ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

روش خرید گیم‌ها در نهایت امنیت و کمترین قیمت

| دوشنبه, ۱۲ خرداد ۱۳۹۹، ۱۰:۰۸ ق.ظ | ۰ نظر

روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع کننده محصولات کسپرسکی در ایران)؛ بازی‌های تریپل ایِ[1] مدرن می‌تواند بسیار گران باشد، پس هر کسی شاید نتواند هزینه‌ی کامل آن‌ها را تقبل کند؛ بعضی از گیمرها نیز معتقدند اساساً هزینه‌ تفریح و سرگرمی نباید انقدر بالا باشد. با این حال برخی هنوز دوست دارند بازی کنند، بنابراین می‌روند سراغ گزینه‌های دیگر؛ مثلاً کمی شیطنت را چاشنی کار کرده و قانون را دور می‌زنند. اگر شما هم جزو همه دسته افراد هستید حواستان را جمع کنید زیرا خطرات زیادی آن بیرون در کمین شماست. در ادامه همراهمان باشید تا توضیح دهیم چطور می‌شود گیم‌ها را در نهایت امنیت با نازلترین قیمت خریداری نمود.


نسخه‌های دزد دریایی
روشی معمول برای ارزان درآمدن گیم این است که نسخه‌ی دزد دریایی[2]‌اش را دانلود کنیم. البته که این روش نه اخلاقی است و نه قانونی اما بیایید صادق باشیم: همه‌ی اینها باز هم نمی‌تواند کاری کند هیچکس به سراغ نسخه‌های دزد دریایی نرود. از آن طرف هم گیم‌های رایگان می‌توانند خود با قیمتی بالا عرضه شوند: اسکمرها اغلب در قالب کرک‌ها و اکتیواتورهای گیم، بدافزار توزیع می‌کنند و سخت می‌شود از تله‌هایشان قسر در رفت.


کدهای فعالسازی Rogue
روش دیگر که در نگاه اول به نظر بسیار قانونی هم می‌آید، خریدن رمز فعالسازی در فروشگاهی غیررسمی است. آنجا قیمت‌ها معمولاً پایینتر از قیمت‌های روی سایت‌های رسمی است و همین موجب شده گیمرهای دندان‌گرد همچون زنبورانی به گرد عسل جمع شوند. با این حال، بازار خاکستری[3] می‌تواند درست مثل نامش خاکستری باشد و نیمه‌های پنهانی داشته باشد. در کنار فروشندگان صادقی که رمزها را به صورت عمده می‌خرند و آن‌ها را با تخفیف می‌فروشند، یک سری اسکمر هم هستند که آن وسط جولان می‌دهند و تمیز دادن این دو فرقه با هم کار بسیار سختی است.
رمزهای گذاشته‌شده برای فروش ممکن است یا سرقتی بوده و یا فقط برای خبرنگاران در نظر گرفته شده باشند. چنین کدهایی توسط ناشرین‌شان ابطال می‌گردد؛ از این رو رمز یا دیگر کار نخواهد کرد و یا گیم از اکانت شما ناپدید خواهد شد. این امکان وجود دارد که بعد از کلی بالا و پایین بالاخره بتوانید ثابت کنید که پشت این خرید رمز نیت شری نبوده است اما آیا صرفه‌جویی در هزینه‌ها واقعاً ارزش این همه دردسر و کشمکش را دارد؟ به هر روی، نکته اصلی گیم خریدن، پشتیبانی از توسعه‌دهندگان است؛ بدین‌ترتیب آن‌ها می‌توانند سرورهای چندنفره را حفظ کرده و گیک‌ها و سیکوئل‌های جدیدی را بسازند.
اگر کد سرقتی بخرید، پول دو دستی تقدیم سارقین می‌شود و هیچ چیز دست توسعه‌دهنده را نمی‌گیرد. افزون بر این، توسعه‌دهندگان و ناشرین باید کلی منابع خرج کنند تا این پرونده‌ها پیگیری شود؛ همچنین سر و کله زدن با مشتریان قربانی و مطالبات جبران خسارت هم که دیگر جای خود دارد. در نتیجه، برخی استودیوهای مستقل در واقع به گیمرها گفته‌اند به جای پول دادن به فروشندگان بازار خاکستری، نسخه‌ی دزد دریایی‌اش را دانلود کنند.


اکانت‌های حاضر و آماده
پیدا کردن پیشنهادی جذاب برای خریدن اکانت حاضر و آماده به همراه گیم‌هایی روی پلت‌فرمی مانند Steam یا Origin کار سختی نیست. در مقایسه با قیمت هر گیم به صورت جداگانه، چنین اکانت‌هایی می‌توانند واقعاً زیر قیمت و وسوسه‌انگیز باشند. فروشندگان برای مثال وقتی می‌خواهند از سخاوتمندی خود تعریف کننند می‌گویند آن‌ها گیمینگ را کنار گذاشته و می‌خواهند دست‌کم برخی از هزینه‌های خود را جبران کنند. به نظر کجای این کار می‌لنگد؟ خیلی جاهایش. فروشنده ممکن است یک اسکمر بی‌وجدان باشند که قرار است پولتان را به جیب زده و شما را بدون هیچ اکانتی بگذارد و برود.
مشکل اصلی این است که دیگر دادتان به جایی نخواهد رسید و دستتان برای همیشه توی پوست گردو خواهد ماند. پلت‌فرم‌های گیمینگ صراحتاً انتقال اکانت‌ها را ممنوع کرده‌اند چون عملیات پرداخت در واقع غیرقانونی می‌شود. مشکل بعدی اینکه اکانت ممکن است دزدی از آب دربیاید. صاحب اصلی می‌تواند دیر یا زود آن را طلب کرده (که البته منطقی هم هست) و در این صورت شما پولی را که به مجرم سایبری دادید برای همیشه از دست خواهید داد. باری دیگر تأکید می‌کنیم که اگر خرید اولیه بر خلاف قوانین پلت‌فرم مربوطه باشد، شکایت کردن راه به جایی نخواهد برد.
 نکته سوم اینکه حتی اگر اکانت در واقع وجود خارجی داشته و به فروشنده نیز متعلق باشد و حتی اگر فروشنده آن را به شما تحویل داده باشد هم باز هیچ تضمینی نیست که همه‌چیز طبق روال پیش رود. ممکن است فروشنده (که پول را دریافت کرده است) ادعا کند شما آن را دزدیده‌اید و از همین رو درخواست کند اکانت عودت داده شود.
نکته چهارم اینکه، پلت‌فرم‌های گیمینگ موافق چنین تجارت‌های خاکستری‌ای نباشند. با شناسایی انتقال اکانت، سیستم ممکن است براحتی آن را مسدود کند «تا تکلیف روشن شود». و شرایط ممکن است تا جایی پیش شود که هرگز دستتان به اکانت نرسد. در نهایت، نقل و انتقال اکانت توسط پلت‌فرم‌های گیمینگ ممنوع اعلام شده است؛ بنابراین اگر تراکنشی به صورت جانبی صورت می‌گیرد شاید مسیر خود را درست انتخاب نکرده باشید. به همین دلیل است که خریدن اکانت دست دوم برای پلت‌فرم گیمینگ شاید پرخطرترین روش برای مفت بدست آوردن گیم‌ها باشد. پس بهتر است دور این گزینه را خط بکشید.


گیم‌ها در فروشگاه‌های رسمی
چنانچه می‌خواهید در هزینه‌های خرید گیم خود صرفه‌جویی کنید و از آن دسته ریسک‌کُن‌ها نباشید، پس سعی کنید به سراغ متودهای قانونی‌اش بروید (ما هم همین روش‌ها را به شما توصیه می‌کنیم). این متودها عبارتند از ردیابی و رصد آفرهای فروش و پیشنهادات ویژه و دانلود گیم‌های ارزان و رایگان از سایت‌های رسمی. همچنین می‌توانید صبر کنید تا گیم‌ها تازگی خود را از دست بدهند و توجه‌ها از رویشان برداشته شود. چند سال بعد از عرضه، گیم‌ها می‌توانند 80 تا 90 درصد آف بخورند؛ پس کمی صبر شاید کارتان را راه بیاندازد. در هر صورت، اینکه همیشه هشیار و آگاه باشید خیلی مهم است؛ حتی استیم که کاملاً در مقابل بدافزارها ایمن نیست.
در سال 2018 برای مثال، اسکمرها ماینری را در لباس یک پلت‌فرمرِ ساده آپلود کردند. افزون بر این، مجرمان سایبری برخی‌اوقات صفحات جعلی گیم درست می‌کنند؛ حالا یا با راه‌اندازی سایتی مجزا و یا روی خود استیم. اگر تصادفاً روی صفحه فیکی فرود آمدید خطر آلوده شدن یا سرقت اکانت شما را تهدید خواهد کرد؛ بنابراین سعی کنید همه موارد امنیتی را مد نظر قرار دهید.


چطور در نهایت امنیت گیم‌ها را با نازلترین قیمت خریداری کنیم؟
برای اینکه حین جست‌وجو برای گیم‌های تخفیف‌خورده به دردسر نیافتید:
•    گیم‌ها را تنها روی سایت‌های رسمی خریدار کرده و منتظر فروش‌ها باشید- آن‌ها را هر چند وقت یکبار مشاهده خواهید کرد پس عجله نکنید، خیلی معطل نخواهید ماند.
•    اولین چیزی که سر بر می‌آورد را نخرید. بله، حتی در طول فروش تابستانه‌ی Steam پیش از اینکه بی‌فکرانه روی عنوان گیم شیرجه بزنید دست‌کم نظرات کاربران را در مورد آن مطالعه کنید. اگر چیزی مشکوک باشد حتماً افرادی از آن سر درآورده‌اند.
•    از راهکار امنیتی مطمئنی استفاده کنید که نخواهد گذاشت برنامه‌ای مشکوک –هر قدر هم که زیبا و جذاب به نظر برسد- به کامپیوتر شما رخنه کند.
 
[1] AAA games، یک اصطلاح در صنعت بازی ویدئویی است که برای اشاره و طبقه‌بندی بازی‌هایی با بالاترین بودجه توسعه، کیفیت بالای گرافیک و گیم‌پلی، میزان فروش و ارتقاء سطح صنعت، استفاده می‌شود.
[2] pirated version
[3] وقتی که اختلاف قیمت‌ها در ارتباط با محصول تولیدی خاص، در دو کشور (یا دو بازار) زیاد می‌شود، خریداران یا ریسک‌پذیران مستقل وارد بازار می‌شوند و محصولات را در کشورهای ارزان قیمت می‌خرند و مجدداً به کشورهای با قیمت بالاتر صادر می‌کنند، که در پی آن، از اختلاف قیمت‌ها سود می‌برند. این رفتار آربیتراژی، واردات موازی یا بازار خاکستری نامیده می‌شود.
 
منبع: کسپرسکی آنلاین 


 

  • ۹۹/۰۳/۱۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">