ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

جهان دیجیتال از سرویس‌ها درست شده است. سرویس‌ها بواسطه‌ی عضویت‌ها عرضه می‌شوند. عضویت‌ها به اکانت‌ها متصل هستند. اما هر کسی هم دوست ندارد ثبت‌نام کرده و برای یک مشت عضویت کلی پول پرداخت کند؛ خصوصاً اگر بتوانند اکانت دوست یا آشنایی را قرض بگیرد. اصلاً می‌تواند؟ در این مقاله به این مبحث می‌پردازیم که اساساً به چه کسی می‌توانید در سرویس‌های محبوب محتوا «قرض» بدهید، شرایط و قرائن آن چیست و اگر قوانین مربوطه رعایت نشود چه عواقبی در پی خواهد داشت. با ما همراه شوید.


نحوه اشتراک‌گذاری عضویت نتفلیکس شما
شما می‌توانید عضویت نتفلیکس خود را با خانواده، حتی با تعرفه‌ی Basic نیز به اشتراک بگذارید. برای انجام این کار، می‌بایست برای آن‌ها پروفایل‌های مجزا در اکانت خود درست نموده- تا سقف 5 نفر- و همانطور که لازم دیده شده است گزینه Kids را انتخاب کنید. به طور پیش‌فرض تنها رمزعبور مخصوص اکانت شما برای ورود به هر یک از این پروفایل‌ها نیاز است؛ با این حال شما می‌توانید با یک کد چهار رقمی اضافی برای قفل کودک از پروفایل بزرگسالان محافظت کنید (و نیز ساختن پروفایل جدید را مسدود نمایید).

در تعرفه‌ی Basic استفاده از این سرویس روی چندین دستگاه به طور همزمان امکان‌پذیر نیست؛ بنابراین می‌بایست نوبت‌هایتان را جابجا کنید. افزون بر این، شما می‌توانید فیلم‌ها و نمایش‌ها را تنها روی یک گجت دانلود کنید. در این خلال، تعرفه‌های Standard و Premium به شما اجازه می‌دهند محتوا را (به ترتیب) روی دو یا چهار اسکرین تماشا کرده و از همان تعداد دستگاه برای دانلود نیز استفاده نمایید. بر طبق شرایط استفاده، رمزعبور شما می‌تواند تنها به اعضای همان خانه انتقال داده شود.

اما در عمل، بسیاری از کاربران اکانت نتفلیکس خود را با آشنایان، دوستان، همکاران و افراد دیگر به اشتراک می‌گذارند. گرچه مدیریت نتفلیکس بیشتر سعی دارد از یک‌سری مسائل چشم‌پوشی کند اما گهگاه می‌شنویم که این شرکت قوانین را سخت می‌‌گیرد. برای رعایت جانب امنیت، سعی کنید تابع قوانین باشید و اگر اکانت خود را با افراد غیر از خانه خود به اشتراک گذاشته‌اید دست‌کم حواستان را جمع کنید.


نحوه اشتراک‌گذاری عضویت اسپاتیفای شما
اسپاتیفای تعرفه‌ی Premium Family دارد که به کل خانواده این اجازه را می‌دهد تا از این سرویس استفاده کنند. هیچ نیازی هم به اشتراک‌گذاری رمزعبور نیست و اسپاتیفای حتی این اقدام را ممنوع نیز کرده است. اعضای خانواده با دعوت، به این عضویت کلی ملحق می‌شوند و هر یک اکانت خود را در اختیار دارند. شما می‌توانید عضویت اسپاتیفای خود را تا سقف 6 نفر (از اقوام خود) به اشتراک بگذارید.

همگی باید نشانی منزل‌شان یکی باشد و در مقایسه با نتفلیکس، اسپاتیفای بیشتر در خصوص جرزنی‌ها سختگیری می‌کند. چندین سال پیش این شرکت شروع کرد به مجازات سنگین و سرسختانه‌ی نقض‌کنندگان احتمالی. اسپاتیفای از آن‌ها تأییدیه نشانی (از جمله مختصات دقیق جی‌پی‌اس) خواست. هرچند این اقدام نهایتاً پایان گرفت اما تعهد و توافق کاربر هنوز هم مستلزم مشخص کردن محل سکونت روی گوگل‌مپس است.


نحوه اشتراک‌گذاری عضویت آمازون پرایم شما
آمازون همچنین به شما اجازه می‌دهد تا اکانت پولی خود را با استفاده از Amazon Household با خانواده‌ی خود به اشتراک بگذارید. مانند اسپاتیفای، اعضای خانواده با دعوت به این عضویت همگانی می‌پیوندند و هر یک اکانت شخصی خود را دارند. تا سقف شش نفر می‌توانند به Amazon Household محلق شوند.

با این حال، در هر خانه تنها دو بزرگسال می‌توانند بپیوندند- چهار نفر دیگر باید یا نوجوان باشند (13 تا 17 ساله) یا کودک (12 سال به پایین)؛ گزینه‌های مخصوص کودکان و نوجوانان بسیار محدود است.  

بعنوان مثال، نوجوان‌ها می‌توانند خرید کنند اما بزرگسال‌ها اول باید سفارش را تأیید کنند. کودکان اجازه ندارند به هیچ وجه پول پرداخت کنند و محتوای مخصوص آن‌ها (کتاب، فیلم، بازی و غیره) توسط والدین‌شان انتخاب می‌شود.

این بدین‌معناست که شما نمی‌توانید آمازون پرایم خود را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. محدودیت بعدی این است که اگر بزرگسالی از Amazon Household حذف کنید، هر دوی شما باید 180 روز صبر کنید تا باری دیگر به Amazon Household وصل شوید. بدین‌ترتیب این شرکت راحت‌تر می‌تواند خاطی‌ها را بدون آنکه نیاز به ردیابی موقعیت مکانی‌شان باشد مدیریت کند.


نحوه اشتراک‌گذاری عضویت یوتیوب تی‌وی شما
گوگل –مانند بسیاری از شرکت‌ها- اشتراک‌گذاری پسورد را ممنوع کرده است. در عوض، شما روی یوتیوب‌ تی‌وی می‌توانید گروه خانوادگی (تا سقف 5 نفر) درست کنید و از این سرویس بدون هیچ هزینه‌ی اضافی استفاده نمایید. این گزینه تنها مخصوص ساکنین ایالت متحده آمریکاست. گروه‌های خانوادگی را می‌شود با افراد 18 سال به بالا که از پیش عضو گروه خانوادگی دیگری نبوده‌اند درست کرد. علاوه بر اینها، با استفاده از اکانت گوگل خود و نه بسته‌ی جی می‌توانید به یوتیوب لاگین کنید.

شما می‌توانید عضویت را با 5 نفر از اعضای خانه به اشتراک بگذارید؛ این افراد همچنین باید اکانت گوگل داشته و در گروه‌های خانوادگی دیگری عضو نباشند. توجه داشته باشید که آن‌ها باید دست‌کم 13 سال سن داشته باشند. برای سنین پایین‌تر از 13 سرویس مجزایی تحت عنوان YouTube Kids وجود دارد که استفاده از آن رایگان است.

ساکنین غیر از ایالات متحده آمریکا می‌توانند عضویت را روی YouTube Premium به اشتراک بگذارند که البته گرانتر است اما نه تنها دسترسی به تلویزیون را می‌دهد، بلکه همچنین دسترسی به YouTube Music و YouTube Kids بدون تبلیغات را نیز میسر می‌سازد. در برخی از کشورها –بلاروس، ونزوئلا، اسرائیل، ایسلند، اسلوونی، کره جنوبی- این گزینه موجود نیست.

تمامی اعضای گروه باید زیر یک سقف زندگی کنند. برای مطمئن شدن از یک جا زندگی کردن کاربران، گوگل ZIP code یا دسترسی به لوکیشن دستگاه (موقع ثبت‌نام) می‌خواهد و هر ماه آن را چک می‌کند. در خصوص مشاهده‌ی همزمان نیز شما محدود به سه دستگاه هستید. توجه داشته باشید که اگر یک کاربر روی تبلت YouTube TV و تلویزیون را همزمان نگاه کند این دو استریم حساب خواهد شد.


نحوه اشتراک‌گذاری عضویت اپل شما
آرشیو مدیای اپل شما همچنین می‌تواند با خانواده تقسیم شود. یک گروه خانوادگی می‌تواند شامل 6 نفر از هر سنی (برای کودکان زیر 13 سال باید اپل آی‌دی کودک درست کنید) باشد. با این حال عضویت‌های کلی روی دستگاه‌هایی که iOS 7 یا OS X Mavericks (یا نسخه‌های قدیمی‌تر) اجرا می‌کنند موجود نیستند.

افزون بر این، شما نمی‌توانید در آن واحد در دو گروه باشید و اگر به ناگه مجبور شدید به خانواده مجازی جدیدی بروید، اپل به شما تنها یک بار در سال مجوز خواهد داد. شما می‌توانید دسترسی به عضویت‌ها و خریدها را را به اعضای گروه خانواده بدهید، طرح‌ها و لوکیشن خود را با آن‌ها به اشتراک گذاشته و کمکشان کنید گجت‌های گمشده خود را پیدا کنند.
به محدودیت‌ها توجه داشته باشید: کتاب‌، موزیک، فیلم و نمایش تلویزیونی در بیش از 10 دستگاه دانلود نمی‌شود؛ 5 تای این دستگاه‌ها می‌تواند کامپیوتر باشد (این قانون روی اپ‌ها اجرا نمی‌شود)؛ دوم اینکه برخی محتواها در همه‌ی کشورها و مناطق موجود نیستند؛ بنابراین اگر بر فرض مثال فردی از خانواده شما خارج زندگی می‌کند شاید نتوانید خریدها را با او به اشتراک بگذارید. در ضمن، شما نمی‌توانید عضویت‌های فردی و دانشجویی، خریدهای درون‌اپی و برخی برنامه‌ها یا آیتم‌ها را که فردی از اعضای خانواده از فهرست خریدها مخفی کرده است با اعضای خانواده به اشتراگ بگذارید.

همچنین توجه داشته باشید که سازمان‌دهنده‌ی گروه خانوادگی هزینه همه پرداخت‌ها را می‌دهد. برای جلوگیری از سوءاستفاده کودکان از کیف پول والدین، اپل به شما اجازه راه‌اندازی Ask to Buy تا وقتی والدین حواسشان نیست فرزندان پول از جیب آن‌ها خرج نکنند.

البته که می‌توانید دوستان بزرگسال خود یا هر فرد دیگر را دعوت کنید اما این دیگر به میزان سخاوتمندی شما بستگی دارد. همچنین می‌توانید هر کسی را دوست ندارید پولش را بدهید از گروه خانوادگی حذف کنید.


نحوه اشتراک‌گذاری گیم‌ها روی استیم
شما نمی‌توانید کس دیگری را به اکانت استیم خود راه دهید اما می‌توانید گیم‌ها را با آن‌ها به اشتراک بگذارید. برای انجام این کار باید Family Library Sharing را فعالسازی کنید. دوستان و خانواده شما به مجموعه‌تان دسترسی پیدا خواهند کرد و قادر خواهند بود با شخصیت‌های مخصوص خود گیم بازی کنند. این یعنی آن‌ها می‌توانند تقریباً به طور کامل خود را غرق پروسه گیمینگ کنند- می‌گوییم تقریباً چون مهمانان اجازه ندارند محتوای دانلودشدنی بخرند (نقشه‌های اضافی، آیتم‌های درون‌بازی و غیره). شرایط استفاده به شما این اجازه را می‌دهد تا آرشیو خود را تا سقف 5 نفر که خودشان شخصاً اکانت استیم دارند به اشتراک بگذارید.

بدین‌ترتیب آن‌ها قادر خواهند بود گیم‌های شما را روی ده دستگاه که شما مجاز کرده‌اید بازی کنند. و حتی نیازی ندارند نشانی سکونتشان هم یکی باشد. با این حال، استیم اشتراک‌گذاری آرشیوتان را با غریبه‌ها توصیه نمی‌کند:
اگر فردی حین تقبل یا سوءاستفاده مچش گرفته شود این شما هستید که از اشتراک‌گذاری مجموعه خود منع خواهید شد. نکته دیگر: گیم‌هایی که به کلیدهای فعالسازی یا عضویت‌های طرف‌سوم نیاز دارند تحت قوانین Family Library Sharing قرار نمی‌گیرند. مورد بعد: یک بازی به اشتراک گذاشته‌شده می‌تواند تنها توسط یک فرد در آن واحد بازی شود (اولویت با صاحب آن است).


نحوه اشتراک‌گذاری عضویت هولو شما
سرویس ویدیویی هولو تنها برای ساکنین ایالت متحد آمریکا موجود است. علاوه بر این، شما می‌توانید تنها در صورت استفاده از کارت بانکی آمریکایی یا از طریق پی‌پال یا ونمو بهای عضویت را بپردازید. اگر صلاحیت استفاده از این سرویس را داشتید می‌توانید تا شش پروفایل را برای اقوام خود در یک اکانت بسازید. تازه، هولو به شما اجازه می‌دهد از تعداد نامحدودی دستگاه لاگین کنید ولی فقط در آن واحد روی دو دستگاه می‌توانید فیلم تماشا کنید.

اگر سعی کنید از نمایشگر سوم استریم داشته باشید، این سرویس پیام خطا نمایش می‌دهد. اگر این قبیل محدودیت‌ها را مناسب خود نمی‌بینید پس بهتر است از بسته‌ی Hulu + Live TV استفاده کنید؛ این بسته به شما اجازه می‌دهد تا از هر تعداد دستگاه به طور همزمان (با هزینه‌ای اضافی) فیلم تماشا کنید. بله درست است: برای برخی محتواها مانند سری‌های HBO هنوز هم محدودیت‌هایی وجود دارد (تا سقف 5 دستگاه در آن واحد).

کامپیوترها و تلویزیون‌ها در هر رویداد باید همگی کنار شبکه خانگی قرار گیرند که در همین راستا از شما خواسته خواهد شد تعیین کنید چه زمان به تعرفه Live TV متصل هستید. هولو برای سقف 3 گجت موبایل استثنا قائل می‌شود- مادامیکه آ‌ن‌ها دست‌کم یک بار در ماه به شبکه خانگی وصل شده باشند. برنامه‌های معمول هولو و Live TV تنها استریم آنلاین را (با تبلیغات) پوشش می‌دهند.

این سرویس همان برنامه‌ها را بدون تبلیغات ارائه می‌دهد که اجازه‌ی دانلود فیلم‌ها و تماشای آفلاین آن‌ها را –از میان کلی گزینه دیگر- به شما می‌دهد که البته هزینه دارد. با چنین اشتراکی می‌توانید تا سقف 25 فیلم روی 5 دستگاه همزمان تماشا کنید اما باید آن‌ها را در بازه زمانی 30 روزه تماشا کنید. برخی محتواهای پولی معمولاً غیرقابل دانلودند. اشتراک‌گذاری این سرویس با خانواده یا دوستان به مثابه‌ی دادن نام کاربری و پسوردتان است و از همین روست که نباید عضویت هولو را خارج از گروه خانوادگی به اشتراک گذاشت. هر کاربری که به این اکانت وصل می‌شود (به غیر از کودکان که پروفایل مخصوص خود را دارند) به تنظیمات اکانت دسترسی خواهد داشت؛ هرچند اطلاعات پرداختی‌تان پنهان می‌ماند.


نحوه اشتراک‌گذاری اکانت‌ها
گرچه بسیاری از سرویس‌ها اشتراک پسورد را ممنوع کرده‌اند اما برخی دیگر این را برای اعضای خانواده مجاز تلقی می‌کنند؛ با این حال ممکن است پای دوستان، همکاران و بقیه هم وسط کشیده شود. طبق پژوهش انجام شده در آمریکا توسط تیم Zebra Insurance، 79 درصد کاربران پسورد خود را به فردی که با آن‌ها زندگی نمی‌کند داده‌اند. این می‌تواند چالش بزرگی باشد. برای مثال، ممکن است بخاطر زیر پا گذاشتن قوانین استفاده از این سرویس منع شوید.

یا دوستی که فکر می‌کردید قابل‌اطمینان است ممکن است تصمیم بگیرد عضویت شما را (با پول شما) آپگرید کند. اگر برای چندین سرویس از یک پسورد استفاده می‌کنید، نه تنها می‌توانند نمایش‌های تلویزیونی ببینند که همچنین می‌توانند به چیزهای دیگر نیز دسترسی پیدا کنند؛ شاید ایمیل یا پیام‌های رسانه اجتماعی‌تان را! دیگر این را نگوییم که فردی کاملاً غریبه می‌تواند در طول انتقال، پسورد شما را رهگیری کند. بنابراین، قویاً توصیه می‌کنیم رمزعبورهای خود را با دیگران به اشتراک نگذارید. همچنین هرگز نباید رمزعبور کس دیگری را به صورت آنلاین بخرید: ممکن است دزدی باشد که در این صورت صاحب اصلی آن اکانت دسترسی را ریستور خواهد کرد. بهتر است از گزینه‌های ارائه‌شده توسط سرویس‌ها استفاده کنید.
 
منبع: کسپرسکی آنلاین 

تنظیم: روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع کننده محصولات کسپرسکی در ایران)

  • ۹۹/۰۵/۱۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">