ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

دهمین جلسه کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران در دوره نهم هیئت نمایندگان به صورت مجازی برگزار شد. دستور جلسه این نشست به ترتیب، بررسی قانون بیمه با توجه به شرایط دورکاری کارکنان و تداوم آن، بررسی مشکلات مالیاتی فعالان حوزه فاوا در دوره کرونا،آیین نامه اجرایی بند (ب) تبصره (۱۸) قانون بودجه، با موضوع نحوه اختصاص اعتبار برای حمایت از سرمایه گذاری جهت توسعه کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات و موضوع آیین نامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران که به فعالان حوزه فاوا گسترش پیدا کرده  بود.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون فاوا، در ابتدای این نشست محمدرضا طلائی رییس کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق بازرگانی آماری از شرایط و زیرساخت های موجود در بحث اینترنت سراسری در کشور با توجه به تاکید دولت برای سوق پیدا کردن کشور به سمت دیجیتالی شدن ارایه داد و عنوان کرد:در ایران از جمعیت حدود ۸۴ میلیون نفری چیزی در حدود ۵۹ میلیون کاربر اینترنت وجود دارد که این موضوع یک پتانسیل بسیار جدی را میتواند برای توسعه فضای مجازی ایجاد کند. همچنین در شبکه های اجتماعی ایران طبق آمار حدود ۳۳ میلیون کاربر وجود دارد و رشد کاربران ایران به نسبت مدت مشابه در سال ۲۰۱۹ چیزی در حدود ۲٫۵ درصد است واین اعداد و ارقام نشان میدهد که سرعت رشد و توسعه کاربران فضای مجازی در ایران رو به افزایش است ولی متاسفانه سرعت اینترنت در ایران به نسبت سایر کشورهای همتراز اندکی پایین است.

وی در ادامه افزود:  وزیرمحترم ارتباطات نیز اخیرا اعلام کردند که عملا دولت الکترونیک اجرایی شده و تنها منتظر اتصال دستگاه های مرتبط با یکدیگر است که پیام اصلی این موضوع مشخص می کند در دولت الکترونیک عملا کاری صورت نگرفته است. طلائی همچنین در سخنان خود به آماری که اتاق بازرگانی تهران از رشد ۸۱درصدی میزان تراکنش های مالی در مقایسه با سال گذشته ارائه کرده،  اشاره کرد و گفت: ما شاهد رشد قابل توجهی از میزان تراکنش های مالی مردم هستیم.

 

لزوم بازنگری در شرایط بیمه دورکاری

علی شمیرانی کارشناس کمیسیون فاوا در بخش دیگری از این نشست به موضوع حق بیمه در دوره دورکاری پرداخت و عنوان کرد: در عمل نه به صورت زیرساختی و نه به صورت حقوقی شرایطی برای بیمه دورکاری در نظر گرفته نشده است. اما واقعیت آن است که بعد از کرونا بخشی از پرسنل دورکار شدند که برای برخی از پست ها این احتمال وجود دارد که این دورکاری همیشگی باشد. ولی بسیاری پیش بینی میکنند که حداقل شرایط دورکاری تا سال ۲۰۲۱ ادامه یابد. ولی سوال اصلی اینجاست که آیا در شرایط دورکاری باید قانون بیمه به صورت سنتی اعمال شود؟  شرایط و موضوع جدیدی در بحث بیمه به وجود آمده که به نظر میرسد کمیسیون باید پیشنهاد تجدید نظر و اصلاح در آیین نامه بیمه ای را ارایه دهد که البته برخی پیشنهاد کاهش ۵۰ درصدی حق بیمه را در شرایط دورکاری ارایه داده اند.

 

تهدید تراکنش های مالی

حمیدرضا احمدیان مشاور کمیسیون فاوای اتاق بازرگانی در خصوص بحث بیمه دورکاری عنوان کرد: تا کنون سازمان فناوری اطلاعات و وزارت ارتباطات هیچگونه کار جدی در زمینه بیمه دورکاری انجام نداده اند. از سوی دیگر سازمان اداری استخدامی کشور نیز هیچ برنامه ای در این زمینه ندارند چرا که زیرساخت های آن فراهم نیست. موضوع دورکاری که پیشتر در دولت های پیشین مطرح شد جوابگوی وضع موجود نیست. وی در ادامه افزود: نه دولت و نه بخش خصوصی آمادگی لازم را برای این شرایط جدید نداشتند و پیشنهاد میکنم که در بحث بیمه یک کار کارشناسی و دقیق صورت گیرد.

احمدیان همچنین در خصوص تشکیل کمیسیون ویژه فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال عنوان کرد: این نگرانی وجود دارد که این کمیسیون از قدرت لازم برای پیگیری مسایل برخوردار نیست.از همین رو این شرایط نیازمند آن است که نمایندگان بخش خصوصی با افرادی که میتوانند وارد این کمیسیون شوند وارد مذاکره و گفت و گو شوند تا اثر بخشی آن بیشتر شود.

وی همچنین در بحث افزایش آمار تراکنش های مالی نیز گفت: این آمار نگران کننده است. هرچند آمار بالا رفته اما سیستم بانکی در حال تحمل فشار بسیار زیادی است چرا که تراکنش های خرد مانند خرید نان نیز وارد این سیستم شده و آمادگی و زیرساخت لازم برای چنین شرایطی موجود نیست و احتمالا از یکجایی به بعد این سیستم با مشکل روبرو خواهد شد.

احمدیان همچنین در خصوص آیین نامه اجرایی بند(ب) تبصره ۱۸ قانون بودجه نیز گفت: این آیین نامه اجرایی در سال های متعدد وجود داشته است و امسال نیز بدون تغییر نسبت به پارسال به تصویب رسیده است. اما در پیگیری های انجام شده نشان می دهد هیچگونه گزارش عملکردی نسبت به اجرایی سازی این مصوبه وجود ندارد. اما واقعیت آن است در این آیین نامه هرآنچه که لازم است آورده شده؛ اما نمی بینیم که این اعتبارات به بخش خصوصی واقعی برسد. از همین رو ما باید پیشنهاد آماده کنیم تا اعتبارات درست استفاده شود.

 

شفاف سازی قوانین مالیاتی

مسعود شنتیایی عضو کمیسیون فاوای اتاق بازرگانی نیز عنوان کرد: ۳۰ درصدی که از سوی کارگر و کارفرما برای حق بیمه پرداخت میشود به نسبت سایر کشورها رقم بالایی است و این در شرایطی است که خدمات خوبی هم ارایه نمی شود. بحث دورکاری اکنون از جمله مسایلی است که در حجم وسیعی شکل گرفته و بعید به نظر میرسد که سازمان تامین اجتماعی بتواند تا یکسال آِینده راه حلی برای این موضوع در نظر بگیرد. شنتیایی همچنین در بحث گواهی ایمنی پیمانکاران حوزه فاوا گفت: معمولا این گواهی مربوط به افرادی است که در پروژه حضور فیزیکی و عملیاتی دارند و ما با همین گواهی در مناقصات نیز شرکت می کنیم. شنتیایی همچنین در بحث آیین نامه اجرایی بند (ب) تبصره۱۸ قانون بودجه عنوان کرد که ما باید فشار بیاوریم که در این زمینه گزارش هزینه ارایه شود.

شنتیایی همچنین در خصوص شرایط جدید مالیات نیز گفت: قوانین تغییراتی داشته و ما باید آن را شفاف و روشن برای اعضا بیان کنیم تا همگی با شرایط و قوانین جدید مالیاتی جدید آشنایی پیدا کنند.

 

عدم آمادگی حقوقی سازمان تامین اجتماعی

رامین نصیری عضو کمیسیون فاوای اتاق نیز عنوان کرد که چند سال پیش بحث دورکاری مطرح شد اما زیرساخت های آن به هیچ عنوان فراهم نشد. اکنون نیز هیچگونه آمادگی حقوقی در سازمان تامین اجتماعی برای اجرایی سازی چنین شرایطی وجود ندارد. از همین رو باید اتاق پیشنهادات خود را در این زمینه به شکل مدون تنظیم و ارایه دهد.

 

تجربه شیرین کمیسیون ویژه

حسن پوراسماعیل نماینده مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در کمیسیون فاوا عنوان کرد: در مرکز پژوهش ها موضوع دورکاری مورد بررسی قرار گرفته است و بررسی ها در این خصوص نیز انجام شده است، اما متاسفانه پیگیری های لازم صورت نگرفت. حالا با شیوع کرونا این مساله جدی شده است. از همین رو اتاق میتواند پیشنهادات خود را ارایه دهد و مرکز پژوهش ها نیز این کار را به موازات پیش میبرد. او افزود:  نکات مورد نیاز را استخراج خواهیم کرد تا در مجلس به تصویب برسد.

پوراسماعیل همچنین در خصوص کمیسیون ویژه فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال گفت: ما تجربه بسیار خوبی در خصوص کمیسیون ویژه «حمایت از تولید ملی» داشتیم. طرح ها و لوایح بسیار زیادی در این کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت و اقدامات متعددی در مباحث نظارتی انجام شد. هرچند ایده آل این بود که کمیسیون دایمی شکل بگیرد اما کمیسیون ویژه نیز میتواند نتایجی خوبی را به همراه داشته باشد، چرا که اعضای آن را افرادی از سایر کمیسیون ها تشکیل میدهند که این خود میتواند یکی از نقاط قوت این کمیسیون باشد. وی در ادامه افزود: مسایل و مشکلات حوزه فاوا در این کمیسیون میتواند پررنگ تر پرداخته و پیگیری شود و کمک بسیار زیادی در بخش فناوری اطلاعات انجام شود. هرچند پیشتر نیز تلاش شد تا این کمیسیون شکل بگیرد اما کمیته فناوری اطلاعات در داخل کمیسیون صنایع با این موضوع مخالف بودند. اکنون نیز نمایندگان دوره یازدهم که تعداد قابل توجهی از آنها دانش آموخته حوزه فاوا هستند میتوانند به این موضوع کمک کنند. هرچند احتمالا کمیته فناوری اطلاعات در کمیسیون صنایع باقی خواهد ماند ولی با تشکیل کمیسیون ویژه سرنوشت این کمیته در اختیار کمیسیون صنایع خواهد بود. پور اسماعیل همچنین در بحث آیین نامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران حوزه فاوا نیز گفت: در این خصوص اتاق بازرگانی میتواند پیشنهاد خود را ارایه دهد تا این آیین نامه اصلاح شود.

وی همچنین در بحث آیین نامه اجرایی بند (ب)تبصره۱۸ قانون بودجه نیز گفت: این موضوع را میتوان در شورای گفت و گو مطرح کرد چرا که در آن مبلغ قابل توجهی برای شرکت ها در نظر گرفته شده است.

 

چالش جدید حوزه فاوا

مهدی علی اکبریان عضو کمیسیون فاوا در خصوص گواهی ایمنی پیمانکاران حوزه فاوا عنوان کرد: در حال حاضر در مناقصات نرم افزاری نیز از پیمانکاران گواهی ایمنی درخواست کردند و هنگامی که برای دریافت آن مراجعه کنید، باید تمام پرسنل و حتی هیئت مدیره نیز در این دوره ها برای گواهی ایمنی شرکت کنند و به نظر می رسد بیشتر شبیه یک نوع کاسبی جدید است.در صورتی که قراردادهای نرم افزاری دیگر نیازی به گواهی ایمنی(HSE) ندارد. علی اکبریان همچنین در بحث مالیاتی گفت: باید نشستی با حضور آقای  پارسا برگزار شود. چرا که ایشان طی ۲سالی که در سازمان مالیاتی حضور دارند رویکرد مثبتی نسبت به حوزه ICT دارند و حتی پروژه های فراوانی دارند که تمایل زیادی برای ارایه به بخش خصوصی دارند. از طرفی ایشان در این مدت با شرایط جدیدی که به وجود آورده اند دست بسیاری از ممیزهایی که قبلا با شرکت ها بر سر مالیات با شرایط خاص به توافق می رسیدند کوتاه کرده است.

محمدرضا طلایی رییس کمیسیون فاوای اتاق بازرگانی، در جمع بندی این نشست عنوان کرد که باید در خصوص مباحث مالیاتی و بیمه، یک جمع بندی از سوی فعالین حوزه فاوا صورت گیرد تا به کمیسیون مربوطه در اتاق بازرگانی ارایه شود. از همین رو بهتر است که یک کارگروه بین کمیسیون فاوا و کمیسیون های مربوطه برای پیگیری و رفع این موضوع ایجاد شود. از طرفی دیگر آقای دکتر روحانی رییس جمهور کشور تاکید بسیار زیادی بر تقویت فضای مجازی داشتند، از همین رو زمان آن رسیده که ما نقش بهتری در این بخش ایفا کنیم. طلایی در بحث کارگروه های تخصصی کمیسیون نیز گفت که بناست در خصوص آنها یک ارزیابی مجدد صورت گیرد. همچنین از آقای اکبریان خواسته شد تا در خصوص مشکل به وجود آمده نامه ای به کمیسیون برای پیگیری ارسال کنند. همچنین در خصوص ملاقات با رییس سازمان امورمالیاتی نیز تاکید شد که قبل از درخواست جلسه  لیست مشکلات و سپس راه حل ارایه شود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">