ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

رئیس سازمان ثبت اسناد کشور اجرای طرح کاداستر را مانعی سد راه فرار مالیاتی و پولشویی در حوزه زمین و مسکن دانست و گفت: اجرای طرح کاداستر در صورت تامین بودجه ۳ و در نهایت ۵ سال زمان می‌برد.
ذبیح الله خداییان، معاون رئیس قوه قضائیه و  رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در  گفت‌ و گو با خانه ملت، در توضیح وضیعت اجرای طرح کاداستر، این طرح را طرحی ملی برای مدیریت زمین و مسکن در کشور دانست و گفت: اجرای طرح مانع وقوع جرائم متعددی از قبیل فرار مالیاتی، پولشویی در حوزه زمین و مسکن، فروش مال غیر، کلاه‌برداری و همچنین دعاوی از قبیل الزام به تنظیم سند رسمی و اختلافات ملکی و به تبع آن محلی می‌شود.

وی ادامه داد: در صورت اجرای طرح کاداستر ضمن از بین رفتن اختلافات مرزی و اینکه مرز اراضی و املاک مردم بر اساس طول و عرض جغرافیایی کره زمین، تعیین می‌شود تمامی اطلاعات مربوط به هر قطعه از زمین از قبیل اطلاعات حقوقی؛ اینکه چه کسی در زمین حق عبور و مجرای آب دارد و همچنین اطلاعات ثبتی و توصیفی ملک به طور کلی روی ملک تثبیت شده از این رو مانع طولانی‌شدن تصمیمات مراجع دولتی در مورد زمین و مسکن می‌شود.

خداییان افزود: اگر دولت قطعه زمینی را برای یک طرح عمرانی یا کشاورزی اختصاص می‌دهد از ده ها مرجع دولتی باید استعلام کند به عنوان مثال از وزارت نیرو  استعلام کند که آیا زمین در حریم دریا، دریاچه یا رودخانه یا حریم خطوط انتقال برف فشار قوی قرار دارد یا خیر.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور یادآور شد: همچین از مراجع دیگر استعلام می‌کند که آیا زمین در حریم مراکز نظامی، انتظامی و امثالهم است و باید در این رابطه از ده ها اداره دیگر استعلام کند در حالی که اگر طرح کادستر اجرا شود نیازی به این قبیل استعلامات نیست بنابراین در وقت و هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود.

وی ادامه داد: علیرغم اینکه این طرح در دنیا اجرا شده و حتی برخی کشورها بیش از یک تا دو قرن آن را اجرا کردند و همچنین همه صاحب‌نظران بر ضرورت اجرای آن اتفاق نظر دارند اما متاسفانه در ایران هنوز اجرا نشده است.

خداییان افزود: چندین عامل مانع اجرای این طرح شده که مهمترین عامل این است که بودجه لازم برای اجرا اختصاص داده نشده چرا که طرح هزینه‌بری است

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور یادآور شد: منابع طبیعی، وزارت نیرو، آموزش و پرورش، نیروهای مسلح، ‌قوه قضائیه و همه دستگاه‌ها باید در مورد املاکی که تحت نظارت آنها بوده یا متعلق به آنها هستند حساسیت لازم را برای جلوگیری از تجاوز به اراضی داشته باشند و به دنبال مستند کردن آنها و سنددار کردن زمین هایشان باشند اما متاسفانه توجه اندکی به این مهم دارند.

وی یادآور شد: اگر چنانچه مجلس شورای اسلامی در تامین بودجه طرح کاداستر از محل درآمدهای خود طرح با ما همکاری لازم را داشته باشد و بودجه آن تامین شود سازمان ثبت آمادگی دارد با سرعت بیش از پیش آن را در مدت 2 تا 3 سال و در نهایت 5 سال به اتمام برساند.

خداییان تصریح کرد: متاسفانه با وجود اینکه در قانون جامع حدنگار پیش‌بینی شده که این طرح از محل درآمدهای خودش اجرایی شود اما بنا به دلایلی برخی از دستگاه‌ها در گذشته از طریق مجلس یا دولت باعث شدند که بخشی از بودجه طرح به آنها اختصاص داده شود در حالی که نقشی در اجرای طرح کاداستر ندارند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">