ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

رئیس کل سازمان امور مالیاتی گفت: برای عدم اخذ اطلاعات اقتصادی به سازمان مالیاتی فشار می‌آورند، اما بدانند از سوی هر کس باشد به معنای همراهی با فراریان مالیاتی است و از کسانی که خود قانونگذارند، تعجب می‌کنم.

سیدکامل تقوی نژاد رئیس سازمان امور مالیاتی کشور امروز در کارگاه آموزشی کشف و پی‌جویی جرائم مالیاتی در جمع رؤسا و سران تحقیق ادارات مبارزه با جرائم اقتصادی پلیس آگاهی ناجا با اشاره به مبارزه سازمان با فرار مالیاتی اظهار داشت: هرکدام از راه‌های مبارزه و شفافیت را در پیش می‌گیریم، با دیوارهای بلند بتنی که پشت آن تله‌های انفجاری برای سازمان مالیاتی چیده شده است، روبه‌رو می‌شویم و به محض آنکه سراغ هرکدام می‌رویم، فریادها بلند می‌شود، اظهار داشت: در سال 95 یک میلیون و 200 هزار برگ قطعی مالیاتی برای مؤدیانی که خوداظهار داشتند، صادر شد. 

وی تأکید کرد: فرار مالیاتی، ظلم به جامعه است، زیرا از امنیت کشور و امکانات و تجهیزات و فضای زیربنایی و کسب و کار استفاده می‌کنند و به همه راه‌های قانونی و غیرقانونی متوسل می‌شوند که مالیات ندهند. 

رئیس کل سازمان امور مالیاتی، گام اول مبارزه با فرار مالیاتی را شناسایی مؤدیان حقیقی و حقوقی دانست و افزود: برای این راه باید اطلاعات اقتصادی داشته باشیم، باید درآمدها شفاف شود، خیلی‌ها شعار شفافیت می‌دهند، اما عمل نمی‌کنند، ما به آنها می‌گوییم برای شفافیت، حمایت نمی‌خواهیم، مانع ایجاد نکنید و دست ما را نبندید، آنهایی که باید ما را نوازش کنند، به ما تازیانه نزنند. 

تقوی‌نژاد یادآور شد: عده‌ای عامدانه و با اطلاع از قانون شفافیت مالیاتی با آن مبارزه می‌کنند، خاضعانه از مسئولان نظام و قوا استدعا می‌کنم، برنامه‌ای که برای مبارزه با فرار مالیاتی برداشته شده در گام اول خفه نشود. 

وی گفت: برای عدم اخذ اطلاعات اقتصادی به سازمان امور مالیاتی فشار می‌آورند و این از سوی هر کس یا گروهی باشد، به معنای همراهی با فراریان مالیاتی است. 

رئیس کل سازمان امور مالیاتی تلویحا به نامه یکی از نمایندگان مجلس در مورد همراهی با موضوع لغو بررسی حساب‌های بانکی پنج سال گذشته مؤدیان اشاره کرد و خاطرنشان کرد: من از کسانی که خود قانونگذارند تعجب می‌کنم، مگر عدم اطلاع از قانون باید مانع اجرای قانون شود، چه حقی دارید که ذهن جامعه را مشوش می‌کنید؟ 

 

* عده‌ای عامدانه با شفافیت اقتصادی مبارزه می‌کنند

وی با اشاره به اینکه برای دریافت حساب‌های بانکی تحت فشار شدید بودیم، عنوان کرد: هر کس برای بهبود تولید جامعه خدمت کند دستش را می‌بوسیم، از مراجع مختلف اطلاعات در اختیار سازمان قرار می‌گیرد، اگر طبق اسناد، مالیات پرداخت کرده باشد تشکر می‌کنیم، در غیر این صورت طبق قانون برگ تشخیص صادر شده و اگر مؤدی اعتراض کرد، راه طولانی و فرآیندهای قانونی وجود دارد. 

تقوی‌نژاد با طرح این سؤال که چه نگرانی از بررسی تراکنش‌های بانکی مربوط به سال‌های قبل مؤدیان وجود دارد، گفت: عده‌ای با این موج همراهی می‌کنند، زیرا شناخت کافی ندارند، عده‌ای نیز عامدانه و با اطلاع، با شفافیت اقتصادی مبارزه می‌کنند. 

رئیس کل سازمان امور مالیاتی با تأکید بر اینکه کمربندها را برای مبارزه با فرار مالیاتی محکم بسته‌ایم، یادآور شد: طبق ماده 219 و 229 قانون مالیات، اداره امور مالیاتی می‌تواند برای رسیدگی به اظهارنامه مؤدیان به کلیه دفاتر و اسناد مراجعه کند، مؤدی نیز مکلف به ارائه اطلاعات است، چنانچه اطلاعات نزد بانک‌ها و مؤسسات غیربانکی باشد، با دستور وزیر این کار انجام خواهد شد. همچنین ماده 157 که قانون به طور مستند مشخص کرده که اگر مؤدی درآمدی را کتمان کرد و یا سازمان هنگام تشخیص مالیات از آن بی‌اطلاع بود، در راستای احقاق مالیات اقدام کند. 

وی تأکید کرد: کسانی که ادعای قانونمداری می‌کنند، اگر می‌دانند و عامدانه حرف می‌زنند، عناد با قانون و قانونگذار است. همچنین ماده 274 به موضوع اختفاء درآمدها و جرم بودن آن از سال 95 اشاره دارد.

 

* چون بررسی حساب‌های بانکی مطابق منافعتان نیست مقاومت می‌کنید

به گزارش فارس، رئیس کل سازمان امور مالیاتی تصریح کرد: چرا برخی می‌گویند برای رسیدگی و بررسی حساب‌های بانکی پنج سال قبل مؤدیان قانونی وجود ندارد و در فضای مجازی آن را پخش می‌کنند که این موضوع قانونی نیست؛ این بحث قانونی است و چون باب میلتان نیست و مطابق منافع‌تان نیست، به دنبال اجرا نیستید.

وی تصریح کرد: همه بدانند سازمان امور مالیاتی بنا به وظیفه و قانون برای اخذ بیت‌المال مسامحه نمی‌کند و اجازه دخالت به هیچ کس را نمی‌دهد. ظرف همین دو هفته برای کسانی که اشراف اطلاعاتی نداشتند، در رابطه با بخشودگی جرائم خواهیم گفت اگر مؤدی قصوری نداشته باشد، مشمول بخشودگی می‌شود و این موضوع جای نگرانی نیست و سر و صدا ندارد.

 

* چه کسانی از رانت‌خواری در صندوق‌های مکانیزه فروش حمایت می‌کنند؟

تقوی نژاد به موضوع صندوق مکانیزه فروش پرداخت و گفت: آئین‌نامه‌های صندوق نصب فروش در دولت تصویب شده و همچنین لایحه‌ای در مجلس در حال بررسی است، صندوق‌ها یکی از راه‌های شفافیت اقتصادی هستد، هنوز اتفاقی نیفتاده، عده‌ای راه افتادند در سازمان اجازه رانت و ریزه‌خواری نمی‌دهیم، عده‌ای رانت‌خوار پیشاپیش اقداماتی کردند، سهم 100 تومانی را 1000 تومان کردند آن را 8 هزار تومان فروختند، چه کسانی از رانتخواران حمایت می کنند؟ مگر مردم متضرر نشده‌اند؟ اجازه نخواهیم داد این شرکت و شرکت‌های خاص رانتخواری کنند، از رسانه‌ها کمک می‌خواهم که حرف‌های کسانی که به نوعی قانون را دور می‌زنند و اجرا نمی‌کنند را منعکس نکنند.

وی ادامه داد: جنجال‌ها و فشارهای اخیر در خصوص نصب صندوق‌های مکانیزه فروش نشان می‌دهد رانت‌جویان دندان‌های خود را برای این صندوق‌ها تیز کردند اما سازمان مالیاتی اجازه سوء استفاده و رانت‌خواری را به آنها نمی‌دهد.

وی تاکید کرد: در آینده‌ای نزدیک استانداردها و نرم‌افزارهای این صندوق‌ها را به مردم اعلام می‌کنیم و بخش خصوصی می‌تواند در یک فضای رقابتی به‌عنوان مجری توزیع این صندوق‌ها بین اصناف ورود کند.

وی با طرح این سؤال که چرا معترضان و مدافعان لغو بررسی حساب‌های بانکی پنج سال قبل در ارتباط با اهمیت مالیات و مبارزه با فرار مالیاتی صحبت نمی‌کنند، یادآور شد: عده زیادی از دولت، قوه قضائیه و مجلس در ارتباط با فرار مالیاتی کمک سازمان هستند و عده کمی هستند که به این فرار دامن می‌زنند، سازمان نیاز به کمک دارد. برخی دایه مهربان‌تر از مادر شده‌اند و کمک آنهایی هستند که فرار مالیاتی می‌کنند. خود آنهایی که قبول دارند فرار مالیاتی کرده‌اند، مالیات خود را داده و حتی خواستار حفظ آبرو هستند. 

وی ادامه داد: هنوز سازمان امور مالیاتی استاندارد و نرم افزار صندوق ها را تدوین نکرده، عده‌ای دنبال خرید و آوردن صندوق هستند، برای این موضوع، رقابت ایجاد خواهیم کرد تا انحصار و رانت ایجاد نشود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">