ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

سرنوشت «نوکیا گیت» در ایران

| سه شنبه, ۱۵ اسفند ۱۴۰۲، ۰۳:۳۴ ب.ظ | ۰ نظر

نعیمه موحد - دوم اسفندماه سال جاری، نماینده رسمی نوکیا در ایران اعلام کرد، این شرکت غیر از نماینده رسمی خود در حال حاضر هیچ مجوزی برای تولید تلفن همراه نوکیا در ایران به هیچ شرکتی نداده است و گفت که هر گونه اختیار و امتیاز تولید و فروش کالا به شرکت چینی و ایرانی را انکار می‌کنیم.

چندوقت پیش اسنادی از یک تولید تقلبی در کشور در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر شد که در حال و هوای اخبار انتخابات اسفندماه آنطور که باید موردتوجه قرار نگرفت. اما این روزها با اظهارات مسئولین وزارت صمت، این ماجرا وارد فاز جدیدی شده است.

از قضا این محصول تقلبی نامی آشنا دارد. نوکیا. همان گوشی‌های دکمه‌ای که حالا برای ما نوستالژی به حساب می‌آید اما هنوز هم بازار و مشتری خودش را دارد و ایران نیز دارای نمایندگی رسمی است.

با وجود این نمایندگی رسمی، یک شرکت ایرانی مدتهاست که در حال تولید گوشی‌های نوکیایی است که هیچ ارتباطی با نمایندگی رسمی در ایران و شرکت اصلی نوکیا در فنلاند ندارد و در واقع فقط با سوءاستفاده از این برند، نوکیای تقلبی وارد بازار می‌کند.

 

کوروش کمپانی مناطق محروم!

این شرکت با نام آتیلا همراه ایهان متعلق به فردی به نام عباسعلی بادیانی است که برای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس هم کاندیدا شده بود و اتفاقا تاییدصلاحیت هم شد!

نکته جالب درباره این شرکت این است که شرکت نوکیا از آن شکایت کرده و رسانه‌ها هم بارها علیه این تولیدات تقلبی افشاگری کرده‌اند ولی آتیلا همراه ایهان همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد و نوکیای تقلبی به بازار ایران می‌فرستد تا جایی که برخی در فضای مجازی این شرکت را به «کوروش کمپانی» مناطق محروم تشبیه کردند. چرا که اکثر مشتری‌های سبک گوشی‌های نوکیای افراد کم بضاعتی هستند که نه تنها از اصل و جعلی بودن موبایل زیاد سردرنمی‌آورند، بلکه مثل مالباختگان کوروش کمپانی آنچنان صدای بلندی هم برای گلایه و شکایت از فریبی که خورده‌اند ندارند.

 

صدای سفیر فنلاند هم درآمد

فروردین ماه امسال بود سفیر فنلاند درباره تولید نوکیاهای جعلی به ایران نامه‌ای نوشت. این نامه که اخیرا رسانه‌ای شد ماجرای نوکیا گیت یا رسوایی نوکیای ایرانی را ابعاد تازه‌ای داد.

در نامه سفیر فنلاند به وزیر صمت آمده: «با بررسی های انجام شده مشخص می‌گردد شرکتی به نام آتیلا همراه آیهان تجارت مستقر در زرندیه ، استان مرکزی، مبادرت به ساخت، تولید، عرضه و فروش گوشی های تلفن همراه با علامت تجاری نوکیا می نماید که عملا برای مصرف کننده عادی تمیز آن از محصولات واقعی نوکیا غیر ممکن است.»

 

هیچ ارتباطی بین شرکت ایرانی و نوکیا وجود ندارد

دوم اسفندماه سال جاری، نماینده رسمی نوکیا در ایران اعلام کرد، این شرکت غیر از نماینده رسمی خود در حال حاضر هیچ مجوزی برای تولید تلفن همراه نوکیا در ایران به هیچ شرکتی نداده است و گفت که هر گونه اختیار و امتیاز تولید و فروش کالا به شرکت چینی و ایرانی را انکار می‌کنیم.

در نامه‌‌‌ای که از سوی وکیل شرکت نوکیا در ایران به معاون وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات رادیویی نوشته شده، او از نوکیا به عنوان اولین واردکننده گوشی تلفن همراه به ایران در دهه ۷۰ شمسی یاد می‌‌‌کند و می‌‌‌گوید که این شرکت نمایندگی واردات، توزیع، پخش و خدمات پس از فروش خود را در ایران از سال ۱۳۹۵ رسما به یک شرکت ایرانی واگذار کرده است

در ادامه این نامه آمده که یک شرکت ایرانی با استفاده غیرمجاز از علامت تجاری مشهورنوکیا، اقدام به عرضه گوشی‌‌‌هایی با علامت مذکور کرده که این اقدام موجب گمراهی و سردرگمی مصرف‌کنندگان عادی شده است. مصرف‌کنندگان ایرانی با این تصور که محصولات ساخت یا دست کم تحت لیسانس برند نوکیا بوده، اقدام به خریداری آنها کرده‌‌‌اند، حال آنکه هیچ ارتباطی میان این شرکت و نوکیا وجود نداشته و این محصولات همگی تقلبی و فاقد استانداردها و تکنولوژی این شرکت و ایضا خدمات پس از فروش و حمایت‌‌‌های نوکیا هستند. در عین حال این شرکت به صورت مجانی از اعتبار و سرمایه نوکیا بدون آنکه مجوزی از این علامت مشهور جهانی داشته باشد، استفاده کرده است.

اما ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در نامه‌‌‌ای که با سر برگ وزارت صمت منتشر کرد حق را به شرکت ایرانی داده است و اینطور استدلال کرده است وقتی شرکت نوکیا، تمام قطعات مربوط به گوشی‌‌‌های خود را به شکل جداگانه در بازار به فروش می‌‌‌رساند، یعنی خود در جریان است که این قطعات برای مونتاژ مورد استفاده قرار می‌‌‌گیرند و بر اساس اسناد گمرکی، تمام بسته‌‌‌های وارد ده از سوی این شرکت ایرانی در بدو ورود، نشانه و برند نوکیا را داشته‌‌‌اند و هیچ چاپ و حک جدیدی در ایران روی این‌‌‌ها انجام نشده است. به این ترتیب نوکیا هیچ حقی برای شکایت در این زمینه نداشته و استفاده از برند آن توسط شرکت ایرانی نیز هیچ مانع قانونی ندارد!

این در حالی است که نماینده رسمی نوکیا در ایران با انتقال تعدادی از نمونه‌‌‌های تولیدی در این شرکت ایرانی به دبی و سپس فنلاند و بررسی آنها در آزمایشگاه‌‌‌های مرجع نوکیا، مشخص کرده است که این گوشی‌‌‌ها در حوزه‌‌‌های مختلف با مشکل کیفیت و عدم‌تطابق مواجه هستند و به این ترتیب استانداردهای لازم نوکیا را ندارند.

 

وزارت صمت: اصلا هم مهم نیست!

بعد از گذشت چندین روز از انتشار عمومی نامه وزیر فنلاند، پاسخ مهدی برادران، معاون وزیر صمت به این نامه یک برگ دیگر به مجموعه عجایب این ماجرا اضافه کرد.برادران در اظهاراتی عجیب گفت: با توجه به شرایط تحریمی، اگر شرکت تولیدکننده نوکیا در ایران مجوزهای لازم را اخذ کند، استفاده از نام برند خارجی در رابطه با این واحد تقلب نیست.

وی گفت: این موضوع به سازمان حمایت ارجاع داده شده است. البته طبق مصوبه دولت قبلی الزام به داشتن نمایندگی رسمی برای واحدهای تولیدی، با توجه به شرایط تحریم برداشته شده است. بنابراین اگر به هر دلیلی این واحد توانسته باشد طبق استانداردهای داخل کشور از وزارت ارتباطات و سازمان حمایت مجوزهای لازم را اخذ کند، با توجه به شرایط تحریم، الزامی نیست که مدرک معتبر از سایر کشورها تهیه کنند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا استفاده از نام برند خارجی تقلب محسوب می‌شود یا خیر، افزود: استفاده از نام برند خارجی در رابطه با این واحد تقلب نیست.

 

مجلس وارد می‌شود

این اظهارات عجیب معاون وزیر صمت واکنش مجتبی توانگر، نماینده مردم تهران در مجلس را به همراه داشت. او روز گذشته در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: اول اینکه موبایل جز تحریم‌ها نبوده. ثانیا مگر می‌شود به بهانه تحریم گوشی تقلبی با برند جعلی به مردم بفروشیم؟! انشالله با بازگشایی مجلس این موضوع را از وزرای صمت و ارتباطات پیگیری خواهم کرد.

 

پرونده آتیلا همراه ایهان در دادگاه درجریان است

بادامچی وکیل شرکت نوکیا در گفتگو با خبرنگار فرهیختگان درباره ماجرای نوکیاهای تقلبی گفت: موضوعی که گفته می‌شود این شرکت قطعات را از شرکت رسمی نوکیا خریداری و وارد ایران می‌کند و با آنها گوشی نوکیا تولید می‌کند، مورد تایید موکل یعنی شرکت نوکیا نیست. در واقع از ظرف شرکت نوکیا مجوزی به این شرکت داده نشده و قطعات به آنها فروخته نشده است.

بادامچی افزود: پرونده‌های شکایت از شرکت آتیلا همراه ایهان در جریان دادگاه است و حدود یک سال است که ما متوجه کارهای این شرکت شده‌ایم.

وکیل شرکت نوکیا در پاسخ به سوال خبرنگار فرهیختگان درباره رسمیت شرکتی که در شهرک صنعتی فرودگاه پیام البرز با برند نوکیا فعالیت می‌کند گفت: این شرکت، شرکت سام‌تل و نمایندگی رسمی شرکت نوکیا در ایران است. از حدود شش یا هفت ماه پیش که واردات موبایل‌های فیچرفون( گوشی‌های غیرهوشمند، بدون صفحه نمایش لمسی و با کیبورد فیزیکی) به ایران ممنوع شد، موکل ما در شهرک صنعتی فرودگاه پیام و از طریق نماینده رسمی خود که قبلا واردات این سبک گوشی‌ها به عهده داشته است، تولیدی راه‌اندازی کرده و گوشی‌های خود را به صورت قطعه وارد و در این تولیدی سرهم‌بندی می‌کند.

این اظهارت وکیل شرکت نوکیا نشان می‌دهد که کار واردات قطعه و سرهم‌بندی گوشی نوکیا مدتهاست که از طریق نمایندگی این شرکت در ایران به صورت رسمی انجام می‌شود. علی‌رغم این، آتیلا همراه ایهان بدون هیچ ارتباطی با شرکت مذکور با ادعای واردات قطعات اصل و سرهم‌بندی آنها به اسم جنس اصل، نوکیای تقلبی تولید می‌کرده است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">