ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

رفع موانع صدور گواهی دیجیتال

| شنبه, ۱۲ اسفند ۱۳۸۵، ۰۲:۴۸ ب.ظ | ۰ نظر

اختلاف نظر میان بانک مرکزی و وزارت بازرگانی در زمینه صدور گواهی دیجیتال، با هماهنگی دبیرخانه شورای عالی فناوری اطلاعات کشور حل و فصل شد.

طی نشستی که با حضور نمایندگان وزارت بازرگانی، ‌بانک مرکزی و دبیرخانه شورای عالی فناوری اطلاعات کشور برگزار شد، عوامل ایجاد اختلاف‌پس از بررسی‌های کارشناسانه مورد شناسایی و ارزیابی قرار گرفت و سپس منجر به اخذ تصمیم نهایی شد.

عمده‌ترین اختلاف میان عوامل اصلی راه‌اندازی و صدور گواهی دیجیتال در کشور، فقدان تعریفی واحد از زیرساخت کلید عمومی(PUBLIC KEY INFRASTRUCTURE) بود، که به نوعی روند پیشرفت این طرح را با کاهش مواجه ساخته بود.

از سوی دیگر، لزوم راه‌اندازی CA(CERTIFICATION AUTHORITY) مستقل توسط بانک مرکزی نیز باعث ایجاد چشم‌اندازهای جدیدی در این زمینه شده بود.

بر اساس این گزارش، در خلال پیدایش این اختلاف، نشست‌های مشترکی نیز میان نمایندگان صدور گواهی دیجیتال در بانک مرکزی و وزارت بازرگانی برگزار شده بود. سرانجام این موضوع برای بررسی‌های بیشتر به کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی راه یافت که در نهایت دبیرخانه شورای عالی فناوری اطلاعات مرجع ذی‌‏صلاح جهت حل و فصل این اختلاف شناخته شد.

دبیرخانه شورای عالی فناوری اطلاعات نیز پس از این که موضوع مورد اختلاف میان بانک مرکزی و وزارت بازرگانی را از لحاظ کارشناسی و فنی مورد شناسایی قرار داد، به تبیین و شفاف‌سازی زیرساخت کلید عمومی در گواهی دیجیتال پرداخت و موجبات اخذ تصمیمات راهبردی در مراحل بعدی را نیز فراهم کرد.

در این نشست هم‌چنین مقرر شد، بانک مرکزی نیز با توجه به اهمیت موضوع تجارت الکترونیکی اقدام به راه‌اندازی CA مستقل کند.

  • ۸۵/۱۲/۱۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">