ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مجری طرح توسعه فیبرنوری منازل و کسب‌وکارهای وزارت ارتباطات و فناروی اطلاعات با بیان اینکه ۱۲ استان برای پوشش فیبرنوری تعیین تکلیف شدند، گفت: طبق وعده داده شده تا پایان ۱۴۰۱ پنج میلیون خانوار کشور تحت پوشش فیبرنوری قرار می‌گیرند که تلاش می‌کنیم این وعده محقق شود.

«صادق عباسی شاهکوه» در گفت‌وگو با ایرنا درباره پیشرفت پروژه ایجاد ۲۰ میلیون پوشش فیبرنوری، اظهار داشت: اپراتور ایرانسل مهرماه امسال با امضای تفاهم‌نامه به پروژه توسعه فیبرنوری پیوست و پیشنهاد کرد این پروژه را در حدود ۱۲۰ شهر پیش ببرد. در نهایت با بررسی‌های انجام شده اواخر مهرماه به‌عنوان مرحله اول ایجاد پوشش در حدود ۳۰ شهر به این اپراتور اختصاص داده شد و بیش از ۲۰ شهر نیز به دیگر اپراتورها اختصاص یافت.

مجری طرح توسعه فیبرنوری منازل و کسب‌وکارهای وزارت ارتباطات افزود: اکنون مشخص شده کدام اپراتورها کارهای مربوط به ایجاد پوشش فیبرنوری در حدود ۵۰ شهر را انجام بدهند.

وی درباره پیشرفت کار توسط اپراتورها گفت: درصد پیشرفت‌ها متفاوت است. برخی از اپراتورها هنوز با شهرداری‌ها به تفاهم نرسیده‌اند، برخی در حال توافق هستند، البته برخی کار را آغاز کرده یا حتی بعضاً به اتمام رسانده‌اند. درست است که برای همکاری دستگاه‌های مختلف با اپراتورها و سرعت گرفتن این پروژه مصوباتی اعلام شده، اما برخی از فعالیت‌ها نیاز به تفاهم و همکاری دارد تا به نتیجه برسند.

 

  • ۱۲ استان تعیین تکلیف شدند

عباسی تاکید کرد: این پروژه در برخی از شهرها به خوبی پیش رفته و باعث شده اپراتورها درخواست کنند که به جای چند شهر، ایجاد پوشش فیبرنوری به صورت استانی به آن‌ها اختصاص داده شود. اکنون حدود ۱۲ استان تعیین تکلیف شدند و به‌زودی به اپراتورها ابلاغ خواهد شد تا همکاری استانداری‌ها و شهرداری‌ها در این خصوص تسهیل شود، البته این کار برای تمام استان‌ها امکان‌پذیر نیست؛ زیرا ایجاد پوشش فیبرنوری در برخی استان‌ها متقاضیان زیادی دارند و باید به صورت شهر به شهر بین اپراتورها تقسیم شوند.

 

  • اجرای پوشش فیبرنوری در استان ایلام انجام شد

وی با تاکید بر اینکه ایجاد پوشش فیبرنوری برای استان ایلام به صورت کامل انجام شده است، گفت: ایجاد پوشش فیبرنوری به این معنی است که فیبر تا ۳۰۰ متری خانوارها برسد. اکنون در استان ایلام تقریباً تمامی خانوارهای شهری تحت پوشش فیبرنوری قرار دارند؛ یعنی پس از اعلام اپراتور مربوطه اگر خانوارها درخواست فیبرنوری داشته باشند، باید ظرف یک ماه باید به آنها خدمت داده شود. این کار در استان ایلام با سرعت زیاد و در زمان کوتاه انجام شد و نمونه‌ای موفق در ایجاد پوشش به صورت استانی به حساب می‌آید.

 

  • همکاری با وزارت نیرو برای استفاده از دکل‌های برق

مجری طرح توسعه فیبرنوری منازل و کسب‌وکارهای وزارت ارتباطات درباره همکاری با وزارت نیرو برای این پروژه بیان کرد: در برخی مناطق نیاز است از تیرهای انتقال برق و روشنایی برای کابل‌کشی هوایی استفاده شود. این کار بسیار متداول است به خصوص در کوچه‌ها که ایجاد پوشش به شکل زمینی کمی سخت است.

عباسی اضافه کرد: در قانون بودجه ۱۴۰۱ استفاده از تیرهای برق وزارت نیرو مصوب شده؛ اما این مسئله نیاز به بررسی‌هایی در حوزه تعرفه دارد که باید به نتیجه برسد؛ البته وزرای ارتباطات و نیرو جلساتی برگزار کردند و انتظار می‌رود چگونگی شکل این همکاری هر چه زودتر مشخص شود. استفاده از تیرهای برق وزارت نیرو برای اتصال آن ۳۰۰ متر پایانی فیبرنوری به منازل مردم بسیار حائز اهمیت است، گرچه راه‌های جایگزینی هم وجود دارد.

 

  • تکالیف شرکت مخابرات برای پروژه فیبرنوری

وی درباره پیوستن شرکت مخابرات به این پروژه که تاثیر مثبتی در سرعت گرفتن آن دارد، گفت: شرکت مخابرات هنوز تفاهم‌نامه مربوط به این پروژه را امضا نکرده و وارد چارچوب این طرح نشده، اما در حوزه فیبرنوری قدم‌هایی برداشته است. در مصوبه تغییر تعرفه‌ای که مخابرات اخیراً داشته متعهد به ایجاد یک و نیم میلیون پورت فیبرنوری شده است. حال اگر وارد تفاهم‌نامه شود، باید ۷میلیون پوشش دیگر نیز ایجاد کند.

مجری پروژه فیبرنوری وزارت ارتباطات تاکید کرد: تا کنون مذاکرات زیادی برای حضور شرکت مخابرات این در این پروژه انجام شده و خوشبین هستیم که به نتیجه می‌رسد. با پیوستن مخابرات به این پروژه، تکلیف ایجاد ۲۰ میلیون پوشش فیبرنوری تا پایان ۱۴۰۳ مشخص می‌شود.

عباسی با بیان اینکه تا این لحظه اپراتورها ایجاد ۱۴ میلیون پوشش فیبرنوری را متعهد شده‌اند، تصریح کرد: مابقی ۲۰ میلیون پوشش نیز سهم شرکت مخابرات است که با تعاملات انجام شده، امیدواریم به‌زودی مخابرات نیز به این پروژه بپیوندد.

 

  • پروژه فیبرنوری، آینده‌نگری در حوزه کیفیت اینترنت

وی در پاسخ به اینکه برخی کارشناسان اعتقاد دارند به جای توسعه فیبرنوری، بهتر است زیرساخت‌های کشور نوسازی شود تا اینترنت سرعت بگیرد، گفت: نوسازی زیرساخت‌ها و ایجاد پوشش فیبرنوری هر کدام باید به جای خود انجام شوند. در مصوبه افزایش تعرفه مخابرات که مدتی قبل انجام شد تعهداتی درنظر گرفته شد. یکی از این تعهدات ایجاد یک و نیم میلیون پورت فیبرنوری و دیگری نوسازی شبکه انتقال بود.

مجری طرح توسعه فیبرنوری منازل و کسب‌وکارهای وزارت ارتباطات ادامه داد: زمانی که از شبکه صحبت می‌کنیم؛ یعنی تمامی زیرساخت‌ها باید به‌صورت متوازن نوسازی و بهسازی شوند. مثلاً نمی‌توان بدون توسعه فیبرنوری شبکه موبایل با کیفیت به‌خصوص در نسل پنجم (۵G) داشت. این واقعیت را باید پذیرفت که حتی برای توسعه شبکه تلفن همراه نیز نیاز به فیبرنوری داریم.

عباسی گفت: رساندن فیبرنوری به ۳۰۰ متری خانوار شاید در یکی دو سال آینده خیلی گره‌ای از مشکلات مردم باز نکند، اما سه سال دیگر ضرورت آن حس خواهد شد و اگر از امروز برنامه‌ریزی و اقدام نشود، نمی‌توان به نیازی که آن موقع ایجاد می‌شود پاسخ داد. یک‌روزه که نمی‌توان پوشش فیبرنوری ایجاد کرد باید از الان به فکر مرتفع کردن نیاز سال‌های آتی بود.

وی با بیان اینکه هر توسعه‌ای که در بخش‌های مختلف انجام می‌شود دلایل مربوط به خود را دارد و هیچ‌کدام نمی‌تواند جای دیگری را بگیرد، خاطرنشان کرد: بودجه مربوط به فیبرنوری و توسعه بخش‌های دیگر ارتباطات از یکدیگر جدا هستند و انجام یکی از آن‌ها با انجام دیگری تداخل ندارد، همه باید به موازات یکدیگر پیش بروند.

 

  • تشویق و ترغیب مردم برای استفاده از فیبرنوری/ اپراتورها پاداش می‌گیرند

مجری طرح توسعه فیبرنوری منازل و کسب‌وکارهای وزارت ارتباطات تاکید کرد: ایجاد پوشش فیبرنوری اقدامی است که اپراتورها باید آن را انجام بدهند، اما نصب پورت طرف دومی هم دارد که مردم هستند. آنها باید برای استفاده از فیبرنوری تشویق شوند. قدم اول این است که اپراتورها پوشش را تا در منزل خانوارها ایجاد کنند و پس از آن خانوارها برای تقاضای پورت ترغیب شوند.

عباسی درباره مشارکت دولت جهت تشویق مردم برای استفاده از فیبرنوری بیان کرد: دولت مشوق‌هایی برای سرعت گرفتن این کار در نظر دارد. مثلاً اگر اپراتوری اتصال فیبرنوری یعنی FTTH فراهم کند، ۲ میلیون تومان بابت هر اتصال مشوق دریافت می‌کند. این کمک دولت باعث مناسب شدن قیمت مصرف‌کننده می‌شود، علاوه بر این باید کارهایی انجام شود تا مردم حس کنند خدمات و محتواهای پرحجم جذابی وجود دارد که استفاده از آن‌ها به فیبرنوری نیاز دارد.

 

  • اتصال ۵ میلیون پوشش فیبرنوری تا پایان سال

وی افزود: تا این لحظه اپراتورها ایجاد ۱۲ و نیم میلیون پوشش فیبرنوری را متعهد شده‌اند. یک و نیم میلیون نیز در تعرفه مخابرات درنظر گرفته شده و مابقی آن ۲۰ میلیون پوشش، متعلق به مخابرات است که با پیوستن به این پروژه آن را انجام می‌دهد.

مجری طرح توسعه فیبرنوری منازل و کسب‌وکارهای وزارت ارتباطات گفت: برنامه‌ریزی ما برای پروژه فیبرنوری ایجاد پنج میلیون پوشش تا پایان ۱۴۰۱ بوده است. به نظرم اکنون که سه ماه تا پایان سال باقی‌مانده و به این هدف نزدیک هستیم. با در نظر گرفتن پوشش‌هایی که ایجاد شده و هنوز اطلاعات آن تجمیع نشده، به نظر می‌آید ۵ میلیون پوشش فیبرنوری امسال دست یافتنی است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">