ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

بر اساس مصوبه اخیر مجلس، از سال آینده تبلت و ساعت‌های هوشمند باید رجیستر شوند. در شرایطی رجیستری ساعت‌های هوشمند و تبلت اجباری می‌شود که این طرح با تمامی حواشی که داشته تا به امروز بر بازار موبایل تاثیرات گوناگونی گذاشته است. قرار است از سال آینده این تاثیرات روی بازار تبلت‌ها و ساعت‌های هوشمند نیز اتفاق بیفتد چرا که با مصوبه جدید مجلس، این تجهیزات نیز باید در سامانه همتا ثبت شوند.

برای بررسی جزئیات اجرایی شدن این مصوبه به گفتگو با یکی از کارشناسان سامانه همتا نشستیم.

سلطانی کارشناس سامانه همتا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران در خصوص رجیستری برخی از اقلام الکترونیکی به غیر از تلفن همراه گفت: طرح رجیستری تلفن همراه از سال ۹۶ شروع شده و این طرح در گام اول تا اردیبهشت ۹۷ تنها مختص به رجیستری تلفن‌های همراه بوده است. اما از آبان ۹۷ زیر ساخت‌ها برای رجیستری سایر تجهیزات و ادوات سیم کارت خور نیز در نظر گرفته شد.

او در خصوص روند ورود تلفن‌های همراه و تجهیزات الکترونیکی توضیح داد: در مجموع ادوات الکترونیکی وارداتی از طریق دو مجرا وارد کشور می‌شوند، تلفن همراه‌هایی که طریق قانونی وارد کشور می‌شوند و عوارض آن پرداخت می‌شود و در نتیجه ارائه خدمات آنتن دهی برای این دسته از اقلام تعریف شده است؛ بنابراین استفاده کنندگان از این دستگاه بدون هیچ خلل و مشکلی می‌توانند از این تجهیزات استفاده کنند.

به گفته کارشناس سامانه همتا با اجرایی شدن رجیستری، قاچاق تلفن همراه به صفر نزدیک شده و در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد تلفن‌های همراه موجود در کشور از درگاه قانونی وارد کشور می‌شوند که پیش از اجرایی شدن رجیستری زیر ۱۰ درصد بوده است. همچنین در حال حاضر نزدیک به ۹۸ درصد از تلفن‌های همراه موجود در بازار ایران از رویه تجاری وارد کشور می‌شوند و حدود ۲ درصد نیز به عنوان کالای همراه مسافر وارد می‌شود؛ که البته پیش از اجرایی شدن رجیستری این عدد زیر ۱۰ درصد بوده است.

سلطانی افزود: در بهمن ماه امسال حدود ۲ میلیون تلفن همراه از طریق رویه تجاری وارد کشور شده و نزدیک به ۲۰ هزار تلفن همراه هم از رویه مسافری وارد کشور شده است.

کارشناس سامانه همتا با اشاره به اینکه مهم‌ترین کارکرد رجیستری کاهش میزان قاچاق بوده است، تصریح کرد: براساس مصوبه اخیر مجلس در خصوص رجیستری تجهیزات الکترونیکی، از سال آینده ساعت‌های هوشمند، تبلت، بارکدخوان‌ها و مبدل‌های تبدیل تلفن ثابت به سیار که سیم کارت می‌خورند باید روند رجیستری را طی کنند تا خدمات مخابراتی به آن‌ها ارائه شود.

او افزود: در حال حاضر ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون دلار تجهیزات الکترونیکی به غیر از تلفن همراه نیاز بازار است که ۹۵ درصد آن از طریق قاچاق وارد کشور می‌شود که فاقد گارانتی و استاندارد‌های لازم سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هستند.

سلطانی در ادامه تصریح کرد: از مهم‌ترین کارکرد‌های اجرایی شدن رجیستری سایر تجهیزات الکترونیک از جمله ساعت‌های هوشمند و تبلت کاهش قاچاق و افزایش درآمد دولت است، چرا که پیش از این عوارضی برای این دسته از کالا‌ها پرداخت نمی‌شد.

کارشناس سامانه همتا روند رجیستری را این گونه شرح داد: به طور کلی رجیستری از طریق رویه تجاری توسط بازرگانانی که ثبت سفارش انجام می‌دهند و مدل کالا را اعلام می‌کنند انجام می‌شود. در این رویه کدشناسه (IMEI) را به همتا اعلام می‌کنند و در نتیجه دستگاه مجاز به دریافت آنتن و خدمات می‌شوند. در رویه مسافری که کالا همراه مسافر وارد کشور می‌شود کد شناسه از طریق مسافر به گمرک اعلام و عوارض آن پرداخت می‌شود.

او افزود: در غیر این صورت کالا‌ها و تجهیزاتی که اظهار نشوند و در سامانه ثبت نشوند، قاچاق محسوب می‌شوند و خدمات اپراتوری به آن‌ها ارائه نخواهد شدو بنابراین با استفاده کنندگان از این تجهیزات برخورد سخت‌گیرانه می‌شود؛ بنابراین پس از ابلاغ و اجرایی شدن مصوبه مجلس، اگر این کالا‌ها از رویه قانونی وارد کشور نشوند، خدمات آنتن دهی نیز نخواهند گرفت.

به گفته این کارشناس سامانه همتا مصوبه اخیر مجلس در حوزه رجیستری پس از ابلاغ به دستگاه‌های مربوطه اجرایی می‌شود. همچنین بی شک پیش از اجرایی شدن از طریق درگاه‌های اطلاع رسانی سامانه همتا و رسانه‌های مختلف مقررات و شرایط لازم اطلاع رسانی می‌شود.

سلطانی در پایان تصریح کرد: در حال حاضر (اسفند ۹۹) رجیستری ساعت‌های هوشمند و تبلت‌های سیم کارت خور الزامی نیست، اما پس از اجرایی شدن این مصوبه در سال آینده (۱۴۰۰) خریداران این دستگاه‌ها، باید پیش از نهایی کردن خرید خود اصالت دستگا‌ه را از طریق سایت و یا سامانه *۷۷۷۷# استعلام کنند.

کلام آخر اینکه از بهار سال کلیه خریداران ساعت‌های هوشمند و تبلت که دارای شناسه IMEI (ساعت‌های هوشمند با قابلیت نصب سیم کارت) هستند باید اقدام به پرداخت عوارض گمرکی دستگاه و رجیستری آن کنند؛ بنابراین از این پس اگر دستگاهی را به عنوان ساعت هوشمند رجیستر شده خریداری کردید حتما از قبل استعلام اصالت آن را بررسی کنید. تمامی دستگاه‌هایی که از شبکه ارتباطات سیار استفاده می‌کنند و در واقع قابلیت مکالمه یا ارسال پیامک دارند حتما شناسه IMEI دارند که شامل این طرح هستند.

  • ۹۹/۱۲/۱۷

بازار موبایل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">