ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

اتصال همه استان‌ها تا مهرماه 97 به سامانه کار

| يكشنبه, ۲۸ مرداد ۱۳۹۷، ۰۲:۱۳ ب.ظ | ۰ نظر

مشاور معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از شروع به کار سامانه جامع روابط کار در تهران خبر داد و گفت: پایان مهرماه امسال همه استان های کشور به این سامانه متصل می شوند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، سامانه ثبت دادخواست یکی از مجموعه 30 زیرسامانه جامع روابط کار است و با این هدف طراحی شده که کارگران و کارفرمایان با صرف هزینه به مراتب کمتر، از یک نظام رسیدگی الکترونیکی سالم و عادلانه روابط کار در هر شرایط و هر مکانی بدون مراجعه حضوری برخوردار شوند.
این سامانه برای ثبت قرارداد، قرار بود بیستم تیرماه امسال به صورت آزمایشی در استان تهران اجرایی شود که همان زمان احمد مشیریان معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ایرنا گفت که به دلیل تعیین نشدن نرخ دستمزد دفاتر پیشخوان دولت از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، اجرای آن متوقف شد.
مهدی قنوانی مشاور معاون روابط کار وزارت تعاون امروز(شنبه) در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهارداشت: از صبح امروز سامانه جامع روابط کاری از طریق دفاتر پیشخوان برای کارگران و کارفرمایان تهرانی اجرایی شد.
وی ادامه داد: کارگران این استان با توجه به اجرایی شدن این سامانه، می توانند به دفاتر پیشخوان مراجعه کرده و مراحل ثبت دادخواست و ثبت قرارداد را انجام دهند.
وی افزود: سامانه جامع روابط کار تا پایان شهریورماه امسال به صورت کامل برای استان تهران و استان های همجوار اجرایی می شود .البته این سامانه قرار است تا پایان مهرماه در سراسر کشور اجرایی شود.
مشاور معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: برای اجرای این طرح مشکل خاصی نداشتیم اما از آنجایی که برای باورپذیری صددرصدی نیازمند عبور یک دوره زمانی هستیم بنابراین برخی افراد هنوز تلاش دارند تا ثبت نام ها را به شکل دستی انجام دهند.
قنوانی ادامه داد: برای اجرای کامل سامانه جامع روابط کار باید دوره گذار را سپری کنیم؛ بدون تردید پس از عبور از این دوره، همه ثبت قراردادها و دادخواست های کارگران به شکل الکترونیکی انجام خواهد شد و این امر به نفع کارگران خواهد بود زیرا دیگر امکان تغییر در پرونده آنها از سوی برخی افراد وجود نخواهد داشت.

 

جزییات عملکرد و خدمات سامانه کار

با آغاز ثبت نام از کارگران و کارفرمایان استان تهران در دفاتر پیشخوان، بیش از ۳۰ خدمت به صورت غیرحضوری و در بستر خدمات الکترونیک به جامعه کارگری و کارفرمایی ارائه می‌شود.

سامانه روابط کار که از مرداد ماه سال گذشته توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی رونمایی شد، قرار است سرانجام پس از یکسال کارگران و کارفرمایان را به تدریج از خدمات خود بهره مند سازد.

این سامانه با هدف حذف بروکراسی‌های اداری روابط کار بین کارگر و کارفرما، ایجاد شفافیت در قراردادهای کار، پایش وضعیت قراردادهای موقت و دائم، حذف مکاتبات کاغذی، ثبت الکترونیکی شکایات کارگران و در مجموع تسهیل روابط کاری بین کارگر و کارفرما به صورت یکپارچه پیاده سازی شده است.

آنچه که تاکنون در حوزه روابط کارآن هم به صورت جداگانه، نه در قالب یک سامانه یکپارچه ارائه می‌شد، به صورت مقطعی و به صورت نرم افزارهای تخصصی شکایات کارگری، بیمه بیکاری و بازرسی کار بود که این نرم افزار ها صرفا به منظور رفع نیاز واحدهای مربوطه در مقاطع زمانی مختلف تهیه و ارائه شده بود.

در این راستا راه اندازی «سامانه جامع معاونت روابط کار» که به اختصار به آن «سامانه روابط کار» می‌گویند،  ضمن ایجاد تحولی در نحوه ارائه خدمات به جامعه کارگری و کارفرمایی، رویه یکسانی در ارائه کلیه خدمات حوزه روابط کار در واحدهای اجرایی کل کشور را ایجاد می کند.

این سامانه خدمات مختلفی را در حوزه روابط کار به متقاضیان (کارگر ، کارفرما)، واحدهای اجرایی (کارشناسان و مدیران ادارات روابط کار، بازرسی کار و بیمه بیکاری) ، دستگاه‌های دولتی (سازمان تامین اجتماعی، سازمان فنی و حرفه ای و....)، بخش خصوصی، تشکل‌های کارگری و کارفرمایی، مراجع قضایی و مدیران ستادی و اجرایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارائه می‌دهد.

سامانه روابط کار از ۳۶ نرم افزار (زیرسامانه) به شرح جدول زیر تشکیل شده است که دو زیرسامانه «ثبت الکترونیکی دادخواست کارگران» و «ثبت قراردادهای نیروی کار توسط کارفرمایان» در فاز نخست اجرای این سامانه پیاده سازی می شوند و سایر سامانه‌ها به تدریج قابلیت اجرایی پیدا می کنند.

عنوان خدمات (زیرسامانه)

زیرسامانه ثبت قراردادهای کار

زیرسامانه ثبت شکایات کارگری

زیرسامانه ثبت و تایید و پیگیری قراردادهای طبقه بندی مشاغل

زیرسامانه ثبت و تایید و پیگیری قراردادهای پاداش افزایش تولید

زیرسامانه بررسی و تایید آیین نامه‌های انضباطی کارگاه‌ها

زیرسامانه بررسی و تایید پیمان های جمعی کار

زیرسامانه بررسی و تایید طرح‌های طبقه بندی مشاغل

زیرسامانه صدور اعتبارنامه‌های اعضای مراجع حل اختلاف

زیرسامانه دادرسی کار

زیرسامانه مدیریت و کنترل دسترسی

زیرسامانه درگاه واحد ارایه خدمات

زیرسامانه پیکربندی و مدیریت تنظیمات

زیرسامانه طراحی گزارشات و داشبورد مدیریتی

زیرسامانه مدیریت بانک اطلاعاتی اشخاص و کارگاهها

زیرسامانه شوراهای سازش

زیرسامانه صدور اعتبارنامه های اعضای مراجع حل اختلاف

زیرسامانه اعضای کمیته های طبقه بندی مشاغل

زیرسامانه مشاوران روابط کار

زیرسامانه مدرسان روابط کار

زیرسامانه طراحان طبقه بندی مشاغل

زیرسامانه ملی استانداردسازی مشاغل

زیر سامانه بازرسی کار

زیر سامانه تایید صلاحیت ایمنی امور پیمانکاری

زیر سامانه تایید صلاحیت شرکت‌های خدماتی

زیر سامانه سامانه تایید صلاحیت مسئولین ایمنی

زیرسامانه سامانه ثبت درخواست بررسی مشاغل سخت و زیان آور- فردی

زیرسامانه بیمه بیکاری (مقرری بگیران بیمه بیکاری)

زیرسامانه حمایت از مشاغل

زیرسامانه شناسایی واحدهای مشکل دار

زیرسامانه طرح‌های اصلاح ساختار اقتصادی کارگاه‌ها

زیرسامانه ثبت تشکل های کارگری و کارفرمایی

زیرسامانه سامانه جامع آموزش ایمنی کار

زیرسامانه جامع مشاوران حفاظت فنی و خدمات ایمنی

سامانه جامع روابط کار پس از پیاده سازی کامل به طور کلی دسترسی آسان و بدون تبعیض کارگران به تمامی خدمات حوزه روابط کار را بدون مراجعه حضوری در ادارات کل اجرایی تعاون، کار و رفاه اجتماعی سراسر کشور فراهم می کند.

همچنین مدیریت و نظارت دقیق تر بر تنظیم روابط کار و فضای کسب و کار، حل مشکل وجود قراردادهای سفید امضا در بخش ثبت قراردادهای کار، امکان اطلاع از وضعیت بازرسی کارگاه ها و حوادث ناشی از کار، بهینه سازی و ارتقای نظام اجرایی فرایندهای حوزه روابط کار، ارتقای نظام مبتنی بر خدمات الکترونیک و جمع آوری اطلاعات آماری دقیق – به روز و قابل اعتماد و اعتبار در حوزه های تخصصی روابط کار، امکان تشخیص بحران نیروی کار در مناطق جغرافیایی کشور، نظارت بر عملکرد واحدها و سازمان های ارائه دهنده خدمات حوزه روابط کار، وجود یک رویه یکسان در ارائه خدمات الکترونیکی روابط کار و افزایش سطح رضایت‌مندی جامعه کارگری و کارفرمایی از مهمترین اهداف و نتایج راه اندازی این سامانه خواهد بود.

به گزارش مهر سامانه جامع روابط کار از طریق آدرس prkar.mcls.gov.ir قابل دسترس کارگران و کارفرمایانی است که پس از مراجعه به دفاتر پیشخوان نسبت به دریافت نام کاربری و رمز ورود اقدام می کنند.

تشکیل پرونده برای ورود به این سامانه در مرحله اول در استان تهران آغاز شده است و کارگران و کارفرمایان در این استان می توانند برای بهره مندی از خدمات این سامانه به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">