ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

شأن شورا بیش از این زیر سوال نرود؟

| دوشنبه, ۹ شهریور ۱۳۹۴، ۰۳:۲۰ ب.ظ | ۱ نظر

علی شمیرانی - شورای عالی فضای مجازی با عالی‌ترین ترکیب از مدیران کشور، آمده بود تا یگانه مجرای تصمیم‌سازی و سیاست‌گذاری فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور باشد و از این رهگذر به سال‌ها چالش‌، موازی‌کاری‌، تناقضات و بلاتکلیفی‌های این عرصه پایان دهد.

اکنون اما به دلایل متعددی که خود مسوولان این شورا باید پاسخگوی آن باشند، شورای عالی فضای مجازی نه تنها به چنین جایگاهی دست نیافته، بلکه به نظر می‌رسد رفته‌رفته نقشی غیر رسمی و تشریفاتی‌تر نیز پیدا کرده است.

حالا تشکیل نشدن مرتب جلسات این شورا بر خلاف آیین‌نامه‌های داخلی و بلاتکلیفی و به سرانجام نرسیدن طرح‌هایی همچون پیوست فرهنگی ارتباطات کشور، فیلترینگ هوشمند، ساماندهی پیامک‌های تبلیغاتی، شبکه ملی اطلاعات و مسایل ریز و درشت متعدد دیگر را می‌توان گواهی بر کمرنگ‌شدن هر چه بیشتر نقش پیش‌بینی شده برای شورای عالی فضای مجازی کشور دانست.

اما در حالیکه موارد مذکور در نوعی بی‌سرانجامی به سر می‌برد، هفته گذشته دبیر شورای عالی فضای مجازی خبر از ارسال نامه‌ای به معاون رییس جمهوری و رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی داده و در این نامه درخواست کرده اعتباراتی که به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تخصیص داده می‌شود با نظارت مرکز ملی فضای مجازی باشد.

به گفته دبیر شورا، بر اساس مصوبه سال 94 مجلس شورای اسلامی، کلیه وزارتخانه‌هایی که در حوزه فضای مجازی فعالیت می‌کنند باید در هزینه کرد اعتبارات، سیاست‌های شورای عالی فضای مجازی را رعایت کنند.

موضوع تخصیص اعتبارات و بودجه‌های دولتی اما از آن مواردی نیست که به راحتی بتوان در آن دست برد و قطعا موضوعی سهل‌تر و دستیافتنی‌تر از سایر مسایل بی‌سرانجام در شورای عالی فضای مجازی نیست.

آنچه که امروز و هر چه بیشتر پیش می‌رویم، هویدا می‌شود این است که ظاهرا این شورای عالی هیچ ابزار قانونی و اجرایی برای نظارت بر دستگاه‌های مختلف و اعمال حاکمیت خود در دست ندارد. اگرچه چندی پیش شنیده شد این شورا به واسطه مجلس شورای اسلامی اخطاری به وزارت ارتباطات داده است، اما به نظر نمی‌رسد این شورا به شکل مستقیم قادر به ورود و رفع چالش‌ها و بی‌توجهی‌های دستگاه‌های مختلف باشد.

به هر تقدیر در حال حاضر شورای عالی فضای مجازی دست روی موضوعی مهم و کلیدی، یعنی بودجه و اعتبارات دستگاه‌های دولتی گذاشته که از هم‌اکنون آگاهان و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند، چنین چیزی محقق و عملیاتی نخواهد شد.

مخلص کلام این که بجاست اگر فعلا کاری برای ارتقای جایگاه شورای عالی فضای مجازی نمی‌توان کرد، حداقل از اقداماتی که بیش از این شأن شورایی در این سطح را زیر سوال می‌برد، اجتناب شود. (منبع:عصرارتباط)

نظرات  (۱)

بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
سلام
این دیگه چه حرفیه که عصر ارتباط نوشته؟
این کار جزی از وظایف این شورا است. اگر تا کنون انجام نشده به دلیل ** ****** مدیر مرکز ملی در عدم استفاده از جایگاه و وقوانین بوده است.
این شورا جایگاه مشخصی دارد و قوانین آن هم محکم است. اگر شورا تشکیل نمیشود و کار خود را انجام نمیدهد به دلیل کارشکنی **** ***** است. وسلام

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">