ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

شناسایی دوگانه و ابتکار شرکت اِنتراست

| جمعه, ۱۴ بهمن ۱۳۸۴، ۰۲:۳۱ ب.ظ | ۱ نظر

شناسایی دوگانه همان طور که از اسمش پیداست، مشتری را مجبور می‌کند که یک شی فیزیکی را (کارت هوشمند، شمارنده یکبار مصرف، کارت رمز) علاوه بر اسم یا شماره رمز به همراه داشته باشد. به عبارت دیگر از دو عامل کاملا متفاوت با هم، برای ورود به سایت اینترنت یا انتقال پول استفاده می‌کند. این دو عامل که در حال حاضر در دنیا رواج دارند، چیزی است که شما به همراه دارید و چیزی است که فقط شما میدانید.
شناسایی دوگانه باعث می‌شود که نفوذکنندگان و سارقان اگر از راه شنود پیام‌های مشتریان، به اسم رمز آنها پی‌بردند، محتاج چیز دیگری هم برای سرقت باشند که در شناسایی دوگانه، چون فقط در نزد مشتری است، هیچ کس قادر به انجام سرقت نمی‌شود. یکی از مهمترین راه‌های سرقت اینترنتی روش "کسی در بین راه" و "فیشینگ" است (Man in the middle & phishing) که با اضافه کردن عامل دوم به روش توکن یا جدول رمز، از فیشینگ جلوگیری شده و با اضافه کردن عامل دوم به روش کارت هوشمند، از هر دو روش جلوگیری می‌شود. شرکت اِنتراست که به نحو تخصصی محصولاتی درباره امنیت دارد اخیرا روشی را برای فروش عرضه می‌کند که بسیار ارزانتر از روش توکن‌های آر.اس.ای است و چیزی از آن کم ندارد.
در این روش کارت یا برگه‌ای مقوایی یا پلاستیکی به شما می‌دهند که جدولی روی آن چاپ شده و داخل خانه‌های جدول ارقام و حروفی درج گردیده است. در هنگام ورود مشتری به سایت یا هنگام صدور دستور انتقال پول، از مشتری خواسته می‌شود که محتوای 3 یا 4 یا بیشتر از خانه‌های جدول را (که به نحو تصادفی انتحاب شده‌اند) وارد نماید. بدیهی است که فقط دارنده کارت می‌تواند این عمل را انجام دهد. این کار به دفعات متوالی در یک نشست یا چندین بار ورود به سایت یا انتقال پول می‌تواند استفاده شود. این کارت کاملا شبیه به توکن (Token) عمل می‌کند و می‌تواند به همراه اسامی و گذرواژه‌های معمولی در هنگام ورود به سیستم عامل یا شبکه و غیره نیز بکار رود. روش "کارت رمز" مزایای خاص خود را نیز دارا است که آنرا برتر از روش توکن می‌سازد:
1- حدود 10 برابر قوی‌تر از گذرواژه است.

2- بسیار ارزانتر از توکن و کارت هوشمند است. اگر از حق لیسانس آن بگذریم. قیمت یک کارت مقوایی را دارد.

3- اجرای آن در سایت مرکزی موسسه مالی، راحت‌تر است و سخت افزار اضافه نمی‌خواهد.

4- بدون خرج اضافه، قابل کپی شدن است و چند شریک همزمان می‌توانند از آن استفاده نمایند.

5- فرمول آن کاملا تصادفی است و قوی‌تر از توکن می‌باشد.

6- احتیاج به باطری و برق نداشته و منقضی نمی‌شود.

7- یک کپی از آنرا می‌توان در محلی امن نگهداری نمود و در مواقع نابود شدن یا مفقود شدن تصادفی، از آن استفاده نمود.

8- صدور کارت تکراری خرج کمی دارد و می‌توان به دفعات آنرا صادر کرد.
این روش در کلیه موارد غیر مالی نیز کاربرد دارد و از مزایای مهم آن استفاده در مواردی است که احتیاج به امنیتی بیشتر از اسم رمز دارد و مایل هستیم که هزینه زیادی را متحمل نشویم.
برای مقایسه روش‌های موجود به شکل مقابل توجه فرمایید. اگر روش‌های خرید اینترنتی در ایران رواج یابد، بدیهی است که روش‌های سرقت و کلاه برداری اینترنتی نیز رواج خواهد یافت. بر طبق گزارش کمیسیون تجارت آمریکا، سرقت شناسه و رمز مشتریان یکی از شایع‌ترین و رشد یابنده‌ترین روش‌ها است و سالانه چندین میلیارد دلار به صاحبان اصلی ضرر می‌رساند. همین امر گریبانگیر تمام عالم است.
بر اساس گزارشی که شرکت انتراست از 2000 کاربر نمونه تهیه کرده است:
85 درصد از کاربران اینترنت از تجارت الکترونیک استفاده می‌کنند و 59 درصد از اینها از بانکداری الکترونیک استفاده می‌کنند.

80 درصد از کاربران بطور خاص از سرقت شناسه کاربری بانکی خود و دسترسی دیگری به آن شکایت دارند.

38 درصد از کاربران مایل هستند که از شناسایی دوگانه برای دسترسی به حساب بانکی خود استفاده نمایند.
این کاربران ترجیح می‌دادند که از موارد زیر استفاده نمایند:
94 درصد رایانه خانگی

23 درصد رایانه محل کار

24 درصد تلفن معمولی

10 درصد تلفن همراه

4 درصد کیوسک عمومی (وب کیوسک)
نتایج مهم دیگری از این نظر سنجی بدست آمد که در جذب منابع و مشتری برای بانک‌ها بسیار مهم است:
- 72 درصد از کاربرانی که از اینترنت استفاده می‌کنند، اما از بانکداری الکترونیک استفاده نمی‌نمایند؛ عنوان کردند که اگر امنیت تماس آنلاین بهبود یابد، از بانکداری الکترونیک استفاده می‌نمایند.

- 90 درصد از کسانی که از بانکداری الکترونیک استفاده می‌کنند عنوان کردند که اگر امنیت تماس بیشتر شود، حاضرند که از خدمات بیشتری به صورت آنلاین بهره برداری کنند.

- 65 درصد از افراد، به میزان امنیت تماس آنلاین بانک مربوطه جهت انتخاب بانک دقت کرده‌اند.

- 22 درصد از افرادی که در بانکی حساب دارند، اگر بانک دیگری میزان امنیت بیشتری را تامین کند؛ حاضرند که بانک خود را عوض نمایند.
سادگی روش جدول رمز، آنرا بر دیگر روش‌ها برتری می‌دهد. نگهداری آن بسیار ساده بوده و اکثریت کاربران استفاده از آنرا بسیار راحت توصیف می‌کردند در حالی که از امنیت بالایی نیز در تماس آنلاین و انتقال پول برخوردار بودند. اگر چند بار بطور تصادفی در یک نشست از جدول استفاده نماییم، بر نفوذ "کسی در بین راه" نیز فایق می‌آییم.
یکی از مزایای مهم آن دارا بودن هزینه کم برای صادر کننده است. اگر از حق لیسانس آن بگذریم، قیمت صدور کارت آن بسیار کم بوده و کمتر از 500 ریال تمام خواهد شد. برای مصرف کننده خارجی اگر به تعداد زیاد استفاده نماید، کمتر از یک دلار هزینه خواهد داشت. هزینه سایت مرکزی نیز با توجه به سادگی کار بسیار کم است.
برای یک سال، روش شرکت انتراست 7 برابر توکن آر.اس.ای و برای 3 سال بیش از 8 برابر صرفه جویی مالی دارد. قیمت گذاری محصول شرکت به نام آیدنتیتی گارد (IdentityGuard) با احتساب هزینه برای هر کاربر، سرور، تولید کارت و پشتیبانی است. قیمت گذاری محصول آر.اس.ای با احتساب قیمت توکن، لیسانس نرم افزار مدیریت و پشتیبانی است.

منبع : ماهنامه راه راست

  • ۸۴/۱۱/۱۴

نظرات  (۱)

با سلام و احترام چرا از این امکانات در بانک ها استفاده نمی شود قبل از اینکه یک سرقت بزرگ انجام شود باید به فکر بود

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">