ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

رئیس سازمان ثبت‌احوال کشور درباره افتتاح سامانه هویت یکتای ملی ایرانیان که به اختصار (سهیم) خوانده می‌شود، گفت: این سامانه کاملا تعاملی و دوسویه است و برای اولین بار اطلاعات خانوادگی فرد را در اختیار او قرار می‌دهد.

به گزارش فارس نشست افتتاح و بهره‌برداری از درگاه خدمات یکپارچه سازمان ثبت‌احوال با حضور احمد وحیدی وزیر کشور و هاشم کارگر، رئیس سازمان ثبت‌احوال کشور؛  یکشنبه سیزدهم شهریورماه در سازمان ثبت احوال برگزار شد.

در این نشست ابتدا هاشم کارگر درباره برنامه‌های انجام شده در این سازمان صحبت کرد.

تا ۲ماه آینده کارت‌ملی‌های باقیمانده صادر می‌شود

کارگر گفت: برابر سیاست‌های وزارت کشور، هوشمندسازی سرلوحه کارهای سازمان ثبت‌احوال قرار گرفت و تحقق الکترونیکی را مدنظر خود قرار دادیم. در ابتدای کار معوقاتی مثل تاخیر در صدور کارت‌های ملی داشتیم، اما علی‌رغم مشکلات امروز بیشتر از ۵میلیون کارت ملی جدید را صادر کرده و مابقی نیز طبق پیش‌بینی‌ها  تا ۲ماه آینده صادر می‌شود.

ایرانیان خارج از کشور کارت هویت دریافت می‌کنند

رئیس سازمان ثبت‌احوال افزود: کارت هویت ملی ایرانیان خارج از کشور با همکاری وزارت امورخارجه صادر می‌شود. زیرساخت‌های این کار از سال ۱۴۰۱ ایجاد شد و اکنون در نمایندگی‌هایی که وزارت امورخارجه به ما معرفی می‌کند، درخواست‌ها را دریافت و کارت را صادر می‌کنیم. فعالسازی این کارت‌ها هم کار فناورانه‌ای است که در این نمایندگی‌ها انجام‌ می‌شود.

ایجاد پایگاه سببی و نسبی

هاشم کارگر در ادامه این نشست درباره ایجاد پایگاه نسبی و سببی در سازمان ثبت‌احوال گفت: از مهمترین نیازهای کشور هم برای خانواده‌ها و هم برای دستگاه‌های اجرایی کشور در اختیار داشتن یک پایگاه نسبی و سببی از شهروندان بود. به عنوان مثال طرحی مثل جوانی جمعیت برای برخی اهداف خود مثل ایجاد پایگاه خانواده یا بحث فقرمطلق از این پایگاه سود می‌برد.

وی افزود: پیش‌بینی شده بوده که ایجاد پایگاه تا ۵ سال آینده ممکن نیست اما سازمان احوال در مدت کوتاهی اولین سرویس سببی و نسبی را با اطمینان قابل‌قبول به دستگاه‌ها ارائه داده‌ است که از آن استقبال شده است.

کارگر اضافه کرد: داده‌آمایی نیز که به اعتماد به اطلاعات کمک می‌کند از بازه زمانی ۵ساله به ۲سال رسانده شده است و به امید خدا در سال ۱۴۰۱، ۲نسخه کامل داده‌آمایی را ارائه خواهیم داد.

سرشماری بر اساس خوداظهاری قدیمی شده است

رئیس سازمان ثبت‌احوال کشور گفت: سرشماری بر مبنای خوداظهاری در دنیا کنار گذاشته شده است. ما اکنون در ثبت‌احوال می‌توانیم سرشماری سال ۱۴۰۰ را ارائه بدهیم و این کار از هزینه‌ها به خصوص هزینه کارهایی مثل سرشماری نفوس و مسکن کم خواهد کرد.

وی افزود: به عنوان مثال بحث نرخ باروری مبتنی بر سرشماری سال ۱۳۹۰ بود ولی با دستور وزارت کشور در بازه کمتر از یک‌ماه بر اساس اطلاعات دقیق  ثبتی به روز شد. بحث برون‌سپاری‌ها نیز انجام شده است و به عنوان مثال شهروندان می‌توانند درخواست صدور شناسانامه المثنی و کارت ملی را در دفاتر پیشخوان ارائه کنند.

 سامانه هویت یکتای ملی ایرانیان

کارگر درباره افتتاح سامانه هویت یکتای ملی ایرانیان که به اختصار (سهیم) خوانده می‌شود، گفت: این سامانه کاملا تعاملی و دوسویه است و برای اولین بار اطلاعات خانوادگی فرد را در اختیار او قرار می‌دهد.

کارت شناسایی موقت فاقدین شناسنامه

رئیس سازمان  ثبت‌احوال کشور گفت: صدور کارت شناسایی موقت افراد فاقد شناسنامه یکی از تاکیدات وزارت کشور بود که انجام شده است. اکنون یک شناسه تعریف شده است و یک اداره مجازی در پایگاه اطلاعات جمعیت ثبت احوال ایجاد شده است.

وی افزود: ۸هزار پرونده آماری در دست داریم که اگر همکاری استانداری‌ها در دستور کار قرار بگیرد، کارت شناسایی موقت افراد فاقد شناسنامه به سرعت به دست آنها خواهد رسید.

احراز هویت شخصی و مکانی در دستور کار ثبت احوال قرار بگیرد

در ادامه این نشست احمد وحیدی؛ وزیر کشور ضمن تقدیر و تشکر از اقدامات انجام شده در سازمان ثبت‌احوال گفت: اینکه پایگاه سببی و نسبی در ثبت‌احوال در بازه زمانی کمی بهره‌برداری و شروع به کار کرد اقدام بسیار مهمی است. یکی از مشکلات دستگاه‌های ما نبود یک پایگاه آماری قابل اعتماد بود که دقیق، گستره و پاسخگو باشد. به همت ثبت‌احوال این پایگاه اکنون در دسترس دستگاه‌ها است.

وحیدی گفت: موقیعت هر فرد باید در سامانه ثبت‌احوال مشخص باشد. این کاری است که جزو وطایف ثبت‌احوال است و در قانون هم آمده است اما از آن غفلت شده است و باید اعمال بشود. احزار هویت شخصی، احراز هویت مکانی و امضای الکترونیک جزو وظائف ثبت احوال است که باید در دستور کار این سازمان قرار بگیرد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">