ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از تصویب جذب تمام الکترونیکی دانشجویان در نظام نامه جدید آموزشی این وزارتخانه خبر داد.

علی خاکی صدیق در گفت و گو با ایرنا گفت: نظام‌نامه آموزش الکترونیکی در شورای گسترش وزارت علوم به تصویب رسید و تا ۲ هفته آینده به دانشگاه ها ابلاغ می شود.

وی درباره جزییات این نظام‌نامه افزود: بر اساس اصول این نظام‌نامه، آموزش الکترونیکی در کنار آموزش حضوری و درون آموزش عالی کشور نهادینه می شود. در این نظام‌نامه ۲ خط کلی در نظر گرفته شده است، نخست این که دوره های حضوری دانشگاه ها با دوره های الکترونیکی به صورت ترکیبی (Hybrid) ارایه شود.

معاون آموزشی وزیر علوم یادآور شد: بر اساس این خط کلی، اصل بر دوره آموزش حضوری است اما این قید آورده شده است که دانشگاه ها می توانند بر اساس مصوبه شورای آموزشی خود، شرایط داخلی آنها، دوره های ارایه شده همچنین آمادگی اعضای هیأت علمی تا ۵۰ درصد دروس را به صورت الکترونیکی برگزار کنند.

خاکی صدیق خاطرنشان کرد: میزان این دوره ها در آیین نامه های آموزشی حداکثر ۱۰ درصد بود که در این نظام‌نامه به ۵۰ درصد افزایش یافت و شامل دروس کارگاهی و آزمایشگاهی با در نظر گرفتن برخی شرایط می شود.

وی به شرایط لازم برای برگزاری دوره های الکترونیکی دروس عملی اشاره کرد و اظهار داشت: اگر دانشگاه بتواند سخت افزار در حلقه ها، نرم افزارها و شرایط لازم را تهیه کند، این مجوز را دارد که در دروس نظری حتی دروس کارگاهی و آزمایشگاهی هم آموزش الکترونیکی برگزار کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی محور دوم در نظام‌نامه آموزش الکترونیکی را تمام الکترونیک کردن آموزش در کشور اعلام کرد و گفت: در این زمینه دانشگاه هایی که آمادگی دارند، بیشتر دانشجویان را باید به صورت کاملاً الکترونیکی بیشتر جذب کنند.

خاکی صدیق این مصوبه را به شرط موافقت شورای آموزشی دانشگاه ها و همخوانی داشتن این شیوه با سیاست ها و راهبردهای دانشگاه ها اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، حدود یک سال است که با شیوع ویروس کرونا در کشور، کلاس های دانشگاه ها کمتر حضور دانشجویان را به خود دیده و آموزش های الکترونیکی جایگزین آموزش های حضوری شده است.

با توجه به این که نیم سال دوم سال تحصیلی جاری، ‌ سومین نیم سال مجازی دانشگاه ها است و آموزش الکترونیکی در آموزش عالی نهادینه شده، چشم اندازی برای ادامه این روش باید در درون دانشگاه ها ترسیم می شد. به نظر می رسد، تصویب نظام نامه آموزش الکترونیکی، گامی بلند برای تحقق این هدف پساکرونا در کشور به حساب آید.

  • ۹۹/۱۲/۰۲

وزارت علوم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">