ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

جایگاه ایران در اشتراک اینترنت ثابت

| جمعه, ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱، ۰۶:۳۱ ب.ظ | ۰ نظر

طبق آمار منتشر شده از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، میانگین جهانی اشتراک اینترنت ثابت حدود ۱۵ اشتراک به ازای هر صدنفر است و این آمار در کشور ما به ۵ اشتراک می رسد.

به گزارش خبرنگار مهر، از ابتدای استقرار دولت سیزدهم، توسعه ارتباطات ثابت در کشور با نگاه ویژه ای دنبال می‌شود. به جز اسناد بالادستی که تکالیف ویژه ای را به دولت ابلاغ کرده است، فشار زیاد بر شبکه سیار و اختلال‌های ناگزیر در این حوزه و محدودیت‌های این شبکه برای پشتیبانی از سرعت‌های بالا، توسعه شبکه ارتباطات ثابت را نه به یک فرصت که به یک ضرورت بدل ساخته است.

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با این توصیف که توسعه ارتباطات ثابت، بیش از آنکه یک پروژه باشد، یک پروسه و نقشه راه است که رضایت و رفاه شهروندان ایرانی هدف نهایی آن خواهد بود، آخرین آمار از شاخص‌های کلان ارتباطات ثابت ایران را منتشر کرده و به این سوال پاسخ داده که در پایان سال ۱۴۰۰، ایران کجای میانگین جهانی ایستاده است.

 

۵ اشتراک اینترنت ثابت به ازای هر ۱۰۰ نفر در ایران

بر اساس آخرین داده‌ها، تا پایان دی ماه سال ۱۴۰۰، حدود ۹۱ میلیون کاربر پهن باند سیار و کمتر از ۱۱ میلیون مشترک پهن باند ثابت در کشور وجود داشته است. حال با توجه به اینکه ۹۰ درصد از خدمات بخش ثابت را اشتراک‌های خانگی تشکیل می‌دهند و فرض بر آن است که هر خانواده از یک مودم استفاده می‌کند، میانگین دسترسی خانوار ایرانی به شبکه اینترنت پهن باند ثابت حدود ۴۰ درصد اعلام می‌شود.

در آمارهای جهانی، میزان اشتراک اینترنت نسبت به جمعیت کشورها سنجیده می‌شود. بر این اساس میانگین جهانی اشتراک اینترنت ثابت هم اکنون حدود ۱۵ اشتراک به ازای هر یکصد نفر است. این در حالی است که در ایران با حدود ۸۵ میلیون نفر جمعیت، این شاخص به ۵.۱۲ مشترک به ازای هر یکصد نفر جمعیت می‌رسد.

 

وضعیت ایران در میانگین جهانی اشتراک اینترنت ثابت

ADSL دیگر فناوری پهن باند نیست

نکته مهم در این شاخص، نادیده گرفته شدن تفاوت فناوری‌های پهن باند ثابت است. زیرا عمده فناوری‌های مورد استفاده در بخش ثابت ایران که به ADSL متکی است، دیگر پهن باند محسوب نمی‌شود و قادر به انتقال دیتا با سرعت‌های بالا نیست.

به این ترتیب کمتر از ۵ درصد از ظرفیت کنونی شبکه ارتباطات ثابت در ایران، قادر به ارائه خدمات پهن باند با سرعت بالای ۲۵ مگابیت بر ثانیه است.

در حالی که در بخش پهن باند سیار آمارها نشان می‌دهد که اشتراک ۱۰۷ کاربر به ازای هر یکصد نفر جمعیت در کشور ثبت شده است.

 

دلایل پیاده سازی طرح ملی فیبرنوری منازل و کسب و کارها

بررسی‌ها نشان می‌دهد که ارتباطات ثابت می‌تواند کیفیت و پایداری مطلوب‌تری در تأمین پهنای باند را تأمین کند، ضمن آنکه در سبد هزینه‌های خانوار نیز در مقایسه با بخش سیار، سهم کمتری خواهد داشت.

علاوه بر آن در بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، دولت حضور فعالی در توسعه شبکه پهن باند ثابت دارد.

در حال حاضر با توجه به وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور و حجم سرمایه گذاری موردنیاز از یکسو و هماهنگی‌های میان‌بخشی از دیگر سو، حضور و همراهی حاکمیت در توسعه این بخش، ضروری به نظر می‌رسد.

از این رو وزارت ارتباطات از بهمن ماه طرح ملی فیبر نوری منازل و کسب و کارها را کلید زده است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">