ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ایمیل ملی در دست طراحی است

| شنبه, ۸ ارديبهشت ۱۳۸۶، ۰۳:۵۵ ب.ظ | ۰ نظر

یک منبع آگاه در وزارت ارتباطات، از راه‌اندازی" سامانه پست الکترونیکی امن ملی" -iran.ir - در آینده‌ای نزدیک خبرداد.

یک منبع آگاه در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا، اظهار داشت: راه‌اندازی سامانه پست الکترونیکی امن ملی -iran.ir - جایگاهی مناسب برای تعامل مدیران و کارمندان دولت خواهد بود، زیرا خدمات متفرقه و رایگان موجود در شبکه جهانی اینترنت، جوابگوی نیازهایی چون امنیت و محرمانگی اطلاعات نیست.

وی، پست الکترونیک را از نخستین سرویس‌هایی دانست که در شبکه جهانی اینترنت به وجود آمده و افزود: تقریبا همه کاربران و مدیرانی که با اینترنت در ارتباط هستند، تسلط و آشنایی لازم با این سرویس را دارند.

این منبع آگاه خاطرنشان کرد: بیشتر کاربران اینترنت در سراسر دنیا، از سرویس‌های رایگان موجود در پایگاه‌هایی نظیر yahoo، g-mil و Hotmail برای امور خود استفاده می‌کنند. با این حال، از آنجا که این سرویس‌های رایگان، با هدف ارائه به کاربران عادی در سایر نقاط دنیا طراحی شده است، از امنیت و محرمانگی کافی برخوردار نیستند.

وی در خصوص امکانات سیستم سامانه پست الکترونیکی امن ملی (iran.ir)، گفت: در این سامانه، از خدمات و الگوریتم‌های ویژه محرمانگی و امنیت اطلاعات مانند SSL و TLS در برقراری ارتباطات و انتقال اطلاعات استفاده می‌شود.

وی، افزود: در این سامانه، امکان رمزنگاری پیشرفته نامه و ضمایم آن (Encryption) با الگوریتم‌ها و استانداردهای معتبر نظیر S/MIME فراهم شده و امکان امضای الکترونیکی (Sign) مطابق استانداردهای CA و PKI برای مدیران دولتی وجود دارد.

این سامانه همچنین امکان الکترونیکی کردن مکاتبات اداری با استفاده از تایید فرستنده نامه به صورت Online (Authentication) را به مدیران کشور می‌دهد و میزبانی این سامانه در داخل ایران و در محل امن قرار دارد.

وی، گفت: ارتباط کاربران با محل استقرار سامانه پست الکترونیک از طریق شبکه ملی اینترنت و فیبر نوری پر سرعت برقرار است و طراحی و پیاده‌سازی با استفاده از برنامه‌های نرم‌افزاری آزاد/ متن باز، با رعایت تمام مسائل فنی و قانونی توسط کارشناسان داخلی صورت گرفته است.

این منبع مطلع، میسر بودن اتصال و استفاده از این سیستم برای کاربران توسط خطوط Dial-up تلفنی به صورت رایگان و سازگاری خوب این سرویس با تمام سرویس‌های پست الکترونیک مطرح در دنیا و چشم‌گیر بودن سهولت استفاده از این سیستم نسبت به سایر سیستم‌های محرمانگی را از دیگر امکانات این سامانه عنوان کرد و در پایان گفت: پایلوت سامانه پست الکترونیکی امن ملی راه‌اندازی و تجهیزات آن در حال خریداری است و احتمالا این سامانه به زودی راه‌اندازی خواهد شد.

  • ۸۶/۰۲/۰۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">