ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

بلایی که کرونا سر غول‌های فناوری آورد

| جمعه, ۲۳ اسفند ۱۳۹۸، ۰۶:۱۸ ب.ظ | ۰ نظر

صنعتِ فناوری در جهان عمیقا از شیوع ویروس کرونا تاثیر پذیرفته است. این ویروس، کنفرانس ها و گردهمایی هایِ شرکت های بزرگ فناوری را لغو کرده است. شرکت هایی نظیر اَپل و مایکروسافت نیز به سرمایه گذاران هشدارهایی در مورد شرایط موجود داده اند.

به گزارش الف، ویروس کرونا همچنان به خرابکاری و ایجاد ویرانی و خسارت در صنعت فناوری جهان ادامه می دهد. شرکت های بسیاری، کارخانه های خود را تعطیل کرده اند و و سفرهایِ تجاریشان را لغو کردند. نشست ها و رویدادهایِ مهمی در جهانِ فناوری نظیرِ F8 فیس بوک(کنفرانس توسعه کنندگان فیس بوک)، نمایشگاه اتومبیل ژنو، کنفرنس توسعه دهندگان گوگل( (Google I/O، و کنگره جهانی موبایل نیز به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا لغو شده اند. 

ویروس کرونا(کویید 19) اواخر سال گذشته میلادی در شهر ووهان چین(مرکز استان هوبئی این کشور) شیوع پیدا کرد. این ویروس علائمی نظیرِ بیماری ذات الریه را در انسان ها ایجاد می کند. ویروس کرونا برای نخستین بار در تاریخِ 31 دسامبر سال 2019، به سازمان بهداشت جهانی گزارش شد. دانشمندان چینی این ویروس را به خانواده ای از ویروس ها که شاملِ ویروس سارس(سندروم حاد تنفسی) و مرس (سندروم تنفسی خاورمیانه) می شود، مرتبط دانسته اند. ویروس کرونا تاکنون موجب کشته شدنِ بیش از 3600 نفر و ابتلایِ بیش از 100000 نفر در سرتاسر جهان شده است. این ویروس تاکنون به بیش از 90 کشور در جهان نیز سرایت کرده است.

 بنابر ارزیابی ها، شیوع ویروس کرونا که موجب لغو گردهماییِ سالانه 9 شرکتِ بزرگ در عرصه فناوری شده، تاکنون خسارتی بیش از 1 میلیارد دلار را به بار آورده است. به عنوان مثال، لغو کنگره جهانی موبایل که قرار بود ماه گذشته در بارسلون اسپانیا با حضور جمعیتی قریب به 100000 نفر برگزار شود، خسارتی بالغ بر 480 میلیون دلار از خود برجا گذاشته است. لغو برگزاری نشست سالانه شرکت گوگل نیز خسارتی بالغ بر 20 میلیون دلار از خود برجا گذاشته است.

"موسسه آکسفور اکونومیکس" تخمین زده که نشست ها و کنگره های مرتبط با فناوری در جهان سالانه 1 تریلیون درآمدزایی ایجاد می کنند که تداوم روندِ شیوع ویروس کرونا قادر است خسارت ها در این زمینه را بیش از پیش تشدید کند. خسارت های کرونا در این عرصه صرفا معطوف به شرکت های فناوری نیست بلکه خسارت به شرکت های هواپیمایی و هتل ها نیز در این میان از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. 

 این گزارش به بررسی تاثیرِ شیوع ویروس کرونا بر فعالیت های برخی از مشهورترین شرکت ها و برندها در جهان تکنولوژی می پردازد. 

 

*فیس بوک

شرکت فیس بوک کنفرانس سالانه خود با نامِ "F8 فیس بوک" را لغو کرد. این نشست بزرگترین رویدادِ سالانه این شرکت است که در جریان آن "مارک زاکربرگ" مدیرعامل شرکت فیس بوک، در مورد تحولات و چالش های این شرکت سخنرانی می کند و گزارش می دهد. این شرکت در عوض، نشست های محلی ترتیب خواهد داد و یا کنفرانس هایی را به صورت آنلاین برگزار خواهد کرد. 

این شرکت همچنین به اقداماتی نظیرِ آنچه در ادامه می یابد دست زده است:

-سفرهای تجاری به/ و از چین را لغو کرده است.

-فیس بوک یک نشست بازاریابی که برای اوایل ماه مارس برنامه ریزی شده بود را لغو کرد. انتظار می رفت که این نشست با حضور دست کم 4000 نفر همراه شود.

-فیس بوک همچنین فضایی را برای تبلیغات رایگان برای سازمان بهداشت جهانی فراهم ساخته تا مخاطبان، امکانِ دسترسی به اطلاعات صحیح و درست را داشته باشند.

-این شرکت تبلیغاتی را که مدعیِ درمان ویروس کرونا هستند را ممنوع کرده است.

_فیس بوک اعلام کرد که یکی از پیمانکاران آن در شهر سیاتل آمریکا به ویروس کرونا مبتلا شده است.

-فیس بوک دفترخود در شهر سیاتل آمریکا را تا تاریخ 9 مارس تعطیل کرده است. این شرکت همچنین کارمندان خود را تشویق کرده تا کارهایشان را تا تاریخ 31 مارس از منزل انجام دهند.

_این شرکت به آن دسته از کارمندان خود که نمی توانند وظایفشان را از منزل انجام دهند اعلام کرده که حقوقشان را به صورت کامل خواهد پرداخت.

 

*اَپِل

-سهام شرکت اپل 1.8 تا 3.3 درصد در بازارهای جهانی سقوط کرده است. این شرکت اعلام کرده انتظار دارد این روند ادامه دار باشد.

-اپل اعلام کرده است گزارش سه ماهه درآمدهای خود را به دلیل شیوع ویروس کرونا و تاثیراتِ آن منتشر نمی کند. 

_این شرکت 42 فروشگاه و نمایندگی اصلی خود را در چین تعطیل کرده است. چین یکی از بزرگترین و مهمترین بازارهای اپل در جهان است. این شرکت همچنین مراکز ارتباطی خود را نیز در خاک چین به طور کامل تعطیل کرده است.

_اپل مجبور شده است برای تامین برخی از قطعات مورد نیاز خود که پیشتر توسط برخی تولیدکنندگان در شهر ووهان چین تولید می شده اند، به دنبالِ مراکزِ جایگزین بگردد.

_این شرکت به مغازه های خرده فروشی هشدارداده است که به دلیل کمبود محصولات آیفون، قادر نیست آن دسته از محصولات مشتریان را که آسیب های جدی دیده اند، به این زودی ها جایگزین کند.

_اپل محدودیت های مسافرتی به چین، ایتالیا و کره جنوبی اعمال کرده است. این شرکت همچنین بنابر گزارش ها یک مغازه خرده فروشی خود را در ایتالیا تعطیل کرده است.

_بر اساس گزارش هایی که از شرکت اپل رسیده، بسیاری از فروشگاه های شهر نیویورک، با کمبود محصولات این شرکت مواجه هستند.

 

*گوگل

-گوگل به کارمندان خود در سیاتل آمریکا اعلام کرده در صورت امکان، دورکاری کنند.

-این شرکت کلیه دفاتر خود در چین، هنگ کنگ و تایوان را تعطیل کرده است.

-سفرهای کلیه کارمندان به/ و از چین را ممنوع کرده است.

-این شرکت به آن دسته از کارمندان خود که نزدیکانشان و یا خودشان به تازگی از چین بازگشته اند گفته است تا به مدت 14 روز دورکاری کنند و در محل کار حاضر نشوند. 

-این شرکت به رغمِ ابتلای یکی از کارمندانش در شهر زوریخ سوئیس، کلیه دفاتر خود در قاره اروپا را باز نگه داشته است.

-این شرکت نشستِ خود با عنوان" Google News Initiative" را که قرار بود در اواخر ماه آپریل در کالیفرنیا برگزار شود، لغو کرده است.

-گوگل کنفرانس سالانه خود موسوم به "توسعه دهندگان گوگل" را که بزرگترین گردهمایی آن است و قرار بود در کالیفرنیایِ آمریکا برگزار شود را لغو کرده است.

 

*توئیتر

_کلیه سفرهای تجاری به/ و از چین را لغو کرده است.

_از کلیه کارمندان خود خواسته تا وظایف و کارهای خود را به صورت دورکار انجام دهند.

_"جک دورسی" رئیس توئیتر پیشتر گفته بود که قصد دارد چند ماه را در سال 2020 در قاره آفریقا سپری کند اما به دلیل شیوع ویروس کرونا از تجدید نظر در این تصمیم خبر داد.

_این شرکت در تاریخ 6 مارس همچنین گفته است دفاتر خود در مناطق مختلف بوِیژه در سیاتل آمریکا را به دلیل ضدعفونی کردنِ محیط کار، بسته است. کارمندان چندین هفته است که در محل کار نمی کنند و وظایف خود را دور کار انجام می دهند. 

_توئیتر گفته است دستمزد آن دسته از کارمندان خود را که به صورت دورکار نمی توانند کارشان را انجام دهد به طور مرتب پرداخت خواهد کرد.

لینک:

*https://www.cnet.com/news/the-coronavirus-impact-heres-how-covid-19-has-affected-the-tech-industry/

 

https://www.vox.com/recode/2020/3/3/21162802/tech-conferences-cancellation-coronavirus*

  • ۹۸/۱۲/۲۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">