ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش نویس اصلاح آیین نامه اجرایی قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات را تدوین و به هیئت دولت ارائه کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در سال ۱۳۸۷ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و از سوی دولت مورد اجرا قرار گرفت.

در همین راستا نیز کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات با ترکیبی فراقوه ای تشکیل شد و تصویب آئین نامه‌های اجرایی موردنیاز را در دستورکار قرار داد.

با تشکیل دبیرخانه این کمیسیون در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در سال ۱۳۹۶ با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان بستر اجرای این قانون راه اندازی شد و اداره این سامانه به عهده دبیرخانه کمیسیون فوق قرار گرفت. در واقع با تشکیل این دبیرخانه و سامانه، اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات از نیمه همان سال آغاز شد.

در حال حاضر در راستای اجرای این رویکرد مهم، بیش از ۱۲۰۰ دستگاه و مؤسسه مشمول قانون فوق در کشور با پیوستن به سامانه برخط www.iranfoia.ir به درخواست‌های اطلاعات شهروندان پاسخ می‌دهند.

در این بین، کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، وظیفه نظارت بر حسن اجرای این قانون و رفع اختلاف در چگونگی ارائه اطلاعات، حمایت از آزادی و دسترسی همگانی به اطلاعات موجود در مؤسسات عمومی و خصوصی را که خدمات عمومی ارائه می‌دهند، بر عهده دارد.

برای انجام این وظایف مهم، تاکنون ۹ شیوه نامه موضوعی برای شفاف سازی و رفع ابهامات موجود درباره چگونگی اجرای مفاد قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات از سوی کمیسیون مربوط، تصویب و ابلاغ شده تا مسیر برای اجرای بهتر این قانون فراهم شود.

اکنون به منظور رفع ایرادهای موجود که ضرورت اصلاح آئین نامه‌های اجرایی قانون مذکور را می‌طلبد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش نویس اصلاح آئین نامه اجرایی ماده (۸) قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، موضوع تسریع پاسخگویی مؤسسات عمومی و خصوصی به درخواست دسترسی به اطلاعات را تدوین و به هیئت دولت ارائه نموده است.

گفتنی است، این پیش نویس که در وهله اول در جلسات متعدد کمیته تخصصی و سپس در جلسات اصلی کمیسیون، متشکل از نمایندگان قوا و دستگاه‌های اجرایی مختلف، مورد بررسی کارشناسی قرار گرفته و به تصویب رسیده است، در دستورکار کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک هیئت دولت قرار دارد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">