ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

شرایط هوشمندسازی مدارس کشور

| يكشنبه, ۱۵ فروردين ۱۳۹۵، ۱۰:۴۶ ق.ظ | ۰ نظر

کارشناس برنامه‌ریزی و توسعه مدارس هوشمند اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های تهران، از شرایط حوزه فناوری اطلاعات و هوشمندسازی مدارس در شرایط پسابرجام سخن گفت و شرایط لازم از جمله تامین و آموزش نیروی انسانی کارآمد در جهت هوشمندسازی مدارس را توضیح داد.

سیدعباس حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به شرایط پسابرجام و تاثیر آن بر حوزه فناوری اطلاعات و هوشمندسازی مدارس اظهار کرد: با توجه به رشد اقتصادی پیش روی کشور، صنعت IT و آموزش هم دستخوش تغییرات مثبتی خواهند شد و قطعا با افزایش سرانه مدارس ظرفیت سبد آموزش مدارس کشور را بزرگ‌تر خواهد کرد.

او ادامه داد: بنا بر اخبار رسیده برخی شرکت‌های نرم‌افزار خارجی در زمان تحریم‌ها پاسخ منفی به درخواست اخذ نمایندگی شرکت‌های ایرانی داده بودند ولی در حال حاضر خود آن ها متقاضی حضور فعال در بازار پسابرجام ایران هستند و امید است رقابت شدید ایجاد شده بین شرکت‌های داخلی و خارجی کمک بزرگی به استفاده بهینه از فناوری‌های نوین آموزشی در مدارس کند.

وی با بیان اینکه پس از لغو تحریم‌ها شرایط واردات سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای باکیفیت‌تر که قبلا در دسترس نبود، فراهم می‌شود، به صادرات در این مقوله اشاره کرد و ادامه داد: صادرات نرم‌افزار هم ابعاد دیگری از این ماجراست. نبود نرم‌افزارهای خارجی مناسب و از همه مهم‌تر بومی باعث شد که برخی شرکت‌های داخلی از نقطه صفر کار برنامه‌نویسی را شروع کنند و به یک محصول بومی و ملی برسند و همین محصولات بعد از اینکه در ایران کارکرد مناسب خود را نشان دهند و مراحل رشد خود را طی کنند، می‌توانند امکان صادرات به کشورهای همسایه را نیز داشته باشند و برای کشور ارزآوری کنند.

حسینی همچنین با اشاره به وضعیت هوشمندسازی مدارس شهرستان‌های تهران اظهار کرد: با توجه به تعریف سخت‌افزاری یک کلاس هوشمند یعنی وجود یک دستگاه رایانه و دیتاپروژکتور و پرده نمایش یا برد هوشمند، در حال حاضر ۹۰ درصد مدارس شهرستان‌های تهران حداقل یک کلاس هوشمند دارند و در کل ۴۰ درصد کلاس‌های استان از این تجهیزات سخت افزاری در کنار نرم‌افزار بسته‌های کمک آموزشی بهره‌مند هستند.

وی در ادامه در پاسخ به وضعیت کلی هوشمندسازی مدارس گفت: همه مدارس در گام اول تجهیز کلاس‌های درس بسنده نکرده‌ و به وضعیت بهتر و بالاتری ارتقا پیدا کرده‌اند. در بسیاری مدارس همه کلاس‌ها مجهز و اصطلاحا هوشمند هستند، بعضی فراتر هم رفته‌اند، وب‌سایت اختصاصی و کاملی جهت انواع اطلاع‌رسانی دارند و حتی معلمان تکالیف را در آن در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهند و تحویل می‌گیرند، سامانه‌های نرم‌افزاری مدیریتی تحلیل نمرات و ارزشیابی‌ها، آزمایشگاه فیزیکی، میکروسکوپ دیجیتال و سایر تجهیزات آزمایشگاهی، اتاق سرور، کارگاه رایانه دارای شبکه و متصل به اینترانت و غیره دارند.

کارشناس برنامه‌ریزی و توسعه مدارس هوشمند اداره کل شهرستان‌های تهران خاطرنشان کرد: متاسفانه معیارها و شاخص‌های واحدی میان تمام استان‌ها جهت احصای دقیق اطلاعات مدارس در تمام استان ها به صورت یک پورتال کشوری وجود ندارد و امکان شناسایی و مقایسه و اعطای درجه به برترین‌ها نیز وجود ندارد و استان‌ها به سلیقه خود کارهایی در این زمینه انجام داده‌اند.

حسینی با اشاره به راهکارهای مناسب در جهت طی کردن مراحل هوشمندسازی مدارس بیان کرد: شبکه انسانی ما در خصوص امور فناورانه مدارس معیوب است. در بسیاری مدارس هوشمند وجود یک تکنسین با تجربه و با انگیزه تحت عنوان متصدی یا معاون فناوری بشدت احساس می‌شود. چه بسا نبود این فرد برای پیگیری و اجرای سیاست‌های منطقه و استان در خصوص فناوری‌های نوین آموزشی و هوشمندسازی تمام تلاش‌های آموزش و پرورش را یک‌باره هدر دهد و مدارس را به گورستان تجهیزات تبدیل کند. از آنجا که بزرگ‌ترین سرمایه هر سازمان نیروی انسانی آن است در حال حاضر نیروهای فعلی باید آموزش‌های بیشتر و موثرتری ببینند.

حسینی در خصوص لزوم وجود مدارس الگو برای سایر مدارس افزود: طرح استانی مدارس پژوهنده که با حمایت مالی وزارت آموزش و پرورش، اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های تهران، مجمع خیرین استان و برخی شرکت‌های پیشرو در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی در سال ۱۳۹۱ شروع شد، در هر یک از ۲۰ منطقه یک مدرسه عادی دولتی در مقطع ابتدایی با فناوری‌های روز دنیا مانند تبلت و مینی‌ پی‌سی و نرم‌افزارهایی که بسیار خاص و ویژه هستند تجهیز شده‌اند و معلمان آن‌ها دوره‌های ضمن خدمت ویژه‌ای را طی می‌کنند و به زودی نیز الگویی مناسب و عملی برای سایر مدیران و معلمان مدارس هر منطقه و حتی سایر استان‌ها خواهند شد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">