ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

اگر شما هم جزء مشترکین ایرانسل هستید و از دیتای آن برای وب گردی استفاده می‌کنید، احتمالاً متوجه نمایش یک نوار ابزار (تول بار) در برخی وب سایت‌ها شده‌اید. این نوار ابزار را ایرانسل به صفحات برخی وب سایت‌های محبوب تزریق می‌کند و شما هیچ کنترلی بر آن ندارید.

ایرانسل این نوار ابزار را بدون اجازه کاربر به صفحات تزریق می‌کند و کاربر هیچ گونه کنترلی بر آن ندارد، به عبارتی دیگر امکان غیر فعال کردن آن وجود ندارد. از این رو ممکن است از نظر اغلب کاربران مزاحم و آزار دهنده باشد. به وضوح این  کار می‌تواند مصداق نقض حریم خصوصی کاربر و شنود غیر قانونی اطلاعات نیز باشد، چراکه آنچه رخ داده، طبق تعاریف قانونی می‌تواند شنود تلقی شود.

سراغ پشتیبان آنلاین ایرانسل رفتیم که تأیید کردند این قابلیت اختیاری نیست و کاربر هیچ گونه کنترلی بر آن ندارد.

به گفته خود ایرانسل نوار ابزار مورد بحث امکانات زیر را ارائه می‌کند:
- بررسی باقیمانده بسته‌های اینترنت
- فعال‌سازی بسته‌های اینترنت
- مشاهده پیشنهادهای ویژه
- درخواست تعویض سیم‌کارت 3G به 4G
- مراجعه به وب‌سایت ایرانسل

این نوار ابزار هم در وبگردی به وسیله گوشی و هم در کامپیوترهای شخصی مشاهده شده است. برخی کاربران نیز برنامه «ایرانسل من» را دلیل این دستکاری می‌دانند اما بررسی‌های شهرسخت‌افزار نشان می‌دهد نمایش این نوار ابزار ارتباطی با برنامه ایرانسل من نداشته است، بلکه همه افرادی که از اینترنت ایرانسل (چه به صورت اینترنت همراه و چه به صورت ثابت) استفاده می‌کنند را تحت تاثیر قرار داده است.

همه این ها در حالی است که طبق ماده 734 قانون مجازات اسلامی، هرگونه شنود و دست بردن در اطلاعات مخابراتی که در اینجا «می‌تواند» به صورت دست‌کاری در صفحات وب اتفاق افتاده باشد، جرم محسوب می‌شود.

شما چه فکر می‌کنید؟ آیا این اقدام ایرانسل را نقض حریم خصوصی خود می‌دانید؟ (منبع:شهرسخت‌افزار)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">