ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

رئیس پلیس فتا پایتخت در پاسخ به این سوال که کدام قشر بیشتر گرفتار دام های کلاهبرداری در فضای مجازی می شوند، گفت: از همه قشرها در بین شاکیان ما وجود دارد. در بسیاری از افراد تحصیلکرده و سرشناس گرفتار کلاهبرداری های اینترنتی می شوند که متاسفانه این امر نشان از دانش رایانه ای کم افراد است.

رئیس پلیس فتا پایتخت به سوالات میزان پاسخ دادسرهنگ تورج کاظمی رئیس پلیس فتا پایتخت در گفت‌وگو با میزان، در پاسخ به این سوال که هک شدن حساب های بانک تجارت، ملت و سرمایه در هفته های اخیر توسط پلیس تایید می شود؟ گفت: ما بررسی کردیم اما بررسی های ما به این نتیجه نرسید. زیرا اگر مجرمان به این کار دست میزدند، قطعا سرقتی انجام می شد و از میلیاردها تومان پول نمی گذشتند.

سرهنگ کاظمی در  خصوص شایعاتی که مبنی بر استخدام هکرهای حرفه ای توسط پلیس،مطرح می شود نیز گفت: مجرم برای ما مجرم است و چون اعتمادی وجود ندارد، بنابراین هیچگونه همکاری بین پلیس و هکرها وجود ندارد.

رئیس پلیس فتا پایتخت در پاسخ به این سوال که کدام قشر بیشتر گرفتار دام های کلاهبرداری در فضای مجازی می شوند؟ نیز افزود:  از همه قشرها در بین شاکیان ما وجود دارد. در بسیاری از افراد تحصیلکرده و سرشناس گرفتار کلاهبرداری های اینترنتی می شوند که متاسفانه این امر نشان از دانش رایانه ای کم افراد است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا پلیس به محتوای پیام های شبکه های اجتماعی افراد دسترسی دارد؟، عنوان کرد: گفته می شود همه نرم افزارها رمزنگاری شده و ایمن هستند. ما از طریق نرم افزارها به چت ها یا اطلاعات مجرمان دسترسی نداریم اما از طریق به دست آوردن تلفن همراه می توانیم موارد را بررسی کنیم. همچنین پیامک و تلفن ها باید با مجوز مراجع قضایی از اپراتور ها استعلام کنیم. در حالت کلی نمی توان به اطلاعات کسی دسترسی پیدا کرد اما در برخی موارد، هکرها با نصب بدافزارها در تلفن های همراه، می توانند اطلاعات افراد را ببینند.

سرهنگ کاظمی در خصوص خرید و فروش مواد مخدر در شبکه های اجتماعی نیز گفت: اگر خرید و فروش مواد مخدر در فضای مجازی توسط پلیس فتا شناسایی شود، به پلیس مبارزه با مواد مخدر گزارش داده می شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سلبریتی‌ها برای پیگیری چه مواردی به پلیس فتا مراجعه می کنند؟، افزود:  نشر اکاذیب، توهین و افترا و هتک حرمت و حیثیت بیشترین جرائمی است که سلبریتی ها از آن شکایت دارند.

رئیس پلیس فتا پایتخت  در خصوص اینکه آیا استفاده از یکی از پیام رسان های داخلی برای مشخص کردن محل اغتشاشات صحت دارد؟، گفت: ما چنین پرونده‌ای در تهران نداشتیم اما این مسائل امنیتی، در پلیس امنیت عمومی بررسی می شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا پلیس فتا، دارک وب و دیپ وب را مورد بررسی قرار می دهد؟، عنوان کرد: به گفته کارشناسان بیشتر جرائم سازمان یافته و حرفه‌ای در دارک وب و دیپ وب صورت می‌گیرد. بستری که ما از آن استفاده می‌کنیم تنها ۴ تا ۶ درصد کل فضای مجازی است و بقیه آن مخصوص همین فضا‌ها است. پلیس این حوزه را رصد می‌کند، اما پیگیری آن سخت است.

سرهنگ کاظمی در پاسخ به این سوال که اگر افرادی در خارج از مرزهای کشور علیه افراد داخلی و امنیت کشور اقداماتی در شبکه های اجتماعی انجام دهند، مسئول رسیدگی به این جرائم کدام ارگان است؟،عنوان کرد:  افرادی که در کشورهای دیگر علیه کشور ما جرائمی را انجام دهند، توسط پلیس فتا رصد و توسط نهادهای امنیتی پیگیری می شود. اما جرائم شخص علیه اشخاص داخل کشور در صورت تشکیل پرونده و شکایت، قابل تعقیب است.

  • ۹۸/۱۰/۰۹

پلیس فتا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">