سیاستهایی که همچنان تبیین نمیشود
علی شمیرانی - شورای عالی فضای مجازی روز چهارشنبه هفته گذشته با حضور مسوولان ارشد کشور، جلسهای تشکیل داد که حاصل و خروجی عملیاتی آن، تصویب سیاستها و اقدامات کلان مربوط به بازیهای رایانهای در جلسه شورای عالی فضای مجازی بود.
جستوجو برای کسب چیزی بیشتر از خبر ارایه شده نیز نتیجهای ندارد. سایت شورای عالی فضای مجازی هم کلمهای بیشتر از آنچه سایت اطلاعرسانی ریاست جمهوری از این جلسه ارایه کرده ندارد.
فارغ از عدم هرگونه تغییر در سیاستهای اطلاعرسانی این شورای مهم، موضوع این نیست که بازیهای رایانهای با جمعیت جوان و صنعت روبه رشد بازیسازی، اهمیت زیادی ندارد، اما واقعیت این است که طرحها و موضوعات زیادی هستند که به مراتب پیشتر و بیشتر از موضوع بازیهای رایانهای به آن پرداخته شده که همه فعالان حوزه ICT به آن واقفند.
در این میان شاید همچنان از دبیر جدید نتوان انتظار داشت که در مدت انتصاب خود، صدر تا ذیل طرحها و برنامههای شورای عالی فضای مجازی را در دست گرفته باشد، اما میتوان انتظار داشت که حداقل کنداکتوری از اولویتهای مد نظر این شورا ارایه شود.
بیشک یک اولویتبندی هر چند کلان و دور از مرحله عملیاتی، میتواند گویای نوع نگاه، سیاستها و دغدغههای شورای عالی فضای مجازی بوده و تکلیف و سطح انتظارات از این شورا را روشن کند. به این ترتیب انتقادات و ابهامات رو به افزایش از سوی برخی، در خصوص دستور جلسات و اتهام بلاتکلیفی و تعلل عامدانه در پیگیری بعضی موارد تا حدود زیادی پاسخ داده میشود.
مدتی حرف از 40 طرح، 50 طرح و حالا 18 طرح در انتظار تصویب در شورای عالی فضای مجازی بود که به اعتقاد نگارنده این بحثی حاشیهای محسوب میشود. چراکه هر بخش از صنف ICT کشور میتواند لیستی از طرحها و پیشنهادات گرهگشا و منتظر سیاستگذاری داشته باشد که فهرست طرحهای در انتظار تصویب شورا را به صدها هم برساند. پس اینجا موضوع عدد طرحها نیست، بلکه موضوع مهم اولویتهای در نوبت رسیدگی و بررسی در شورای عالی فضای مجازی است.
مادامیکه اولویتها و سیاستها اعلام نشود، علاوه بر این که رویکردها نامعلوم میماند، هر از چندگاهی به واسطه پویایی این حوزه، نام طرحی در انتظار تصویب سر زبانها میافتد و فشارها برای تعیین تکلیف افزایش مییابد. از این رو به نظر میرسد حداقل اقدامی که در کوتاه مدت میتواند در دستور کار شورای عالی فضای مجازی قرار گیرد، اولویتبندی سیاستهای کشور در حوزه فضای مجازی است.(منبع:فناوران)