ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از تشکیل کمیته ای در وزارت ارتباطات برای بررسی نحوه تامین تجهیزات مربوط به پروژه شبکه اینترنت مبتنی بر فیبرنوری خبر داد.

علی محمد منتظری در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه یکی از معضلات پیش روی اجرای پروژه اینترنت فیبرنوری (FTTx) تأمین تجهیزات مورد نیاز است، گفت: این پروژه و هدف بزرگ در ابعاد مختلف دارای چالش‌هایی است که به مرور باید برطرف شود. بخشی از آن به نقدینگی و تأمین مالی مربوط می‌شود و بخش دیگر مربوط به تأمین تجهیزات است.

وی گفت: برای تأمین تجهیزات کمیته‌ای در وزارت ارتباطات تشکیل شده است تا بررسی شود که تجهیزات مربوط به این پروژه به چه نحوی باید تأمین شود.

معاون رگولاتوری با تاکید بر اینکه تأمین تجهیزات یک معضل بزرگ است و شتاب توسعه فیبر در اغلب کشورها، محدودیت‌هایی را در تأمین تجهیزات ایجاد کرده است، گفت: حتی اتحادیه اروپا نیز با این معضل روبرو است؛ به دلیل کمبود ظرفیت فیبر در دنیا و اینکه اتحادیه اروپا و برخی کشورها اهداف پروژه‌هایشان را به صورت یک دفعه و جهشی بالا برده اند، به مشکل تأمین تجهیزات برخورد کرده اند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در حوزه تولید تجهیزات در این پروژه، ما از توانایی داخلی نیز استفاده می‌کنیم، گفت: بله؛ در مورد تولید فیبر هم اکنون چند کارخانه در داخل کشور فعال است. در مورد سایر تجهیزات این پروژه نیز تولید داخل وجود دارد و چند شرکت داخلی نیز اعلام آمادگی کرده اند. اما ظرفیت محدود است.

منتظری تاکید کرد: برای سایر تجهیزات (تجهیزات اکتیو) اگر بخواهیم معطل تولید داخل با ظرفیت محدود شویم ممکن است زمان ۳ ساله مدنظر را که بازه زمانی اجرای پروژه است، از دست بدهیم. بنابراین هم باید بتوانیم از تولید داخل حمایت کنیم و هم مراقبت کنیم که از اهدافمان عقب نمانیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه در این پروژه حدود ۲۰۰۰ کیلومتر فیبرکشی در تهران نیاز داریم و در کلان شهرها این نیاز بین ۳۰۰ تا یکهزار و ۲۰۰ کیلومتر فیبر برآورد می‌شود، ادامه داد: در شهرهای کوچک‌تر نیز این رقم متفاوت است. اما در مجموع پیش بینی ما این است که نزدیک به ۱۰ هزار کیلومتر فیبرنوری در کشور برای پروژه توسعه باندپهن ثابت نیاز باشد که این موضوع اشتغالزایی نیز به همراه دارد.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های تولیدی در این زمینه اعلام آمادگی کردند و شناسایی شده اند، خاطرنشان کرد: ما در زمینه تولید فیبر مشکلی نداریم و میزانی که مدنظر است مطمئناً از توانایی تولید داخل تأمین می‌شود. اما هم اکنون بیشترین مساله به موضوع تجهیزات اکتیو بازمی گردد که نمونه داخلی آن نیاز به کار بیشتری دارد.

منتظری تاکید کرد: اجرای این پروژه ملی نیاز به نیروی کار و استفاده از توان نیروی انسانی دارد و این یک حسن بزرگ است و ثمره آن اشتغالزایی است؛ موضوعی که در شعار امسال (تولید؛ دانش بنیان و اشتغال آفرین) نیز بر آن تاکید شده است.

  • ۰۱/۰۲/۳۱

فیبرنوری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">