ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

سایت گوگل، نه تنها پرمخاطب‌ترین موتور جست‌وجو در میان ایرانیان است، بلکه بر اساس نتایج سایت رتبه‌بندی الکسا، همواره نخستین سایت پرمراجعه ایرانی‌ها نیز هست. به نحوی که اکثر کاربران ایرانی گاه به جای درج آدرس مستقیم سایت‌های مورد نظرشان، نام خدمت یا شرکت‌ها را به فارسی در گوگل جست‌وجو کرده و سپس از آن طریق وارد سایت مذکور می‌شوند.
به گزارش آی‌تی آنالیز در نتیجه همین جست‌وجوهای متعدد در سایت گوگل است که این سایت به محض وارد کرد اولین حروف الفبا از سوی کاربران، به سرعت 10 پیشنهاد نخستی که بیشترین جست‌وجو را از سوی کاربران یک کشور یا شهر داشته است، را کامل و ارایه می‌کند.
از این قابلیت گوگل اما می‌توان استفاده‌های جالبی کرد و برای مثال متوجه شد مخاطبان یک اپراتور، شرکت، بانک و ... بیشتر با چه نیازها، سوالات و گاه نقایصی مواجه هستند.
همین موضوع بهانه‌ای شد تا به بررسی 10 پیشنهاد نخست گوگل برای مشترکان همراه‌اول و ایرانسل بپردازیم که نتایج بدون نیز به شرح و تفسیر، تا حد زیادی گویاست.


•    10 پیشنهاد نخست گوگل برای «همراه‌اول»
همانطور که ذکر شد به محض وارد کردن حرف، کلمه و یا عبارتی در گوگل، این موتور جست‌وجو به سرعت پیشنهادات متعددی که بر اساس بیشترین جست‌وجو از سوی کاربران انجام شده است، به ترتیب به مخاطب پیشنهاد می‌دهد تا او را از ادامه تایپ بی‌نیاز کند.
بر این اساس به محض وارد کردن عبارت «همراه‌ اول»، 10 پیشنهاد ارایه شده از سوی گوگل به این شرح است:
-    همراه اول من
-    همراه اول اینترنت
-    همراه اول قبض
-    همراه اول شارژ
-    همراه اول در کانادا
-    همراه اول رومینگ
-    همراه اول در ترکیه
-    همراه اول خرید سیم کارت
-    همراه اول باشگاه فیروزه ای
-    همراه اول پشتیبانی


 
•    10 پیشنهاد نخست گوگل برای «ایرانسل»
اما در مورد اپراتور دوم نیز 10 پیشنهاد ارایه شده از سوی گوگل، بعد از وارد کردن کلمه «ایرانسل» به این شرح است:
-    ایرانسل من
-    Ios ایرانسل من
-    ایرانسل اینترنت
-    ایرانسل من واسه آیفون
-    ایرانسل من دانلود
-    ایرانسل من نسخه وب
-    ایرانسل من وب
-    ایرانسل شارژ
-    ایرانسل مودم
-    ایرانسل شاپ
 


همانطور که از نتایج بیشترین جست‌وجوی مشترکان ایرانسل در سایت گوگل می‌توان مشاهده کرد، ظاهرا بیشترین تقاضای مشترکان این اپراتور مربوط به اپلیکیشن و نسخه وب ایرانسل من مربوط می‌شود. به نحوی که 6 تقاضا از 10 جست‌وجوی مشترکان ایرانسل را به خود اختصاص داده است.

 

•    تفاوت مشهود در تقاضای مشترکان
آنطور که پیداست، بررسی نتایج حاصله از جست‌وجوی مشترکان دو اپراتور همراه‌اول و ایرانسل، نیازمند تحلیل‌های پیچیده‌ای نیست. برای مثال بیشترین تقاضا در ایرانسل مبتنی بر نیازهای داخلی و تقاضا برای نصب و دسترسی به اپلیکیشن این اپراتور بوده است که یکی از دلایل این درخواست نیز به موضوع کنترل هزینه‌های مشترکان ایرانسل باز می‌گردد. 
اگرچه از نتایج ارایه شده از سوی گوگل، می‌توان به مسایل دیگر نظیر سن، نیازمندی، درخواست و دیگر مسایل مشترکان نیز پی برد.
اما در مورد نتایج حاصل از بیشترین جست‌وجوی مشترکان همراه‌اول در گوگل، اوضاع کاملا متفاوت است و برای مثال سه تقاضا برای استفاده از سیم‌کارت‌های همراه اول در کانادا، ترکیه و رومینگ، گویای نوع مشترکان، سن و تقاضای ایشان است.
جست‌وجو در مورد باشگاه فیروزه‌ای نیز گویای آن است که این خدمت همراه‌اول با اقبال مشترکان مواجه شده و تقاضا برای کسب اطلاعات و آشنایی با مزایای این باشگاه مشتریان بالاست.
جست‌وجو برای خرید سیم‌کارت همراه اول که در میان تقاضای مشترکان ایرانسل اصلا موجود نیست نیز، پیام مشخص و خاص خود را دارد.
در نهایت اینکه با این قیاس ساده می‌توان از جهات متنوعی به تفاوت، نیازها، مسایل و تقاضاهای مشترکان 2 اپراتور و دلایل عمده استفاده آنها از خدمات این اپراتورها پی برد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">