ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

سامانه استعلام تعداد خطوط مشترکان اپراتورهای ارتباطی سال گذشته راه‌اندازی شد تا مردم نسبت به سیم‌کارت‌های فعال به نام‌شان در اپراتورها مطلع شوند اما بعضی اوقات این آگاهی، برای عده‌ای گران تمام می‌شود.

ساماندهی سیم‌کارت‌های ارتباطی بدون هویت فعال در کشور از دو سه سال گذشته با همت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی آغاز شد تا مالک همه خطوط ارتباطی واگذار شده از سوی اپراتورها مشخص شود.
این اقدام در راستای مبارزه با جعل و برخورد با مزاحمت‌های مکرر تلفنی صورت گرفت و بعد از آن به مرور شاهد پایین کشیده شدن تابلوهای «فروش سیم‌کارت فعال» در بازارهای عرضه گوشی‌های تلفن همراه بودیم؛ هر چند که همچنان برخی فروشگاه‌ها بنر «فروش سیم‌کارت فعال» را به سر در مغازه خود آویزان کرده‌اند و برخی مردم نیز هنوز از تخلف این موضوع، مطلع نیستند.
بعد از اجرای سه فاز ساماندهی، گاها با پیامک‌هایی مبنی بر «فعال شدن سیم‌کارت به نام شما در اپراتور...» مواجه می‌شدیم و این رویه نیز همچنان ادامه دارد؛ برخی مشترکان تلفن همراه درمواجهه با چنین پیامک‌هایی پیش از هر چیز متعجب شده و بعد دچار نگرانی می‌شوند.
فرض کنید پیامکی با همین مضمون به دست شما رسیده است، چه حالت و رفتار فیزیکی را برای خود متصور می‌شوید؟
این اقدام قابل تحسین برای مطلع کردن مردم از خطوطی که ممکن است با سوءاستفاده از مدارک هویتی آنها، به نام‌شان خورده باشد با توجه به اینکه اطلاع‌رسانی گسترده‌ای صورت نگرفت، می‌تواند منجر به نگرانی آنها شود یا حتی زمانیکه این پیامک را دریافت می‌کنند اما اقدام به خرید خط جدیدی نکرده‌اند، ندانند که به کجا مراجعه کنند.
برای شفاف‌سازی و پاسخ به سوالاتی که ممکن است برای مشترکان ایجاد شود، مروری بر وظایف سامانه استعلام تعداد خطوط مشترکان تلفن همراه خواهیم داشت تا مردم بدانند در مواجهه با چنین شرایطی چه اقدامی انجام دهند.
سال گذشته قائم‌مقام وقت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به راه‌اندازی این سامانه اظهار کرد: تمامی مشترکان تلفن همراه می‌توانند با مراجعه به پورتال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی در بخش خدمات الکترونیک یا در آدرس اینترنتی mobilecount.cra.ir به این سامانه مراجعه و از تعداد سیم‌‌کارت‌هائی که با کد ملی آنان ثبت شده است، مطلع شوند.
بعد از مراجعه به این پورتال، مشترکان تلفن همراه باید کد ملی و شماره تلفن همراه خود را در این سامانه وارد کنند؛ پس از ثبت اطلاعات درخواستی در سامانه، پیامکی برای مشترکان ارسال می‌شود که تعداد سیم‌کارت‌های ثبت شده با کد ملی متقاضی در هر اپراتور تلفن همراه در این پیامک درج شده است.
حال ممکن است در این پیامک گفته شود که چند سیم‌کارت به نام شما در اپراتورهای دیگر فعال است که اصلا از آنها خبری نداشتید و ندارید؛ این دسته از مشترکان باید برای پیگیری وضعیت سیم‌کارت‌های ثبت شده به نام‌شان به دفاتر امور مشترکان اپراتور مورد نظر مراجعه کرده و تقاضای رسیدگی دهند.
لذا بدیهی است در صورتی که ثبت‌نام سیم‌کارت بدون درخواست متقاضی صورت گرفته باشد، نسبت به غیر فعال کردن آن از سوی دفاتر اقدام می‌شود.
در این سامانه کلیه مشترکان همراه اول، ایرانسل، رایتل و تالیا که حداقل یک سیم‌کارت به نام خود در یک اپراتور داشته و کد ملی‌شان نیز در بانک اطلاعاتی اپراتور تأمین کننده سیم‌کارت به صورت صحیح ثبت شده باشد، می‌توانند با علامت زدن دو چک باکس‌، از تعداد خطوطی که به نامشان در هریک از اپراتورهای مذکور ثبت شده، مطلع شوند.
البته نکته‌ای وجود دارد که اگر شماره‌هایی به نام مشترکی ثبت شده باشد که از وجود آنها مطلع نباشد، دفاتر امور مشترکان اپراتورها به هیچ عنوان اجازه اعلام شماره را ندارند و این کار غیرقانونی است و لذا افراد تنها می‌توانند متقاضی سلب مالکیت از خود شوند.
به گزارش تسنیم، افرادی که بدون اطلاع آنها و صرفا از طریق جعل مدارک شناسایی‌شان، سیم‌کارت به نام‌شان صادر می‌شود باید خیلی خوش‌شانس باشند تا فرد متخلف که اقدام به دریافت سیم‌کارت کرده، صورتحسابی به اپراتورها نداشته باشد زیرا در این صورت وقتی برای سلب مالکیت به دفاتر امور مشترکان اپراتورها مراجعه می‌کند، باید بدهی خطی که هرگز از وجودش اطلاعی نداشته است را پرداخت کند.
اپراتور تالیا دیرترین بروزرسانی‌ها را بر روی سامانه تعبیه شده «استعلام تعداد خطوط مشترکان تلفن سیار» اعمال می‌کند اما آپدیت اطلاعات مربوط به مشترکان سه اپراتور دیگر روی این سامانه تقریبا به‌روز است و هر زمان به این پورتال مراجعه کنید قادر به یافتن تعداد خطوط به نام‌تان در اپراتورها خواهد بود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">