خداحافظی ۸۶ درصد کاربران با «همستر کامبت»
آزاده کیاپور - با کاهش علاقه کاربران به بازی همستر کامبت (Hamster Kombat)، حالا اپلیکیشن PAWS به سرعت در حال رشد است و از این بازی سابقا برتر تلگرام، پیشی میگیرد تا احتمالا میلیونها کاربر جدید در دنیا و ایران را سرگرم خود کند.
بازی همبستر کامبت، که زمانی یکی از بازیهای پیشرو در تلگرام، به صورت tap-to-earn (کسب درآمد از ضربه زدن) بود، به دلیل واکنشهای سیاسی، تحریمها و رقابت جدید، با کاهش شدید کاربران و کاهش مشارکت مواجه شده است.
در ماه اوت، همستر کامبت، ۳۰۰ میلیون کاربر داشت اما تا تاریخ ۵ نوامبر، این بازی تنها ۴۱ میلیون بازیکن فعال ماهانه دارد. این امر، بیانگر کاهش ۸۶ درصدی کاربران همستر کامبت است.
در همین حال، اپلیکیشن جدید PAWS که به عنوان یک Mini App در تلگرام راهاندازی شده، به سرعت در حال محبوب شدن است و در هشت روز اول فعالیت، به ۲۰.۵ میلیون کاربر دست یافته و مسیر رشد همستر کامبت را پشتسر گذاشته است.
طبق دادههای سایت IntoTheBlock (ITB)، در تاریخ ۲۷ سپتامبر، تعداد آدرسهای فعال همستر کامبت، به حدود ۷۷۲ هزار و ۳۳۰ مورد رسید.
از آن زمان، فعالیت کاربران و علاقه به توکن کاهش یافته و در هفته گذشته، بیش از ۳۶ درصد کاهش داشته است.
نمودارIntoTheBlock ، بیانگر کاهش آدرسهای فعال روزانه بازی همستر کامبت است. منبع:ITB
• کاهش قیمت و فعالیت توکن
چالشهای بازی همستر کامبت، در قیمت توکن همستر نیز کاملا مشهود است که از بالاترین حد خود در تاریخ ۲۶ سپتامبر، معادل ۰.۰۱ دلار، به حدود ۰.۰۰۲۲ دلار در تاریخ ۴ نوامبر کاهش یافته است.
طبق دادههای CoinGecko، این کاهش با کاهش تعاملات شبکه و تعداد کمتر کاربران فعال روزانه، همزمان است.
نمودار بیانگر بالاترین قیمت تاریخ (ATH) توکن همستر در تاریخ ۲۶ سپتامبر است. منبع: CoinGecko
این روند نزولی همستر کامبت، با نمودار نسبت آدرسهای فعال (AAR) از ITB تقویت میشود که نسبت آدرسهای فعال به آدرسهای نگهدارنده همستر را محاسبه میکند و بیانگر کمترین مقدار ۳۰ روزه یعنی ۰.۳۴ درصدِ کاربران فعال است.
با این حال، طبق دادههای ITB، تعداد آدرسهای نگهدارنده همستر، همچنان در حال افزایش است و در ۴ نوامبر به بالاترین رکورد ۳۰ روزه یعنی ۳.۵ میلیون دارنده رسید.
در اوج فراگیری تب همستر در ایران در گزارشی با عنوان «قبل از ورود به توهم ثروت بخوانید؛ جنونِ همستر» نوشته بودیم که بررسیها نشان میدهد که برخی درباره آینده بازی مطمئن نیستند، زیرا میترسند زمان صرفشده آنها مزایای بلندمدت نداشته باشد.
علاوه بر این، به مشکلات مربوط به شمارنده بازی و ناهماهنگی در سودآوری ماینینگ به عنوان موضوع نگرانکننده، در کنار ضررهای قابل توجه توکن به دلیل اشکالات برنامه، اشاره شده بود.
علاوه بر این، همستر کامبت، سایت خاصی ندارد؛ به این معنا که گزینههای کمتری برای کسب اطلاعات جامع یا ارتباط مستقیم با تیم، که ناشناس است، در دسترس قرار داشت.
همستر در قالب ژانر بازیهای «ضربه بزن و درآمد کسب کن» یا همان Tap-to-Earn محبوبیت پیدا میکند. برخلاف برخی از بازیها که با ماموریتهای پیچیده یا فناوری پیشرفته به مسائل دنیای واقعی میپردازند، همستر مانند همتای خود، ناتکوین (Notcoin)، صرفا برای سرگرمی طراحی شده است. این سایت، نقشه راه (whitepaper) ندارد و هویت تیم توسعه آن افشا نشده است.
ناتکوین نیز در قالب همین سناریو، در حال توسعه است و هنوز مشخص نیست آیا این پروژه قابل اجراست یا خیر. با این حال، همستر فقط یک بازی برای سرگرمی است و نیاز به سرمایه گذاری مالی ندارد. بنابراین به نظر میرسد تا زمانی که این بازی، فقط یک فعالیت سرگرمکننده باشد، ارزش امتحان کردن را دارد. تیم ما این پروژه را دارای سطح ریسک متوسط ۳ از ۵ از نظر کلاهبرداری یا بیفایدگی میداند.
در پایان بار دیگر خاطر نشان میشود طرحهایی که با پمپاژ وسیع رسانهای و فراگیری غیرعرف در میان کاربران همراه هستند، لزوما نشانهای از صحت و درستی آنها نیست.
کما اینکه در ماجرای کلاهبرداری کوروش کمپانی نیز انبوهی از سلبریتیهای ورزشی، بازیگران و رسانهها به تبلیغات گسترده برای این شرکت پرداختند و در نهایت نیز امروز هزاران مالباخته در مراجع قضایی در حال رفت و آمد هستند. (منبع:عصرارتباط)