ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

روش مقابله با قاچاق کالا و گوشی تشریح شد

| دوشنبه, ۲۸ تیر ۱۳۹۵، ۰۲:۰۲ ب.ظ | ۰ نظر

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: با اجرا شدن طرح رجیستری موبایل از ابتدای مرداد تمام تلفن‌های همراه برند آیفون (اپل) که به تازگی قرار است وارد بازار مصرف شود، به دلیل نداشتن نمایندگی رسمی در کشور قابل استفاده نخواهد بود.

به گزارش فارس،‌ قاسم خورشیدی صبح امروز در نشست خبری در محل ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز به تایید نهایی آیین‌نامه‌های اجرایی قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز طی هفته گذشته در هیات دولت خبر داد و گفت: 7 سامانه جامع در آئین نامه اجرایی دیده شده که این سامانه‌ها 37 زیرسامانه دارد که سامانه جامع گمرکی،‌ سامانه تجارت، سامانه ارزی از جمله آنهاست و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به عنوان متولی اصلی این سامانه‌ها تعیین شده است.

 

* افزایش 33 درصدی درآمد گمرک با اجرای پنجره واحد

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز همچنین به تاثیر اجرای پنجره واحد گمرکی در افزایش درآمد گمرکات کشور اشاره کرد و گفت: در سه ماه ابتدایی سال 95 با وجود کاهش 13 درصدی واردات رسمی درآمد گمرکی 33 درصد افزایش یافته است که به دلیل اجرای پنجره واحد گمرکی بوده است.

وی در پاسخ به اینکه سامانه‌هایی که برای مبارزه با قاچاق در هیات دولت تصویب شده، چقدر زمان لازم دارد، تا وارد مدار اجرایی شود، گفت: بسیاری از این سامانه‌ها در مرحله آماده‌سازی و برخی از آنها آماده اجرای کار است.

 

* اجرای طرح رجیستری موبایل از ابتدای مرداد/ تلفن‌های آیفون دیگر قابل استفاده نیست

خورشیدی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به اجرای طرح رجیستری موبایل و اینکه قرار بود، این طرح از ابتدای مرداد 95 به طور جدی اجرا شود، گفت: 28 اردبیهشت امسال دو ماه به وزارت ارتباطات زمان داده شد که این طرح نهایی و اجرا شود و با پیگیری‌های  اجرای این مصوبه در جلسه نهم تیر ماه جاری قرار شد پایلوت طرح رجیستری موبایل از ابتدای مرداد ماه آغاز شده و عملیات اصلی آن ظرف یکی دو ماه بعد انجام شود.

وی تاکید کرد: طبق قول‌هایی که سازمان تنظیم مقررات داده امیدواریم تا هفته آینده عملیات رجیستری آغاز شود و در کنار آن انجام رجیستری هزینه جدیدی را به مصرف کننده،‌فروشنده یا توزیع کننده کالا تحمیل نخواهد کرد.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مورد ممنوعیت  استفاده از تلفن آمریکایی آیفون بعد از انجام طرح رجیستری در ایران با تایید این موضوع تصریح کرد: براساس قانون امور صنفی و حمایت از مصرف کنندگان هر کالای وارداتی که در کشور توزیع می‌شود، باید شبکه و زنجیره خدمات پس از فروش را داشته باشد که تلفن آیفون مربوط به شرکت اپل نمایندگی رسمی در کشور ندارد و سرویس دهی از این برند حتی اکنون نیز مغایر با قانون است. 

وی اضافه کرد: با آغاز به کار عملیات رجیستری موبایل به گوشی‌های تلفن همراه آیفون که جدید وارد مدار مصرف می‌شود سرویس‌دهی نخواهد شد مگر اینکه نمایندگی این برند در ایران تاسیس شود، البته ما منع قانونی برای ارائه نمایندگی به این برند را ندایم، مگر اینکه سیاست‌‌های وزارت صنعت در این زمینه چیز دیگری باشد.

خورشیدی در بخش دیگری از سخنان خود به آمار کشفیات قاچاق در سه ماهه نخست امسال اشاره کرد و گفت: در سه ماهه نخست سال 94 حدود 181 میلیارد تومان کشفیات قاچاق به سازمان املاک تملیکی تحویل داده شده که این رقم در مدت مشابه امسال به 1631 میلیارد تومان افزایش یافته که رشد 870 درصدی داشته است. همچنین در این مدت 10700 پرونده در سال گذشته تشکیل شده بوده این رقم به 18197 پرونده در سه ماه نخست سال 95 افزایش یافته است.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به کشفیات قاچاق ارز در کشور هم اشاره ‌ای کرد و گفت: 2 میلیون و  600 هزار دلار،‌ 2 میلیون یورو و 972 هزار دینار توسط دستگاه‌های کاشف از جمله نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات در مسیرهای ترانزیتی کشور به عنوان ارز قاچاق که در حال خروج از کشور بوده کشف شده است که فقط یک مورد آن به ارزش 2 میلیون یورو در استان گیلان بوده است.

به گفته خورشیدی  از 2 مغازه طلافروشی در شهر یزد معادل 20 میلیارد تومان مصنوعات طلای قاچاق کشف شده و در کنار آن 230 کیلوگرم طلا به صورت قاچاق از مبادی مختلف کشف شده است.

وی به کشفیات دیگر در حوزه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: 14 لنج لوازم خانگی و مواد غذایی در سواحل میناب قبل از ورود به کشور کشف شده است و همچنین دو لنج در سواحل نخل تقی و عسلویه در استان بوشهر نیز که حاوی کالای قاچاق بوده‌اند، کشف و ضبط شده‌اند.

کشف 9 کانتینر البسه گران‌قیمت در بندرعباس ، 57 هزار دستگاه لوازم خانگی در اشتهارد، کشف 22 هزار تخته پتوی قاچاق در یک انبار در پاکدشت استان تهران، ‌593 هزار دستگاه‌چینی آلات کریستال در انباری در  استان یزد و همچین کشف 8 کامیون لوازم خانگی،‌آرایشی،‌بهداشتی و اسباب‌بازی در بندرعباس از جمله کشفیات مهم طی 3 ماهه اخیر در سراسر کشور بوده است که سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز آن را اعلام کرد.

 

* استقرار قرارگاه ویژه مبارزه با قاچاق کالا در  19 استان

خورشیدی در بخش دیگری از سخنان خود از هدفمند شدن با قاچاق سازمان‌یافته در کشور خبر داد و گفت: نیروی انتظامی در 19 استان کشور که عمدتا استان‌های مرزی یا عبوری کالای ترانزیت هستند قول داده تا قرارگاه ویژه مبارزه با قاچاق کالا راه‌اندازی کند و در کنار آن قرار است تا از ظرفیت سپاه پاسداران در راستای مبارزه با قاچاق نیز بیشتر استفاده شود.

وی معافیت‌های گمرکی را یکی دیگر از مسائلی دانست که در برخی موارد از آن به گونه‌ دیگری تعبیر می‌شود و افزود: در قانون 67 معافیت گمرکی داریم که 47 معافیت مربوط به مسائل اقتصادی است و به عنوان مثال معافیت ملوانی که از آن به عنوان ته لنجی یاد می‌شود، حجم قابل توجهی کالا را وارد کشور می‌کند.

 

* کشف 10 هزار تن برنج ته لنجی

به گفته این مسؤول در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز دز سه ماه ابتدایی سال 95 بیش از 10 هزار تن برنج کشف شده که اکثریت غریب به اتفاق آنها از تجمیع تجاری این گونه معافیت‌ها بوده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز همچنین درمورد آخرین وضعیت پرتال ارزی برای پیشگیری از قاچاق ارز به داخل یا خارج از کشور نیز اظهار داشت: این پرتال از سال 91 که کشور دچار بحران ارزی شد، مطرح و از سال 93 راه‌اندازی شده است. اما فقط در بانک مرکزی فعال بوده و بانک‌های عامل، گمرک و سازمان توسعه تجارت به عنوان متولی اصلی تجارت خارجی به این سامانه متصل نبوده است.

 

* ارزهایی که در سامانه ارزی ثبت نشوند، قاچاق محسوب می‌شوند

وی اضافه کرد: در طرح جدید تمام این سازمان‌ها به پرتال اصلی وصل خواهند شد و به دنبال آن هستیم که زیرسامانه‌ای در حوزه صرافی‌های کشور شکل بگیرد که تمام معاملات ارزی در این پرتال انجام شود و اگر ارزی بدون منشا و ثبت در این سامانه در دست افراد باشد قاچاق محسوب می‌شود.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز همچنین درمورد سامانه کارت سوخت و ضرورت نگهداری آن نیز گفت: این سامانه قابلیت ملاحظه‌ای را در اقتصاد کشور به ویژه در صنعت نفت دارد که چشم‌پوشی از آن به راحتی امکان‌پذیر نیست و ستاد کماکان حذف کارت هوشمند سوخت از مدار فعالیت مخالف است، چرا که معتقدیم هزینه‌های راه‌اندازی این این سامانه پرداخت شده و بهترین و مستندترین آمارها در مورد حمل و نقل کشور را می‌تواند در اختیار برنامه‌ریزان و مدیریت کشور قرار دهد، اما مصوبه مجلس در این زمینه اشکالی دارد که باید آن را برطرف کنیم. 

وی در توضیح بیشتر گفت: در این مصوبه قیمت‌های فرآورده‌های نفتی در قیمت اسفند سال 94 فریز شده و به نظر می‌رسد این مساله مستلزم نظام دو نرخی است که فسادانگیز است و ما هم موافق آن نیستیم و اگر مجلس این قید را از مصوبه بردارد و ساز  و کارهای دیگری را در نظر بگیرد می‌توانیم سامانه هوشمند کارت سوخت را حفظ کنیم.

 

* جریمه و حبس برای کشفیات قاچاق کالاهای سلامت‌محور

خورشیدی همچنین به بخش از آیین نامه 27 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به ویژه در حوزه کالاهای آرایشی، بهداشتی و در مجموع سلامت‌محور اشاره کرد و گفت: طبق این ایین‌نامه اگر کالاهای که در این حوزه به شکل قاچاق کشف شوند مجازاتی معادل کالاهای ممنوعه مانند مشروبات الکلی دارد و از رقم 10 میلیون تومان به بالا شامل 2 سال حبس و 4-3 برابر کالا جریمه اخذ می‌شود.

در بخش دیگری از این نشست معصومی مدیرکل حقوقی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: با تصویب آیین‌نامه‌های قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز فرایند تجارت کشور تسریع و تسهیل می‌شود و دیگر عوامل انسانی دخالت چندانی در این حوزه نخواهد داشت و در کنار آن موضوع صدور مجوزها سرعت عمل می‌گیرد.

وی بر این نکته هم تاکید کرد که در طرح جدید واردات کالا پیش از ثبت سفارش تا هنگامی که به دست مصرف کننده می‌رسد به روش تقاطع‌گیری انجام می‌شود و اگر فرد یک مرحله را برای واردات قاچاق رد کند، ممکن است در مرحله بعدی گرفتار شود و ریسک به شدت بالا رفته است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">