ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

حتی تصور حرکت قطاری با سرعتی برابر 600 کیلومتر در ساعت برای ما ناممکن است، اما ژاپنی‌ها سال گذشته موفق شدند با قطار مغناطیسی خود به این سرعت دست پیدا کنند. البته گفته می‌شود سرعت حرکت عادی قطارهای مغناطیسی چیزی در حدود 500 کیلومتر است.

در مورد سرعت 500 کیلومتری قطار کافی است همین را بدانید که اگر روزی این قطارها در ایران راه‌اندازی شوند فاصله 290 کیلومتری تهران تا زنجان در زمانی کمتر از 20 دقیقه طی خواهد شد. با سرعت فعلی قطارهای امروز ایران مسافرت میان این دو شهر حدود چهار ساعت زمان می‌برد.

تکنولوژی به‌کار رفته در قطارهای مغناطیسی به این صورت است که قطار با فاصله چند میلیمتری از سطح ریل‌ها حرکت می‌کند و درواقع کاملا با سطح زمین فاصله دارد. به این ترتیب قطار به کمک نیروی الکترومغناطیسی از سطح زمین فاصله گرفته و به سمت جلو حرکت می‌کند. این روش نوین به عقیده کارشناسان ژاپنی حوزه حمل‌ونقل علاوه بر سریع‌تر بودن، موجب شده که حمل‌ونقل با قطارها ارزان‌تر تمام شود. همچنین به علت استفاده از نیروی الکترومغناطیسی به جای حرکت با چرخ، سفر با قطار مغناطیسی با ایمنی بالاتری انجام می‌شود.

علاوه بر این، از آنجایی که قدرت این قطار از طریق ریل‌های آن تامین می‌شود، در نتیجه وزن قطارها هم بسیار سبک‌تر از مدل‌های قدیمی است و البته کنترل آنها هم برای راهبران قطار آسان‌تر است.

به‌دلیل وجود نیروی محرکه اصلی سیستم الکترومغناطیسی در ریل آن به جای تامین انرژی از درون خود قطار، این قطارها بسیارسبک‌تر از مدل‌های قبلی هستند و کنترل آنها هم در سراشیبی‌ها و در هنگام بارندگی به‌مراتب آسان‌تر است. جالب است بدانید، ریل‌هایی که این قطارها روی آن حرکت می‌کنند نیز از جنس آلیاژی بسیار سبک ساخته شده‌اند که از این حیث هم قابل مقایسه با ریل‌های سنگین قدیمی نیستند.

نکته دیگر که درباره قطارهای مغناطیسی نباید از نظر دور داشت، آن است که چون این قطارها هنگام حرکت هیچ تماسی با ریل‌ها ندارند، اصطکاک آنها تنها با هوا خواهد بود و در نتیجه انرژی کمتری مصرف می‌کنند. در تحقیق صورت‌گرفته برای مقایسه قطارهای معمولی و مغناطیسی، مشخص شده که در سرعت 200 کیلومتر قطارهای مغناطیسی حدود 24 درصد کمتر از قطارهای معمولی انرژی مصرف می‌کنند.(منبع:عصرارتباط)

  • ۹۵/۰۵/۳۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">