ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

رئیس انجمن داروسازان ایران گفت: اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک به شکلی که داروخانه ها را به جای پزشکان مجبور به تولید آنلاین نسخه کند، هزینه های قابل توجهی را به داروخانه‌ها تحمیل می‌کند.

محمدباقر ضیا، رئیس انجمن داروسازان ایران در گفت‌گو با فارس، در خصوص ادعای سازمان تامین اجتماعی برای حذف دفترچه های بیمه خدمات درمانی اظهار داشت: به دنبال اعلام خبر حذف دفترچه‌های بیمه درمانی تامین اجتماعی از اسفند ماه  سال جاری که به نوعی به معنای ارائه نسخ بیمه شدگان روی سربرگ عادی به داروخانه‌ها است، موضوع مهمی که در این میان وجود دارد و متاسفانه از سوی سازمان های بیمه گر جدی گرفته نمی‌شود، بحث  فرآیندهای مرتبط با الکترونیکی کردن اطلاعات درج شده روی نسخه ها و همچنین اطلاعات صاحب نسخه ها است.
وی ادامه داد: در واقع ثبت آنلاین نسخه های عادی در سامانه بیمه مستلزم وارد کردن مشخصات فردی از قبیل نام و نام خانوادگی، شماره ملی، تاریخ ویزیت، استحقاق سنجی درمان، ثبت کد پی گیری و همچنین وارد کردن اسامی و شکل داروها و دستور مصرف هر دارو به صورت آنلاین در سامانه است که همه این ها مستلزم ایجاد امکانات سخت افزاری، نرم افزاری و به ویژه نیروی انسانی برای انجام این خدمات به صورت الکترونیک است.
ضیا افزود: در حال حاضر انجام کلیه خدمات به صورت الکترونیک در اغلب سازمان ها  و مراکز از قبیل دفاتر پیشخوان دولت، پلیس +۱۰، خدمات قضائی و ... در قبال اخذ وجه از خدمت گیرندگان انجام می شود و طبیعتا بدیهی است که ایجاد هر گونه تکلیف جدید از سوی سازمان های بیمه برای داروخانه ها باید همراه با تعریف مکانیسم جبران هزینه ها بر اساس قانون باشد در غیر این صورت داروخانه ها از انجام آنها معذور خواهند بود.
وی اضافه کرد: اجرای این طرح به شکلی که داروخانه ها را به جای پزشکان مجبور به تولید آنلاین نسخه کند، علاوه بر تبعات حقوقی برای مسؤول فنی و ایجاد ازدحام در داروخانه، هزینه های قابل توجهی را به موسسین تحمیل می کند که باید محلی برای تامین آن تعریف شود. 
رئیس انجمن داروسازان ایران تاکید کرد: این موضوع در خصوص خدمات بیمه سلامت نیز صادق است و متاسفانه آن ها هم محلی برای تامین هزینه های الکترونیکی شدن نسخه ها را درنظر نگرفته اند.
وی تصریح کرد: متاسفانه علیرغم مکاتبات و جلسات متعدد در این خصوص با سازمان های بیمه گر، تاکنون اقدامی در این رابطه انجام نشده و لازم است صراحتا اعلام کنیم چنانچه سازمان های بیمه اعم از بیمه تامین اجتماعی و بیمه سلامت، بر اساس قانون هزینه های اجرای این طرح را جبران نکنند و داروخانه ها را به جای پزشکان مجبور به ثبت آنلاین نسخه ها کنند، داروخانه ها مجبور هستند نسخه های بیمه ای را به صورت آزاد پیچیده و بیمه شدگان محترم را برای اخذ مابه التفاوت، به دفاتر اسناد پزشکی راهنمایی کنند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">