ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

عضو کارگروه تعیین محتوای مجرمانه رایانه‌ای با تاکید بر رفتار خلاف قانون اینستاگرام و واتس اپ تاکید کرد در اجرای قانون تعارفی وجود ندارد.

مهدی باقری، ناظر کارگروه تعیین محتوای مجرمانه رایانه‌ای در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص تداوم فیلترینگ دو پلتفرم خارجی اینستاگرام و واتس‌اپ با طرح این سوال که آیا کسی در این مورد که محیط این دو پلتفرم فضایی مناسب برای ایجاد اغتشاش و ناامنی در کشور است، تردید دارد، اظهار کرد: بر کسی پوشیده نیست که دشمن از فضای دو پلتفرم خارجی اینستاگرام و واتس‌اپ برای سازماندهی نیروهای خود از جمله منافقین، کومله و دموکرات برای واردات سلاح جنگی به ایران به منظور کشتار مردم استفاده می‌کند.

باقری ادامه داد: کدام حاکمیتی در دنیا وجود دارد که به این مسائل بی‌توجه باشد اما خود را وطن دوست معرفی کند؟ حتماً یا فرد خائنی است که نه به صورت مستقیم بلکه با سکوت خود در برابر ورود تسلیحات به کشور، بستر لازم را برای این پیام رسان‌ها به منظور سازماندهی و شبکه سازی فراهم می‌کند یا بدون شک با آن‌ها همدست است که در تاریخ می‌توان نمونه‌های آن را مشاهده کرد.

 

اینستاگرام و واتس اپ رسماً ابزار کشتار مردم بودند

وی با تاکید بر اینکه اینستاگرام و واتس‌اپ عملاً ابزار سازماندهی و شبکه سازی دشمن برای جرایمی مانند قاچاق اسلحه، شکل دهی اغتشاشات و کشتار مردم بودند، بیان کرد: با توجه به آمار قابل توجه نیروی انتظامی در خصوص کشف تسلیحات متعدد از آشوبگران در ایران، در اینجا این سوال مطرح می‌شود که چرا چنین چیزهایی در کشورهایی مانند فرانسه، ایتالیا یا انگلیس کشف نمی‌شود؟ چرا در مرزهای کشورهایی مانند آلمان این اتفاقات رخ نمی‌دهد؟ چرا واتس‌اپ و اینستاگرام تنها در ایران چنین خدماتی را مهیا می‌کنند؟ در اینجا واکنش ما چه باید باشد؟ آیا باید از فرصت سازی این پلتفرم‌ها در کشتار جوانان خود تشکر و تقدیر کنیم؟

این ناظر کارگروه تعیین محتوای مجرمانه تصریح کرد: اگر هر عامل انسانی و غیرانسانی بخواهد هر نوع ارتباطی با ایران، مردم و اقتصادش داشته باشد، مادامی که تعهدی در قبال جان و مال مردم نداشته باشد، اجازه فعالیت در این کشور را نخواهد داشت. این تنها در مورد ایران نیست، بلکه در همه جای دنیا چنین است؛ آیا کشورهای اروپایی در صورت نقض قوانین به شرکت‌های ایرانی اجازه ادامه فعالیت در کشورشان را خواهند داد؟ قطعاً نه، شدیدترین برخوردها را خواهند داشت. بارها مشاهده شده که در برخورد با افراد ایرانی به بهانه اینکه احتمال داده‌اند شاید در آینده تخلفی انجام دهند، آن‌ها را دستگیر و بازداشت کرده‌اند.

 

وظیفه کارگروه فیلترینگ در قبال محتوای مجرمانه

باقری در ادامه با بیان اینکه وظیفه کارگروه تعیین محتوای مجرمانه رایانه‌ای از نظر حقوقی تعیین مصادیق دارای محتوای مجرمانه‌ای است که در فضای رایانه‌ای فعالیت می‌کند، اظهار کرد: در خصوص فعالیت پلتفرم‌های خارجی شورای عالی فضای مجازی، سیاستگذاری می‌کند، اینکه فعالیت آن‌ها طبق چه برنامه و بر اساس چه آئین نامه‌ای باشد. در خصوص ارتباطات حقوقی با شرکت‌های خارجی هم تصمیم گیرنده وزارت ارتباطات است. در اینجا نقش کارگروه این است که در صورت بروز جرمی در فضای مجازی که تکلیف آن برای دستگاه قضائی مشخص نباشد که آیا این مصداق محتوای مجرمانه است یا خیر، موضوع را بررسی کند. در واقع وظیفه کارگروه جلوگیری از سوءاستفاده برخی افراد از خلاءهای قانونی است.

وی ادامه داد: در خصوص اینستاگرام و واتس‌اپ دیگر شکی وجود ندارد که این دو پلتفرم خارجی قوانین جمهوری اسلامی را نقض کرده‌اند؛ اینستاگرام و واتس‌اپ مشارکت و معاونت بسیاری در قاچاق اسلحه و توزیع و استفاده آن در جریان اغتشاشات داشتند و تبدیل به یک بازوی اجرایی در شکل دهی یک جنگ ترکیبی بودند؛ دیگر نه از وطن فروشان که از تمام کارشناسان دنیا در این حوزه باید پرسید که آیا اتفاقات اخیر در کشور ماحصل یک رفتار اجتماعی است یا نتیجه یک اقدام برنامه‌ریزی شده برای بردن کشور به سمت یک پرتگاه است؟ تمام کارشناسان دنیا یعنی آن‌هایی که خصومتی با جمهوری اسلامی ندارند، در این باره اذعان دارند که این اتفاقات یک جنگ ترکیبی بود که تمام مباحث اخلاقی، نظامی، سیاسی و اقتصادی را شامل می‌شد.

 

تأیید مجرمانه بودن رفتار اینستاگرام و واتس اپ

ناظر کارگروه تعیین محتوای مجرمانه رایانه‌ای در ادامه با تاکید بر اینکه همه این اتفاقات در پلتفرم‌های اینستاگرام و واتس‌اپ صورت گرفته است، بیان کرد: شکی نیست که رفتار این دو پلتفرم مجرمانه بوده است بنابراین طبیعی است که هم دستگاه‌های امنیتی و قضائی و هم دستگاه‌های تصمیم گیرنده نظام با آن‌ها برخورد می‌کردند. هنگامی که صحبت از تعهد این پلتفرم‌ها می‌شود در حقیقت به مطالبه مردم عمل می‌شود، البته خواست برخی از مردم این است که این پلتفرم‌ها همچنان به فعالیت خود ادامه دهند، ما مشکلی با خود پلتفرم‌ها نداریم، نحوه استفاده از این پلتفرم‌هاست که نباید مجرمانه و خلاف قانون باشد.

باقری تاکید کرد: اگر این سکوها حاضر به تعهد باشند به این معنا که این پلتفرم‌ها نباید فضایی برای سوءاستفاده‌های مالی، تحریک و تهییج کاربران برای ایجاد ناامنی و اغتشاش باشد؛ می‌توانند به فعالیت خود در ایران ادامه دهند.

وی با تأیید جرم دو پلتفرم اینستاگرام و واتس‌اپ، در خصوص بررسی تداوم فیلترینگ آن‌ها در کارگروه تعیین محتوای مجرمانه رایانه‌ای تصریح کرد: ما به عنوان نماینده مجلس موظفیم اجرای قوانین را پیگیری کنیم، از طرفی هم پیگیر قانون مداری در کشور نیز هستیم، ما انتظار نداریم شهروندان ما حتی قوانین راهنمایی و رانندگی را حذف کنند چه برسد به اینکه دشمن بخواهد آزادانه هر اقدامی علیه کشور ما انجام دهد و تنها نظاره‌گر باشیم.

 

در اجرای قانون اهمال و سستی را نمی‌پذیریم

عضو کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه گفت: قطعاً فارغ از اینکه عضو کارگروه هستم، انتظارم این است که تمامی مجرمان مخصوصاً آن‌هایی که دشمن صریح مردم ایران هستند، مورد برخورد جدی و مقتدرانه قرار بگیرند. کوچک‌ترین کم کاری در این باره قابل قبول نیست. تعلل در اقدام ولو در حد چند دقیقه که منجر به مرگ یک نفر شود، بدون شک قابل توجیه نیست چرا که در اینجا مسئله جان افراد است و نباید به آن بی‌توجه بود

وی افزود: ما در اجرای قانون اهمال، سستی و تعارف را به هیچ وجه نمی‌پذیریم. اینکه آن‌ها بخواهند با جوسازی و فضاسازی علیه ما از اجرای قانون و دفاع از حق مردم کوتاه بیاییم، قابل قبول ما نیست.

به گزارش مهر، به دنبال ایجاد ناامنی و اغتشاش از سوی شبکه‌های معاند با استفاده از فضای اینستاگرام و واتس‌اپ پس از فوت مهسا امینی در چند ماه اخیر در کشور، به تصمیم شورای عالی امنیت ملی، این دو پلتفرم خارجی مسدود شدند که این محدودیت دسترسی تا به امروز ادامه داشته است. تاکنون اخبار متعددی در خصوص رفع یا تداوم فیلترینگ این دو پلتفرم خارجی از سوی دستگاه‌های مختلف اجرایی منتشر شده اما سرنوشت ادامه فعالیت آن‌ها در ایران همچنان شفاف نبوده و در دست بررسی دستگاه‌های تصمیم گیرنده است.

از سوی دیگر در نامه‌ای که از سوی شورای عالی فضای مجازی به صاحب شرکت متا ارسال شد، جمهوری اسلامی تداوم فعالیت اینستاگرام و واتس‌اپ را منوط به تعهد این شرکت به قوانین جمهوری اسلامی ایران عنوان کرده است که با توجه به این مهلت تعیین شده از سوی ایران برای پاسخگویی متا، تاکنون هیچ واکنشی از سوی آن به نامه ایران داده نشده که این امر گمانه زنی‌ها را در خصوص تداوم فیلترینگ را تقویت می‌کند.

در کنار شورای عالی امنیت ملی و شورای عالی فضای مجازی، یکی از عوامل تأثیر گذار درروند بررسی و تصمیم گیری در این باره کارگروه تعیین محتوای مجرمانه رایانه‌ای است. در واقع تشخیص و تأیید مجرمانه بودن رفتار اینستاگرام و واتس‌اپ در این مدت از وظایف این کارگروه است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">