ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

سیستم عامل ملی یک شوخی است!

| دوشنبه, ۱۸ مهر ۱۳۸۴، ۱۱:۳۷ ق.ظ | ۰ نظر

مدیر کل انفورماتیک صداوسیما در مورد طرح تکفا، مشکلات و مزیت‌های آن گفت: ایده کلی طرح تکفا چیز بدی نبود، اما اینکه چگونه اجرا شد جای بحث و چون و چرا دارد.
به گزارش ایتکا، مهندس آقازاده ادامه داد: IT در ایران به نسبت بقیه رشته‌ها هم زود شروع شد و هم خیلی سریع رشد کرد اما رشد IT ما جهت‌دار نبود. به عنوان مثال چین دو سال بعد از ما وارد عرصه IT شد اما به دلیل هدف‌دار عمل کردن، توسعه بهتری هم از لحاظ کیفی و هم از لحاظ کمی به دست آوردند.
وی افزود: طرح تکفا آمده بود تا یک شوک در عرصه IT کشور ایجاد کند اما خودش هم دچار سیستم IT کشور شد و به چاه افتاد. مشکل سیستم IT کشور دوباره‌کاری و عدم هدف‌مند بودن آن است که تکفا هم نتوانست از این مشکل مستثنی شود.
آقازاده در ادامه گفت: البته پیشرفت IT از لحاظ کمی مناسب بوده است اما از لحاظ کیفی و هماهنگی بین مراکز دچار مشکل هستیم، در حالی که سرانه ما از بسیاری از کشورها بیشتر است. از سوی دیگر یکی از مزایا یا تنها حسن طرح تکفا این بود که بسیاری از ارگان‌ها و مراکزی را که با IT بیگانه بودند با این موضوع آشنا کرد.
این کارشناس عرصه فناوری اطلاعات ادامه داد: از ویژگی‌های مهم طرح‌های ملی و استراتژیکی مثل تکفا، همخوانی هدف‌ها و ویژگی‌ها است؛ در حالی که ما این را هم در این طرح نمی‌بینیم. برای مثال متولیان این طرح از یک سو بحث سیستم عامل ملی را مطرح می‌کنند و حدود دو میلیارد هزینه آن می‌کنند (حتی اگر بگویند که این هزینه را به ما نداده‌اند) ولی چرا بخشی از هزینه طرح را روی مسایل پایه‌ای ویندوز خرج می‌کنند؟
از سوی دیگر یکی از طرح‌های بزرگ تکفا، آموزش ICDL در سطح وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی است. در حالی که این ICDL بر اساس سیستم‌های مایکروسافت شکل گرفته است و اگر ما سیستم عامل ملی را جایگزین آن کنیم هیچ فرد آموزش دیده‌ای را برای استفاده از آن نداریم. مگر اینکه بگوییم سیستم عامل ملی و هزینه‌های آن یک شوخی است.
آقازاده با بیان عزم مسئولان سیاسی کشور برای توسعه IT در کشور افزود: مشکل ما در اینجاست که به IT یکپارچه نگاه نمی‌کنیم. برای مثال بر اساس لیست منتشر شده از طرف سازمان ملل در باب دولت الکترونیک، ما در رتبه 100 و پایین‌تر کشورهایی مثل عراق فعلی و بنگلادش قرار داریم.
وی در ادامه گفت: ما جزو اولین کشورهایی بودیم که پیش‌نویس طرح جامعه اطلاعاتی را امضا کردیم، اما به زودی موعد 5 ساله این طرح به پایان می‌رسد و باید گزارش بدهیم در حالی که هیچ کار مفیدی انجام نداده‌ایم. این در حالی است که برخی کشورها از همان زمان شروع به تشکیل کمیته‌های اجرایی خود برای رسیدن به معیارهای مطلوب این طرح کردند.
این کارشناس IT ادامه داد: تکفا دولتی است در دولت. برای مثال شما به عنوان شرکت خصوصی با یک شرکت دولتی برای ایجاد یک وب سایت قرارداد می‌بندید. پول این کار را از تکفا می‌گیرید؛ در حالی که یکی از اهداف تکفا خروج تصدی‌گری از دولت به بخش خصوصی بود. از همین روست که بخش خصوصی پیمانکار و جیره‌خوار دولت می‌شود و برای رفع تکلیف کار انجام می دهد. همین بحث موضوع واسطه‌گری بخش خصوصی را به میان می‌کشد. این ایراد از آن جایی است که ما توی سر کسی می‌زنیم که برنامه می‌نویسد، یعنی از تاجر حمایت می‌کنیم تا فکر سازنده و خلاق. همین است که فرد ترجیح می‌دهد واردکننده باشد تا سازنده.
مدیر کل انفورماتیک صداوسیما در پایان گفت: هنوز اعتقاد دارم که IT نقش جدی و متفاوتی در زندگی مردم نداشته است. مردم وقتی می‌بینند گذرنامه‌ای که یک روزه صادر می‌شده 15 روزه صادر می‌شود چه تصوری می‌توانند از این بحث داشته باشند. وقتی IT سر سفره مردم بیاید تازه می‌توانیم بفهمیم چه شده است.

  • ۸۴/۰۷/۱۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">