ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

سامانه جامع روابط کار که قرار بود زمینه شفافیت قراردادها و الکترونیکی شدن دادخواست‌ها باشد، در مرحله آزمایشی باقی مانده و حتی دوره پایلوت خود را آغاز نکرده است؛ مسئولان وزارت کار امیدوارند تا دو هفته دیگر از مرحله تست عبور کنند.

سامانه جامع روابط کار که قرار است تمام فرایندها و روابط کاری بین کارگر و کارفرما به صورت الکترونیکی ثبت شود، ثبت الکترونیکی شکایات کارگران بدون مراجعه حضوری به مراجع حل اختلاف و ثبت قراردادهای کار نیروی انسانی توسط کارفرمایان بخشی از ویژگی‌های سامانه جامع روابط کار است.

در این سامانه حدود ۳۰ خدمت در حوزه روابط کار، هم برای کارگران و هم برای کارفرمایان پیش بینی شده است که علاوه بر ایجاد شفافیت در اطلاعات، امکان نظارت و پایش شرایط حاکم بر روابط کار را به سیاستگذاران می‌دهد. اما فرایند راه‌اندازی این سامانه و اجرایی شدن این پروژه بسیار طولانی شده و در حالی که حالا باید دوره پایلوت آن تمام شده و به صورت سراسری در دسترس بود، حتی مرحله پایلوت آن آغاز نشده است.

 

مدیرکل روابط کار: سامانه دادرسی در مرحله تست 

در این مورد اسماعیل ظریفی آزاد، مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره آخرین وضعیت سامانه جامع روابط کار گفت: تا به حال ۱۰ زیر سامانه مربوط به سامانه جامع روابط کار را ساخته‌ایم، اما سامانه دادرسی هنوز در مرحله تست است.

وی اظهارامیدواری کرد که ظرف یکی دو هفته آینده وضعیت سامانه نهایی شود.

این مقام مسئول در وزارت کار گفت: سامانه جامع روابط کار در حال گذراندن مرحله تست سامانه دادرسی در اداره کل استان تهران است و ظرف دو هفته آینده این تست تمام می‌شود و به صورت واقعی اجرا خواهد شد.

به گفته وی بعد از تست نهایی در تهران، مرحله پایلوت در تهران و ۴ استان دیگر آغاز خواهد شد و  از ابتدای سال آینده به صورت سراسری در کشور این سامانه در دسترس خواهد بود.

 

ثبت نام در تعدادی از دفاتر پیشخوان

ظریفی آزاد در پاسخ به اینکه آیا ثبت نام برای رجیستری در سامانه در دفاتر پیشخوان انجام می‌شود: همه دفاتر پیشخوان این کار را انجام نمی‌دهند، بلکه تعدادی از دفاتر پیشخوان از سوی سازمان تنظیم مقررات معرفی شده‌اند که ثبت نام را انجام می‌دهند.

مدیر کل روابط کار همچنین در پاسخ به اینکه آیا متقاضی برای ثبت نام در سامانه جامع روابط کار وجود دارد؟ گفت: چون مراحل تست هنوز تمام نشده، اطلاع رسانی عمومی نکرده‌ایم و اگر کسی بخواهد در تهران دادخواست بدهد، در هر اداره ۱۰ نفر را راهنمایی می‌کنند که به دفاتر پیشخوان مراجعه کنند و آنجا خدمات بگیرند.

بر اساس این گزارش، این سامانه ۱۷ مردادسال گذشته با هدف دسترسی صاحبان کسب و کار (کارفرمایان) و کارگران به ثبت اطلاعات مربوط به روابط کار به صورت الکترونیکی،  رونمایی شد،‌اما هنوز برای کارگران و کارفرمایان در دسترس نبود.

 

اهداف سامانه چه بود؟

در تشریح اهداف این سامانه عنوان شده بود که با توجه به نابسامانی در قراردادهای کار و افزایش قراردادهای موقت با نیروی کار طی دهه‌های اخیر، راه اندازی این سامانه و ثبت قراردادها این امکان را به وزارت کار به عنوان سیاستگذار تنظیم روابط کار می‌دهد که  بتواند میزان قراردادهای موقت را رصد و پایش کرده و نسبت به تدوین سیاست‌های کاهش این نوع قراردادها در جهت ارتقای سطح امنیت شغلی نیروی کار اقدام کند.

با وجود وعده‌های مکرر برای راه اندازی سامانه جامع روابط کار، همچنان این سامانه هنوز فعال نشده است،‌در حالی که قرار بود حدود یکماه پس از فعالیت آزمایشی در تهران، به تدریج در استانهای مختلف فراگیر شود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">