ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

پس از آخرین مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری در شب گذشته وزارت ارتباطات در اطلاعیه با رد اظهارنظری از کاهش تعرفه‌های تلفن ثابت در دولت یازدهم خبر داد، در حالی که عملکرد مالی مخابرات از افزایش درآمد تلفن ثابت در نتیجه افزایش تعرفه حکایت دارد.

به گزارش فارس آخرین مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری در شب گذشته برگزار شد.

وزارت ارتباطات در پاسخ به دیدگاه یکی از کاندیداها در مناظره سوم درباره افزایش قبوض تلفن اطلاعیه ای صادر و اعلام کرد: تعرفه ارتباطات در دولت تدبیر و امید کاهش یافت.

وزیر ارتباطات گفته: کاش برخی کاندیداها برای حضور در مناظره کمی مطالعه می کردند.

در اطلاعیه وزارت ارتباطات درباره هزینه مکالمات، آمده: «با اجرایی شدن طرح هم کدسازی در سراسر کشور، هزینه تلفن ثابت مخصوصا در شهرهای کوچک کاهش چشمگیر پیدا کرد.

با اجرای طرح هم کدسازی هزینه تلفن در شهرهای داخل یک استان به صورت داخل شهری محاسبه شده و تقریبا یک سوم شد. همچنین در شهرهای دور افتاده هم کاهش بیش از 50 در صد داشته است. به عبارتی مکالمات بین شهری به عنوان درون شهری محاسبه شده و هزینه مکالمات مردم به شدت کاهش یافته است؛ در حال حاضر میزان استفاده مردم از ارتباطات بیش از ده ها برابر شده در حالی که هزینه های ارتباطی در سبد هزینه خانوار با مصرف چندین برابری امروزی، رشد متناسب نداشته است.»

موضوع آخرین تغییر تعرفه تلفن ثابت، موضوع کهنه ای نیست و از این رو علاوه بر اینکه هنوز در ذهن عموم تازگی دارد در آرشیو اخبار نیز قابل مراجعه است.

به طور کلی، براساس اخبار رسمی در دولت یازدهم تعرفه هر دقیقه تلفن ثابت، خرید خط تلفن ثابت و آبونمان ماهیانه تلفن ثابت افزایش یافته است. 

تعرفه هر دقیقه مکالمه داخل شهری از 30 ریال به 45 ریال افزایش یافته است. برای تلفن ثابت در روستاها حداقل کارکرد 200 دقیقه مکالمه معادل 900 ریال و برای شهرها حداقل کارکرد اجباری 330 دقیقه مکالمه معادل 14850 ریال در ماه در نظر گرفته شده است. قیمت ثبت نام هر خط تلفن ثابت نیز از 50 هزار تومان به 200 هزار تومان با امکان پرداخت قسطی افزایش یافت.

تعرفه تلفن ثابت گران شد/ اجرا از ماه آینده؛ در خرداد ماه 95، وزیر ارتباطات گفت: با توجه به ضرر و زیانی که در تلفن ثابت وجود دارد، تعرفه هر دقیقه مکالمه با تلفن ثابت از 30 ریال به 45 ریال افزایش می‌یابد و از اول ماه آینده اجرایی می‌شود.

محاسبه حداقل کارکرد ماهانه مکالمات برای تلفن ثابت الزامی شد؛  در خرداد ماه 95، مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات مبنی بر افزایش 50 درصدی تعرفه تلفن ثابت و حداقل کارکرد الزامی ماهانه در انتظار اخذ مجوز از دولت است و پس از آن نهایی خواهد شد.

افزایش 4 برابری قیمت خط تلفن ثابت و 50 درصدی نرخ مکالمه/ ردیف جدید حداقل کارکرد الزامی؛ در تیرماه 94، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در مصوبه‌ای افزایش 400 درصدی قیمت خرید یک خط تلفن ثابت به 200 هزار تومان، افزایش 50 درصدی نرخ مکالمه داخل شهری و اضافه شدن ردیفی برای حداقل کارکرد اعلامی را به تصویب رساند.

اما پیش از آخرین تغییر با همان افزایش نرخ تلفن ثابت، دولت یازدهم طرح همکدی را اجرا کرد که به دلیل گذشت بیشتر زمان شاید اکنون در ذهن عموم کمی کمرنگ تر شده باشد. 

این طرح به گفته مدیران مخابرات و مسئولان وزارت ارتباطات با کاهش درآمد 8 تا 14 درصدی شرکت مخابرات ایران همراه شد که پس از آن با افزایش نرخ‌ها در سه بخش تعرفه، ثبت نام و آبونمان جبران و حتی منجر به افزایش درآمد شد. 

افت 14 درصدی درآمد مخابرات پس از همکدی/ افزایش تعرفه تلفن ثابت در قالب بسته‌های مخابراتی؛ در دی ماه 93، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: افت درآمد شرکت مخابرات پس از اجرای همکدی، قطعی است به طوری که در تمامی استان‌ها 8 تا 14 درصد افت درآمد داشته‌ایم، به همین دلیل پیشنهاد افزایش تعرفه مکالمات تلفن ثابت ارائه می‌شود.

افزایش 700 میلیارد تومانی درآمد سالانه مخابرات/ باز‌پس‌گیری خط های بلااستفاده با افزایش آبونمان؛ در خردادماه 95، عضو هیأت مدیره مخابرات ایران گفت: از محل مصوبه جدید واگذاری امکانات مخابراتی و پیشنهاد افزایش هزینه ثبت نام تلفن ثابت به 250 هزار تومان و افزایش آبونمان در مجموع 700 میلیارد تومان افزایش درآمد سالانه برای مخابرات پیش بینی می‌شود.

بهبود وضعیت مالی مخابرات‌های استانی با افزایش تعرفه‌ها در سال اخیر؛ در اسفند ماه 95، ناصر قدیرکاشانی مدیرعامل خدمات اول مخابرات گفت: با افزایش تعرفه‌ها در سال اخیر وضعیت مالی مخابرات‌های استانی تا اندازه‌ای بهتر و پرداختی آنها به خدمات اول مخابرات نیز بهتر شده است.

سود 60 میلیاردی مخابرات و درآمد 144 میلیارد تومانی دولت از افزایش تعرفه تلفن/ به نام مخابرات به کام دولت؛ در نهایت نیز تحلیل مصوبه افزایش تعرفه مکالمات شهری و پروانه مخابرات توسط فارس نشان داد سهم دولت از درآمد مخابرات متناسب با افزایش 50 درصدی تعرفه رشد کرد که در نتیجه سود نهایی دولت از افزایش تعرفه تلفن ثابت بیشتر از مخابرات شد.

به این ترتیب همان قدر که کاهش درآمد شرکت مخابرات پس از همکدی محسوس بود، افزایش درآمد این شرکت با افزایش تعرفه تلفن ثابت نیز محرز شده است. بنابراین حلقه مفقوده اطلاعیه وزارت ارتباطات و وزیر ارتباطات همان جایی است که وزیر همکدی را اعلام و افزایش تعرفه را از عملکرد اعلامی خود قلم می‌‌گیرد.

علاوه بر تغییرات تعرفه تلفن ثابت، تغییراتی در تعرفه تلفن همراه و اینترنت از مجموع سبد هزینه های ارتباطی نیز در دولت یازدهم ایجاد شده است؛ اما با توجه به اینکه اطلاعیه وزارت ارتباطات اشاره ای به تعرفه تلفن همراه ندارد و در مناظره نیز درباره تعرفه اینترنت صحبتی نشده، این مطلب به موضوع افزایش یا کاهش تعرفه تلفن همراه و اینترنت وارد نمی شود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">