وجود دارد. از این رو، برخی می‌گویند که ایلان ماسک، صاحب فعلی ایکس، مالک اصلی یا حداقل یکی از مالکان همستر کمبت است.

بعد از این قسمت، در وسط صفحه اول این وب‌سایت عنوان «مسیر راه» یا Roadmap وجود دارد که مراحل توسعه این بازی از ماه مارس 2024 تا فصل چهارم 2024 ذکر شده است.

انفجار تلگرام برای مبارزه تن به تن همسترهای مدیر

در پایین این صفحه تصویر 2 لوگوی دیگر به چشم می‌خورد که یکی لوگوی تلگرام و دیگری یک لوگوی جدید است. زمانی که روی این لوگو کلیک می‌کنید، وارد وب‌سایت Discord می‌شوید. با جست‌وجوی «دیسکورد» در گوگل، متوجه شدیم که یک پیام‌رسانی فوری و پلتفرم اجتماعی VoIP است که امکان برقراری ارتباط از طریق تماس‌های صوتی، تماس‌های ویدیویی، پیام‌های متنی و رسانه‌ها و فایل‌ها را فراهم می‌کند. ارتباط می‌تواند خصوصی باشد یا در جوامع مجازی به نام «سرورها» صورت گیرد. سرور مجموعه‌ای از اتاق‌های گفت‌وگو و کانال‌های صوتی دائمی است که می‌توان از طریق پیوندهای دعوت به آنها دسترسی داشت. از سال 2024، این سرویس حدود 150 میلیون کاربر فعال ماهانه و 19 میلیون سرور فعال هفتگی دارد و در درجه اول توسط گیمرها استفاده می‌شود، اگرچه سهم کاربران علاقه‌مند به موضوعات دیگر در حال افزایش است. جالب است بدانید که از مارس 2024، دیسکورد سی‌امین وب‌سایت پربازدید در جهان شناخته شد که 22/89 درصد از ترافیک آن مربوط به آمریکاست.

صاحبان دیسکورد را در اینترنت جست‌وجو کردیم و متوجه شدیم که 2 نفر با نام‌های «جیسون سیترون» و «استانیسلاو ویشنفسکی» این شرکت را تاسیس کرده‌اند. هم‌اکنون شرکت‌هایی مثل سونی، تنه‌سنت (شرکت سازنده یک شبکه اجتماعی در چین) و چند شرکت دیگر از سرمایه‌گذاران پیشروی آن هستند.

با این حال، یک وب‌سایت به نام «contorra» ادعا کرده است که توسعه‌دهنده و ناشر همستر کمبت شرکتی روسی با نام OrlovSTP است. کاربری با نام مستعار «Zlata Praga» متوجه شد که لینک‌های ارجاع بازی از کلمه «kent» استفاده می‌کنند. کلمه عامیانه «کنت» در روسیه به معنای دوست یا رفیق است.

بسیاری از رمزنگاران مشهور معتقدند که همستر کمبت کلاهبرداری بالقوه دارد و دلایل اصلی که مطرح می‌کنند فقدان قرارداد هوشمند و بدون فهرست است. با وجود این، یک تیم که خود را تیم توسعه همستر کمبت نامیده، قول داده است که در سپتامبر 2024 همه را غافلگیر خواهند کرد.

آمار عجیب و غریب

با وجود اینکه هم اکنون تعداد کاربران همستر کمبت به 100 میلیون رسیده، اما حساب کاربری «همستر کمبت» در توییتر توییت جالبی پست کرده است:

100 میلیون نفر فقط 1/234 درصد از کل جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد. هدف بعدی ما یک میلیارد کاربر بازی همستر کمبت است. همه برای یکی و یکی برای همه🐹! و ما برای کسانی که درخواست فرستادند، رسید داریم.

این بازی اکنون بزرگ‌ترین کانال تلگرام را با بیش از 27 میلیون مشترک یا بیش از سه برابر کانال رسمی اعلامیه‌های نات‌کوین دارد. همچنین نزدیک به 17 میلیون مشترک یوتیوب را جذب کرده است و تقریباً 6 میلیون دنبال کننده توییتر دارد.

اوکراینی‌ها از همستر میت

هفته گذشته تعداد زیادی خبرنامه عمدتا از اوکراین منتشر شد که تجزیه و تحلیل مفصلی از بازی همستر کمبت داشتند و ریشه آن را در روسیه جست‌وجو کردند. کارشناسان اعلام کردند که وب‌سایت رسمی این بازی در مسکو، پایتخت روسیه، ثبت شده است. مشکل در قانونی است که دولت روسیه در سال 2015 تصویب کرد که به موجب آن، درخواست اجباری برای ذخیره همه داده‌های کاربر و ارائه دسترسی مجری قانون به آن در صورت درخواست اجرایی شد. در نتیجه به طور مؤثر، سرویس‌های امنیتی روسیه می‌توانند در هر روز و هر دقیقه به داده‌های کاربران همستر کمبت دسترسی داشته باشند.

در واقع، همستر کمبت توسط RU-CENTER Group، یکی از بزرگ‌ترین ثبت‌کنندگان نام دامنه و ارائه‌دهندگان میزبانی که بخشی از هلدینگ RBC است، ثبت شده است. از آنجایی که شرکت‌های روسی موظفند داده‌های داخلی کاربران را در سرورهای خود ذخیره کرده و در صورت درخواست در اختیار نیروهای امنیتی قرار دهند، این امر تهدیدی برای اوکراینی‌ها به شمار می‌رود. داده‌های شخصی آنها را می‌توان برای مقاصد ناشناخته استفاده کرد.

  • ۰۳/۰۳/۱۹

تلگرام

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">