ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

رقبای واتس‌اَپ به حریم خصوصی احترام می‌گذارند

| چهارشنبه, ۲۹ بهمن ۱۳۹۹، ۰۵:۳۶ ب.ظ | ۰ نظر

خبر به اشتراک‌گذاری اطلاعات شخصی کاربران توسط واتس‌اپ و فیسبوک از سال ۲۰۱۶ میلادی تا کنون موجب نارضایتی بسیاری از کاربران واتس‌اپ و جست‌جوی آن‌ها برای شناسایی برنامه‌های جایگزین شده است.

یکی از مهمترین قابلیت‌های برنامه‌های پیام‌رسان برای حفظ حریم خصوصی کاربران، استفاده از رمزگذاری سرتاسر است. این ویژگی، موجب رمزگذاری پیام‌ها به‌گونه‌ای در دستگاه مبدا می‌شود که تنها دستگاه مقصد قابلیت رمزگشایی آن‌ها را دارد.
واتس‌اپ نیز از همین ویژگی استفاده می‌کند و به همین علت یک برنامه ایمن محسوب می‌شود. اما امکان دسترسی فیسبوک به داده‌های خصوصی کاربران، از جمله کاربرانی که با آن‌ها تماس برقرار می‌شود، موقعیت مکانی طرفین تماس، زمان و دفعات برقراری تماس و دستگاه مورد استفاده برای تماس را فراهم می‌کند.
به گزارش ایرنا بهره‌مندی از کدباز نیز یکی دیگر از ویژگی‌های اساسی در برنامه‌های ایمن محسوب می‌شود. انتشار عمومی کد مرجع یک برنامه امکان ارزیابی آن را توسط عموم فراهم می‌کند و بدین ترتیب مشخص می‌شود برنامه دقیقا همان کاری را می‌کند که از آن انتظار می‌رود.
در این گزارش فهرستی از برنامه‌های جایگزین واتس‌اپ را که دارای ویژگی‌ها و سطح امنیتی قابل قبولی هستند، ارائه می‌کنیم و هریک را به اختصار مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

۱- برنامه Signal
این برنامه رایگان از یک مکانیسم رمزگذاری قوی استفاده می‌کند و تقریبا هیچ اطلاعات اضافی را درباره فعالیت کاربران ذخیره نمی‌کند، به طور مستقل تحت ممیزی قرار می‌گیرد و استفاده از آن ساده است. همچنین برای تماس‌های صوتی و تصویری در گروه‌ها نیز از رمزگذاری سرتاسر بهره می‌برد. این برنامه توسط خدمات وب‌سایت آمازون میزبانی می‌شود و برای استفاده از آن لازم است کاربر یک خط تلفن همراه معتبر در اختیار داشته باشد.

۲- برنامه Threema
این برنامه هم تقریبا هیچ اطلاعات اضافی را درباره فعالیت کاربران ذخیره نمی‌کند و برای استفاده از آن نیازی به خط تلفن نیست. توسط نهادهای مستقل تحت ممیزی قرار می‌گیرد و توسط سرورهای مستقر در سوییس میزبانی می‌شود. این برنامه تماس‌های صوتی و متنی در گروه‌ها را به صورت سرتاسر رمزگذاری می‌کند. این برنامه به صورت رایگان عرضه نشده و تعداد کاربران آن نسبتا کم است. این برنامه از تماس ویدیویی در گروه‌ها پشتیبانی نمی‌کند.

 

۳- برنامه Wickr Me
این برنامه رایگان برای ارسال پیام‌های موقت طراحی شده و پیام‌های آن به محض مشاهده از نمایشگر حذف می‌شوند. پیام‌های متنی و صوتی به صورت سرتاسر رمزگذاری می‌شوند و این برنامه دارای ویژگی ضدسانسور است. برای استفاده از Wickr Me نیازی به خط تلفن نیست. نتیجه ممیزی‌های امنیتی این برنامه منتشر نمی‌شود، از کد باز بهره نمی‌برد و امکان تماس ویدیویی را ندارد. البته نسخه رایگان Pro از این برنامه امکان تماس ویدیویی را در اختیار کاربران می‌گذارد.

 

۴- برنامه Wire
این برنامه به صورت رایگان عرضه شده و پیام‌های متنی، صوتی و ویدیویی را در گروه‌ها به صورت سرتاسر رمزگذاری می‌کند. قابلیت همسان سازی ۸ دستگاه را دارد و ویژگی‌های پیشرفته‌ای را برای پیکربندی ویدیوها در اختیار می‌گذارد. این برنامه داده‌های زیادی را درباره فعالیت کاربران ذخیره می‌کند و برای استفاده از آن به یک خط تلفن معتبر یا آدرس ایمیل ضروری است.


۵- برنامه Element
این برنامه که قبلا Riot.im نام داشت، اکنون با عنوان Element به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته و دارای سطح امنیتی بالایی است. تماس‌های متنی صوتی و ویدیویی گروه‌ها به طور سرتاسر رمزگذاری می‌شود و این برنامه امکان سازگاری با سایر برنامه‌ها را دارد. برای استفاده از Element نیازی به خط تلفن یا آدرس ایمیل نیست. البته درباره قابلیت اطمینان به شبکه سرورهای این برنامه تردیدهایی وجود دارد و این برنامه به طور کامل ممیزی نشده است.

 

۶- برنامه Keybase
این برنامه رایگان است و پیام‌های متنی آن به صورت سرتاسر رمزگذاری می‌شوند. قابلیت پشتیبانی از کانال‌های عمومی و خصوصی را دارد و امکان برقراری ارتباط بین کاربران را با استفاده از پروفایل‌های شبکه‌های اجتماعی آن‌ها و با بهره‌گیری از فرایند از تایید PGP فراهم می‌کند.
این برنامه قادراست چندین دستگاه را همسان‌سازی کند و پیام‌هایی با قابلیت حذف شدن خودکار ارسال نماید. امکان استفاده از کیف پول‌های دیجیتال را فراهم می‌کند و ۲۵۰ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی را در اختیار هر کاربر قرار می‌دهد. این برنامه متعلق به شرکت Zoom است؛ اما در مورد برنامه تامین منابع مالی این برنامه ابهاماتی وجود دارد، اطلاعات بسیاری درباره فعالیت کاربران در این برنامه ذخیره می‌شود و امکان تماس‌های صوتی و تصویری را ندارد.  

 

جمع‌بندی
در یک جمع بندی می‌توان گفت برنامه Signal به عنوان یک پیام‌رسان چندمنظوره که اساسا به حریم خصوصی کاربران احترام می‌گذارد، مناسب‌ترین جایگزین برای واتس‌اپ محسوب می‌شود. سایر برنامه‌های معرفی شده ویژگی های مفیدی را در اختیار کاربران می‌گذارند که ممکن است در موقعیت مختلف به گزینه اصلی برای جایگزینی به واتس‌اپ تبدیل شوند.
منبع: پایگاه خبری سی‌نت

  • ۹۹/۱۱/۲۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">