ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

"جک ما" مالک شرکت بزرگ "علی بابا" و ثروتمندترین فرد چین بعد از انتقادات تند علیه دولت چین، به طرز عجیبی ناپدید شده است! وی با ۶۰ میلیارد دلار، ثروتمندترین مرد چین بود اما درآمد آن در بازه ۲ ماهه به خاطر قوانین سختگیرانه دولت، ۱۲ میلیارد دلار کم شد.
به گزارش تسنیم؛ "جک ما" مالک شرکت بزرگ شرکت "علی بابا" و ثروتمندترین فرد چین، به دنبال برخورد دولت با شرکتش به طرز عجیبی ناپدید شده است!

به دنبال گزارش‌هایی مبنی بر مفقود شدن "جک ما" میلیارد چینی، بار دیگر ویدئوها و مطالبی دست به دست می‌شود که ادعا می‌کنند مالک "علی بابا" خودکشی کرده یا اینکه در زندان چین گرفتار است.

گروه "علی بابا" یک شرکت تجارت الکترونیک چینی است که در زمینه‌های فروشگاه اینترنتی، سیستم خرده‌فروشی و رایانش ابری فعالیت می‌کند؛ در سال 2012 دو پرتال "علی بابا" 1.1 تریلیون یوان معادل 170 میلیارد دلار فروش داشته است که این رقم بیشتر از مجموعه فروش دو رقیب خود یعنی آمازون و ای‌بِی است!

"جک ما" کارآفرین، صنعت‌گر و مدیر ارشد اجرایی چینی است که در سال 1999 گروه "علی بابا" را تاسیس کرد و در سال 2018 با دارایی خالص 53/7 میلیارد دلار در فهرست ثروتمندترین افراد چین قرار گرفته است و هم‌اکنون نیز در رتبه 2 از فهرست ثروتمند‌ترین افراد جهان "مجله فوربز" قرار گرفته است.

وی در سال 1994 (یک سال پیش از ورود اینترنت به ایران) برای نخستین بار با فضای اینترنت و وب آشنا شد، یک سال بعد و در اوایل سال 1995، در سفری که به آمریکا داشت با اینترنت، بیشتر آشنا شد و در نخستین باری که از اینترنت استفاده کرد، نام چند نوشیدنی را جستجو کرده و دریافت که هیچ اثری از سایت‌های چینی نیست.

حتی وقتی در مورد کشور چین نیز به جست‌و‌جو پرداخت، هیچ وب‌سایت چینی را نیافت و اینچنین شد که "جک ما" تصمیم به تاسیس یک وب‌سایت چینی کرد؛ وی در نخستین ساعاتی که وب‌سایت خود را منتشر کرده بود، با آنکه سایت او بسیار ساده طراحی شده بود، شمار زیادی ایمیل دریافت کرد که می‌خواستند اطلاعات بیشتری در مورد آن بدانند و رفته رفته این وب‌سایت پیشرفت کرد و در نهایت به تشکیل گروه "علی بابا" منجر شد که امروز 80 درصد فروش آنلاین در کشور چین توسط این گروه انجام می‌شود!

"جک ما" مدیرعامل گروه "علی بابا" اخیراً بعد از انتقادات صریحی که از دولت چین انجام داده بود، به طرز عجیبی از انظار عمومی ناپدید شده است؛ در همین زمینه رویترز گزارش کرده که در دو ماه گذشته "جک ما" بنیانگذار "علی بابا" در انظار عمومی ظاهر نشده است و عدم حضور او به عنوان داور در فینال برنامه تلویزیونی قهرمانان تجارت در آفریقا سوال‌برانگیز شده است.

بلومبرگ نیز گزارش کرده است که "جک ما" در اوائل قرن 21، لقب ثروتمندترین مرد چینی را به خود اختصاص داده است که حالا با 50 میلیارد دلار سرمایه خالص در رده 25 جهانی قرار دارد؛ به دلیل عدم حضور بنیانگذار "علی بابا" در فینال مسابقه تلویزیونی کارآفرینی، لوسی‌پنگ مدیر اجرایی این شرکت چینی جایگزین او شد.

روزنامه فاینشنال‌تایمز اما دلیل غیبت "جک ما" در این برنامه تلویزیونی را تداخل برنامه‌های این میلیاردر عنوان کرده بود؛ گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر اینکه ناپدید شدن "جک ما" به سخنرانی وی در ماه اکتبر ربط دهد،‌ وجود دارد، بنیانگذار "علی بابا" در شانگهای با انتقاد از قوانین بانکی چین، خواستار تغییر این قوانین و اصلاحات اساسی در ساختار بانکی چین شده بود.

"جک ما" در روزهای گذشته به خاطر برخورد دولت چین با امپراتوری اقتصادی "علی بابا" در چین، در معرض توجه رسانه‌ها قرار گرفته بود و اوایل دی‌ماه نیز دولت چین علیه یکی از شرکت‌های تحت امر او، یک پرونده ضدانحصار تشکیل داد؛ این قوانین سختگیرانه دولت چین چند هفته بعد از انتقاد تند "جک ما" از سیستم قانونگذاری چین اعمال شد  که در همین راستا "جک ما" در کنفرانسی در شهر شانگهای، قوانین بانکداری چین را منسوخ‌شده و نامناسب برای نوآوری سالم توصیف کرده بود.

"جک ما" با 60 میلیارد دلار، ثروتمندترین مرد چین بود اما درآمد آن در بازه 2 ماهه به خاطر قوانین سختگیرانه دولت، 12 میلیارد دلار کم شده است؛ "Guo Wengui" یکی از میلیاردرهای چینی است که در سال 2014 از چین فرار کرده و به آمریکا پناهنده شده بود که خود را نیز افشاگر مفاسد دولت چین معرفی کرده است، وی مدعی شده که "جک ما" در یک سال آینده یا زندانی شده یا سر به‌ نیست خواهد شد، چرا که دولت چین می‌خواهد شرکت "Ant" زیرمجموعه علی‌بابا را در اختیار خود بگیرد!

هفته گذشته دولت چین دستور داد تا گروه "Ant" که مالک بزرگ‌ترین پلتفرم پرداخت دیجیتال یعنی "Alipay" است،‌ به خاطر آنچه نامناسب‌بودن مدیریت کلان شرکت ذکر شده، فعالیت خود را کاهش داد.

  • ۹۹/۱۰/۲۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">