ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

سورپرایز دقیقه 90 اعطای پروانه‌های FCP

| دوشنبه, ۱۸ آبان ۱۳۹۴، ۰۹:۵۲ ق.ظ | ۱ نظر

علی شمیرانی - هفته گذشته وزارت ارتباطات رسما با دریافت 140 میلیارد تومان، مجوز 7 شرکت متقاضی دریافت پروانه FCP را صادر کرد تا برگ جدیدی در عرصه ارتباطات کشور ورق بخورد. فارغ از میزان توفیق اپراتورهای جدید در فاز عملیاتی که بسیاری از هم‌اکنون تردیدهای جدی در خصوص آن مطرح می‌کنند، بازار ارتباطات کشور را می‌توان به دو دوره قبل و پس از صدور مجوزهای مذکور تقسیم کرد.

چراکه با صدور مجوزهای FCP، از منظر اجرایی در زمانی نامعلوم در آینده باید شاهد تنوع اپراتورهای ارتباطی و اینترنتی کشور باشیم که لاجرم فضای این عرصه را دستخوش تغییرات زیادی خواهد کرد.

اما سورپرایز دقیقه 90 وزیر ارتباطات که برای نخستین بار در مراسم اعطای مجوز به متقاضیان این پروانه مطرح شد، آینده تازه‌واردان به این عرصه را با تردیدهای جدیدی مواجه کرد. پیش از این قرار بود دوره انحصار اپراتور فیبرنوری در سال آینده به انقضا برسد که وزیر ارتباطات به یکباره گفت، دوره انحصار این شرکت یک سال قبل از سال 1400 به پایان می‌رسد.

در همین حین خبر سرمایه‌گذاری شریک خارجی اپراتور دوم یعنی MTN در شرکت ایرانیان‌نت (اپراتور فیبرنوری) نیز به یکباره رسانه‌ای شد. همین موضوع ذهن برخی از دریافت‌کنندگان پروانه FCP را به خود مشغول کرد، چراکه تمدید و ورود ناگهانی یک بازیگر خارجی ثروتمند، می‌تواند معادلات آینده بازار ارتباطات کشور را به شکل محسوسی دچار تغییر کند.

کما این که شرکت اینترنتی نزدیک به وزارت ارتباطات نیز این موضوع را تایید کرده که با ورود MTN احتمال باقی ماندن تنها سه شرکت FCP نیز چندان دور از ذهن نیست. اگرچه به نظر می‌رسد برخی از دارندگان مجوز FCP چندان هم از شوک دقیقه آخر متعجب و نگران نشده‌اند.

به هر حال اگر اپراتور فیبرنوری با MTN به توافق برسد، از آنجا که با تنفس و 4 سال فرصت بیشتر نیز مواجه شده، این موضوع برنامه‌ریزی برخی شرکت‌های FCP را به کل تغییر می‌دهد. برخی گمانه‌زنی‌ها احتمال این که در آینده تنها شرکت مخابرات، ایرانیان‌نت و یک تا دو شرکت FCP (آن هم به شکل محدود) در بازار باقی بمانند را مطرح می‌کند.

البته در حال حاضر 20 درصد سهام ایرانیان‌نت به وزارت ارتباطات و باقی نیز به شرکت‌ و تعاونی‌های دیگر تعلق دارد که باید دید با ورود ام‌تی‌ان، ترکیب آینده سهامداران و ذینفعان این شرکت چه تغییراتی خواهد کرد.

به هر تقدیر در روزهای آینده شفاف‌سازی در خصوص سورپرایز مذکور، روشن می‌کند که برخی از FCPها کلنگ توسعه را باید به زمین بزنند، یا برای جلوگیری از زیان، همین حالا قید مجوز 20 میلیاردتومانی خود را بزنند.

نظرات  (۱)

واقعا باعث تاسف است. و بیشتر تاسف میخورم که یک دهه و نیم معادل 15 سال در این زمینه isp زحمت کشیدم و همه اش به حدر رفت. در هیچ جای دنیا شبیه ایران نیست.که اینگونه با مردم خود کنند.از سال 1379/80 شروع در این زمینه  اینترنت کردم. و امثال من زیاد هستند که تمام وقت و ثروتشان  و دانششان  را گذاشتند. که بعد از مدتی کوتاه دستخوش ناملایمت های  موجود شوند. زمانی که هیچ کس نمیدانست اینترنت چیست وارد بازاری شدیم کهباید سالها میدویدیم تا به جایی برسیم ولی هر روز مشکلات ما را اظافه کردند. تا الان که میخواهند مفت ما را از صحنه  بازار  اینترنت خارج کنند. و مفت مجانی همه چیز  را از ما بگیرند بخصوص وقت با ارزش و پر بهایمان که دیگر با هیچ مبلغی قابل خرید نیست. و برای خودم متاسفم که این همه زحمت کشیدم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">