ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

سامانه های پلیس راه را بر تکرار جرم باز می گذارند

| سه شنبه, ۲۶ شهریور ۱۳۹۸، ۰۴:۳۵ ب.ظ | ۰ نظر
علی اصلان شهلا- اخیرا پلیس یک باند کلاه برداری را، که من هم گرفتارشان شده بودم، دستگیر کرده است. آنها عمدا به ترتیبی که مقصر شناخته نشوند، با خودروها تصادف می کردند تا خسارت دریافت کنند.
نکته جالب این که آنها از یک خودرو واحد برای این کار استفاده می کردند و تا آنجا که از سایر قربانیان این شیوه کلاه برداری شنیدم، همه تصادف های آنها در تهران و شهرهای اطراف بوده است. اما اگر شما هم مثل من فکر کردید ثبت مکرر تصادف یک خودرو در سامانه پلیس راهور سبب شناسایی و لو رفتن آنها شده است سخت در اشتباهید. 
درواقع موضوع دستگیری شان خیلی ساده تر از این حرفاست. 
یکی از قربانیان، یک هفته بعد از تصادف با اعضای این باند، آنها را مجددا در کنار خیابان می بیند در حالی که تصادف مشابهی اتفاق افتاده است. به موضوع مشکوک شده و جریان را به پلیس اطلاع می دهد و به این ترتیب ماجرای این باند لو می رود.
در این پرونده، اعضای زرنگ این باند، هیچ مشکلی با این که طرف مقابل تصادف با پلیس 110 تماس گرفته تا برای قضاوت درباره مقصر حادثه نیرو بفرستند نداشتند، اما مقاومت عجیب و شدیدی در برابر این که برای دریافت خسارت به بیمه مراجعه شود داشتند و درباره خود من، پافشاری ام برای مراجعه به بیمه سبب شد یک پنجم مبلغ مطالبه شده از سوی آنها را پرداخت کنم.
این تجربه نشان می دهد اولا سامانه های پلیس، به کوچکترین ابزارهای بررسی گزارش ها و شکایات ثبت شده و شناسایی موارد مشکوک مجهز نیستند. با قرار گرفتن یک ابزار ساده روی سیستم گزارش دهی پلیس راهور به راحتی مشخص می شد برای خودرو این باند کلاهبردار هر ماه چندین تصادف ثبت می شود.
در مقابل بیمه ها از آنجا که باید خسارت پرداخت کرده و نفع حقوقی شان در میان است، سامانه درست و حسابی و مجهزی دارند و در شرایطی که یک خودرو چند بار برای دریافت خسارت مراجعه کند، به راحتی این کلاه برداری کشف می شود.
بنابراین سامانه های ناکارامد الکترونیکی نیروی انتظامی، راه را برای تکرار جرایم و کلاه برداری به راحتی باز گذاشته و این در حالی است که صرفا تحلیل روی گزارش های ثبت شده پلیس، می توانست این باند و می تواند باندهای مشابه دیگری را شناسایی کند. (منبع:فناوران)
  • ۹۸/۰۶/۲۶

پلیس

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">