ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

شگرد عجیب قاچاقچی گوشی آیفون

| جمعه, ۲۹ مرداد ۱۳۹۵، ۰۴:۵۵ ب.ظ | ۰ نظر

عبدالمجید اجتهادی مدیرکل مبارزه با قاچاق کالا و ارز در بخشی از گفتگوی تفصیلی خود با خبرگزاری تسنیم گفت: اتفاقاً یکی از شگردهای قاچاق موبایل که اخیراً نیز به آن برخورد داشتیم این است که طرف پس از ورود به فرودگاه، به جای اینکه چمدان‌های خود را که حاوی گوشی‌های تلفن همراه آیفون بود، داخل دستگاه ایکس‌ری بگذارد از کنار آن عبور می‌کند. پلیس مشکوک می‌شود و جلوی او را می‌گیرد. در همین حین یک نفر دیگر که مدعی شده این فرد پسرخاله همسرش است و برای استقبال از او به فرودگاه آمده بود، با پلیس درگیر می‌شود. بر اثر همین درگیری دو نفر فرار می‌کنند و یک نفر به همراه چمدان‌ها که حاوی 700 دستگاه گوشی آیفون بود، دستگیر می‌شود.

وی افزود: این فرد مدعی است که این گوشی‌ها را به صورت قانونی وارد کرده است؛ مدعی است قبلاً این گوشی‌ها را وارد کرده بود اما چون نیاز به تعمیر یا واردن کردن سریال‌ها داشت، مجبور شده به شرکت مربوطه در دبی ببرد و حالا دوباره گوشی‌ها را بازگردانده است. البته حتی اگر این حرفش درست باشد، باز هم باید در ورود مجدد به گمرک اظهار می‌کرد. این فرد یک سری اسناد دارد که نشان می‌دهد این گوشی‌ها از گمرگ فرودگاه امام خمینی (ره) به سمت دبی خارج شده است. این فرد یک لیستی از گوشی‌های خارج شده دارد که با فهرست گوشی‌های وارده مطابقت می‌کند و مهر خروج هم خورده است اما اینکه پلیس یا گمرک در حین خروج، گوشی‌ها را چک کردند یا خیر مشخص نیست.

وی ادامه داد: جالب این است که گوشی‌های داخل چمدان که فرد مدعی شده بود برای تعمیر خارج کرده است، داخل کیف‌های نو و بسته‌بندی شرکتی باز نشده است. وقتی از وی پرسیدیم مگر گوشی‌ها را برای تعمیر خارج نکرده بود و حالا چطور شده بسته‌بندی‌ها نو هستند پاسخ داد که نیاز به تعمیر وجود نداشت و فقط کدها را وارد کردند.

بررسی‌ها و تحقیقات ما نشان داد این فرد که مدعی است 12 سال در کار خرید و فروش گوشی فعالیت می‌کند، ابتدا یک سری گوشی آیفون در خارج از کشور خریداری می‌کرده است. سپس تعدادی گوشی‌های چینی را داخل کشور در بسته‌بندی آیفون می‌گذاشته و شماره سریال‌های آیفون‌های اصلی را یادداشت می‌کرده است. این فرد، گوشی‌های چینی را تحت عنوان آیفون‌هایی که نیاز به تعمیر دارند از فرودگاه امام خارج و در برگشت، گوشی‌های اصلی را وارد کشور می‌کرده است.

نکته اینجاست مگر چند مورد را می‌توانیم متوجه شویم و باید نظارت‌ها سفت و سخت باشد. متأسفانه برخی قاچاقچیان به راحتی آیفون را وارد می‌کنند و حقوق و عوارض گمرگی را پرداخت نمی‌کنند. البته حقوق و عوارض گمرگی موبایل 6 درصد است که با احتساب ارزش افزوده به 9 درصد می‌رسد. بخواهند قانونی وارد کنند زیاد هزینه نمی‌برد زیرا ارزش افزوده را که روی فاکتور فروش از مشتری می‌گیرند و فقط 6 درصد حقوق و عوارض گمرگی می‌ماند اما از آنجا ریسک قاچاق در کشور ما پایین است، خیلی‌ها ترجیح می‌دهند قاچاق کنند و 6 درصد عوارض گمرکی را ندهند.

  • ۹۵/۰۵/۲۹

قاچاق موبایل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">