ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مدیرعامل شرکت زیرساخت دلایل عدم اعلام نرخ خرید و فروش اینترنت بین الملل را با وجود دستور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تشریح کرد.

فناوران- محمد جواد آذری جهرمی به دلیل درخواست کاربران در شبکه های اجتماعی و در یک برنامه تلویزیونی، اعلام کرد که شرکت زیرساخت باید به قانون احترام گذاشته و در سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات، نرخ خرید و فروش اینترنت بین الملل را اعلام کند.
خبرنگاران فناوران در پیگیری این موضوع، همین سوال را در سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات ثبت کرد و در کمال تعجب، شرکت زیرساخت در پاسخ اعلام کرد که این موارد محرمانه است.
روز گذشته و در نشست خبری شرکت زیرساخت، صادق عباسی شاهکوه مدیرعامل این شرکت در پاسخ به فناوران درباره دلایل این موضوع توضیح داد: در روابط تجاری ممکن است ما از یک شرکت قیمت بسیار پایینی گرفته باشیم و افشای این موضوع به روابط تجاری ما با آن شرکت آسیب بزند و دیگر با همان قیمت با ما معامله نکند.
وی افزود: نکته دیگر این که برخی قراردادها 10–15 ساله است و اعلام تک تک قراردادها ممکن است باعث سوتفاهم هایی شود. به همین دلیل در حال کار روی این موضوع هستیم که به جای اعلام تک تک قراردادها، یک قیمت میانگین اعلام کنیم که برای کاربر سوال کننده مفید باشد.
عباسی شاهکوه در پاسخ به سوال دیگر فناوران درباره برخی اختلالات در اینترنت مانند دسترسی به سایت های داخلی از خارج کشور و یا اختلال اخیر در اینترنت در جمعه شب گفت: برخی اشکالات در شبکه طبیعی است و اگر به ما منعکس شود حتما پیگیری می کنیم.
وی افزود: به دلیل قطعی فیبر نوری در خارج، ۲۰ درصد از ظرفیت اینترنت کشور در ساعت پیک جمعه شب قطع شد که این ظرفیت ظرف ۴ ساعت به شبکه بازگشت.
عباسی شاهکوه  تاکید کرد: با وجود اینکه این ظرفیت از نظر میزان بالا بود، اما به دلیل آنکه مسیرهای پشتیبانی و جایگزین برای شبکه دیده شده است، در ارتباط مشترکان خلل جدی ایجاد نشد.
مدیرعامل زیرساخت درباره مشکلاتی که در زمان فیلتر تلگرام برای برخی از سرویس ها ایجاد شده بود نیز بیان کرد: با فیلتر تلگرام بسیاری از IPها دچار مشکل شد که ما اعلام کردیم مشکلات را به ما منعکس کنند. البته برخی از مشکلات هم در عهده اختیارات زیرساخت نیست. ما به تمامی اپراتورها سرویس می دهیم و اگر مشکلی باشد باید در همه سایت ها ایجاد شود. اگر یک اپراتور یا سایت دچار مشکل است، مشکل از زیرساخت نیست.
مدیرعامل  شرکت ارتباطات زیرساخت درباره کاهش تعرفه پهنای باند توضیح داد: شرکت زیرساخت از ابتدای آذر سال گذشته ۲۵ درصد کاهش تعرفه در پهنای باند اینترنت داشت و اعلام کرد که این کاهش اعمال شود. اخیرا و از ابتدای شهریور نیز در رابطه با پهنای باند با اصلاح روش محاسبه، ۲۰ درصد کاهش تعرفه داشتیم.
عباسی شاهکوه ادامه داد: ما دو تغییر در اصلاح تعرفه ها داشتیم. قبلا پیک مصرف را برای اپراتورها حساب می کردیم و الان پنج درصد پیک را در نظر می گیریم که ۱۴ درصد هزینه را برای اپراتورها کاهش می دهد. در راستای شبکه ملی اطلاعات هم در شش شهری که پهنای باند ارائه می دهیم، جداگانه محاسبه می شد که الان به طور کلی محاسبه می شود و دیگر لازم نیست پهنای باند در تهران تجمیع شود و این اقدام هم موجب کاهش هزینه شده است.
وی درباره تفکیک ترافیک داخل از بین الملل توضیح داد: تفکیک ترافیک وظیفه سرویس دهنده است و نه زیرساخت؛ نظارت هم بر عهده رگولاتوری است. سایت های داخلی باید IP خود را اعلام کنند و برای سایت های مهم و پرمصرف هم حتما جداسازی اتفاق افتاده است، مگر اینکه IP خود را تغییر داده و IP جدید را ثبت نکرده باشند. 
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت با اشاره به نسبت ترافیک داخلی به خارجی بیان کرد: ترافیک داخلی به طور دقیق مشخص نیست. البته IXP زیرساخت مشخص است و از سال گذشته سه برابر شده، اما بخش زیادی از ترافیک داخلی از سمت زیرساخت نیست و ممکن است خود اپراتورها ترافیک را نگه داری کنند. مطابق آخرین برآوردها نسبت ترافیک داخل به خارج ۴۰ به ۶۰ است، که چون آمار دقیق ترافیک داخلی مشخص نیست، حدس می زنیم سهم بیش تری داشته باشد. 
عباسی شاهکوه در پاسخ به سوالی مبنی بر نقش شرکت زیرساخت در فیلتر سایت ها و نارضایتی مرکز ملی فضای مجازی از انجام وظیفه در این زمینه گفت: زیرساخت یکی از حلقه های زنجیر است. ما هم وظایفی داریم و سعی می کنیم به بهترین نحو آن را انجام دهیم. وظیفه مرکز ملی فضای مجازی نظارت بر حلقه های این زنجیر است، ولی ما هنوز گزارش رسمی از این که وظیفه خود را به درستی انجام نمی دهیم دریافت نکردیم.
عباسی شاهکوه درباره ظرفیت ترانزیت گفت: تکلیفی در برنامه ششم توسعه بر عهده ما گذاشته شد که به ۳۰ ترابیت بر ثانیه ظرفیت ترانزیت برسیم. دستیابی به این هدف سخت است و ما در رقابت با کشورهای همسایه هستیم اما تلاش می کنیم به این هدف برسیم. در برنامه ششم به شرکت زیرساخت اجازه داده شده برای رسیدن به این هدف شرکت ترانزیت ایجاد کند. ما اساس نامه ای را تهیه کرده و در هیات مدیره زیرساخت تصویب کردیم و برای تصویب به هیات دولت فرستادیم.
وی با بیان این که شرکت زیرساخت به صورت انحصاری وظیفه اصلی تامین ظرفیت بین الملل اینترنت و تلفن را بر عهده دارد، افزود: همچنین ارتباطات بین استانی اپراتورها از نظر انتقال و ترافیک تلفنی هم بر عهده این شرکت است. شرکت زیرساخت تمام تلاشش را کرده که جلوتر از نیاز اپراتورها باشد و ما تلاش کردیم توسعه شبکه به حدی باشد که دچار مشکل نشوند.
مدیرعامل  شرکت ارتباطات زیرساخت ادامه داد: در این راستا ۶۴ هزار کیلومتر فیبر نوری از ابتدای دولت دوازدهم اکنون به ۶۸ هزار کیلومتر رسیده است. ۳۰۵ شهر توسط زیرساخت فیبرکشی شده و ما نیز اعلام کردیم امکانات فیبری را به صورت فیبر تاریک در اختیار اپراتورها قرار می دهیم. شبکه انتقال در ۱۵۰ شهر به اپراتورها متصل شدند و ظرفیت شبکه انتقال هم که ۱۰ ترابیت بر ثانیه بوده به ۲۲ هزار ترابیت بر ثانیه رسیده است. در ۱۵۰ نقطه هم می توانیم ظرفیت IP سرویس دهیم که تقریبا سه برابر شده است.
وی با بیان این که هم اکنون هشت درصد درآمد اپراتورها صرف زیرساخت می شود افزود: یکی از برنامه های مدنظر ما، کاهش هزینه اپراتورها در لایه زیرساخت است و در این زمینه سیاستمان این است که ظرف پنج سال آینده هزینه ها را طوری کنترل کنیم که تنها پنج درصد درآمد اپراتورها به ارتباطات زیرساخت شامل ارتباطات بین الملل و بین استانی مربوط شود.
عباسی شاهکوه در پاسخ به این سوال که از چه روشی برای فیلترینگ استفاده می شود گفت: فیلترینگ در لایه های مختلف اتفاق می افتد که بخشی از آن در زیرساخت است. این که دقیقا از چه روشی استفاده می شود را نمی دانم.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">