ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

صادرات نرم‌افزار از کشمش واجب‌تر است

| چهارشنبه, ۲۸ بهمن ۱۳۸۸، ۰۳:۲۶ ب.ظ | ۰ نظر

رییس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: در 10 ماهه‌ گذشته صادرات نرم افزار حدود 80 میلیون دلار بود که تا پایان اسفند ماه این رقم به 100 میلیون دلار می‌رسد. این در حالی است که میزان صادرات و مبادله نرم‌افزار در جهان از 100 میلیارد دلار گذشته است.

به گزارش (ایسنا)، حبیب‌ الله عسگراولادی در سومین همایش ملی توسعه‌ تولید و صادرات نرم افزار اظهار کرد: کل صادرات غیر نفتی ایران 20 میلیارد دلار است این درحالی است که در دنیای امروز و قرن 21، صادرات نرم افزار واجب‌تر از صادرات محصولاتی مثل کشمش و پسته است.

وی با اشاره به میزان صادرات نرم‌افزار در سال گذشته ادامه داد: سال گذشته 70 میلیون دلار صادرات نرم افزار داشتیم و طبق قولی که داده شده بود این رقم باید دو برابر می‌شد. اگر در سال آینده این رقم به 200 میلیون دلار نرسد در همایش سال آینده شرکت نخواهم کرد.

عسگراولادی با انتقاد از وثیقه‌های سنگین بانک‌ها گفت: نمی‌توان از صادرکنندگان نرم افزار توقع داشت که برای دریافت وام و تسهیلات از بانک‌ها وثیقه‌های سنگینی مانند ملک را وثیقه بگذارند و این برای توسعه‌ صادرات و اهداف 1404 مطلوب نیست.

وی با اشاره به اینکه پروانه گمرکی در صادرات نرم‌افزار قیمت ندارد پیشنهاد کرد: سازمان توسعه تجارت باید برای قیمت‌گذاری روی پروانه گمرکی این صادرات کمیسیونی را تشکیل دهد که در این صورت آمار صحیح تری هم خواهیم داشت.

وی در پایان سخنانش گفت: اتحادیه هر دو ماه یکبار باید با اعضای خود نشست داشته باشد و به حرف‌هایشان گوش بدهد و همین طور باید ماهی یک بار در سازمان توسعه‌ تجارت جلسه‌ای گذاشته شود.

به گزارش ایسنا، کوروش پرویزیان ـ ‌مدیرعامل بانک توسعه‌ صادرات ایران ـ نیز در این همایش گفت: یکی از مهمترین اهداف این بانک افزایش پوشش تامین مالی صادرات است . در سال 85 از 11 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی حدود 9 درصد از آن را تامین مالی کردیم که در حال حاضر این رقم به 15 درصد از 19 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی رسیده است.

وی در خصوص فضای کسب و کار نیز بیان کرد: یکی از علل منفی بودن رتبه‌ ما موضوع تسهیلات در سیستم بانکی است که ما برای بهبود فضای کسب و کار آماده‌ تعامل بیشتر با صادرکنندگان هستیم.

وی تصریح کرد: این بانک آماده است در زمینه‌ صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر که با مشارکت بخش خصوصی شکل می‌گیرد وظیفه‌ تامین مالی را انجام دهد. همچنین در تجهیز منابع برای صادرات نرم افزار و های‌تک‌ محدودیتی قائل نیستیم و تلاش می‌کنیم هزینه‌ها را به حداقل برسانیم.

زارع‌پور ـ رییس مرکز رسانه‌های دیجیتال و فناوری اطلاعات ـ ضمن اعلام اینکه از ابتدای سال بعد صدور پروانه‌ انتشار و گواهی نامه‌ ثبت انجام خواهد گفت: تا کنون چهار نمایشگاه استانی برگزار شده است و در آینده هم هر 40 روز در یک استان نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال برگزار می‌شود.

وی افزود: تا سال آینده برای 500 نقطه شبکه‌ فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با محوریت کتابخانه‌های عمومی و موسسات فرهنگی راه‌اندازی خواهد شد.

وی با بیان اینکه موسسه‌ای برای مشاوره دادن در خصوص صادراتی شدن نرم افزارها و ارائه‌ وام‌های بلاعوض تشکیل می‌دهیم گفت: در حال حاضر هشت هزار عنوان نرم افزار برای گرفتن مجوز به ما مراجعه کرده‌اند که 20 درصد از آنها قابلیت صادرات دارند.

  • ۸۸/۱۱/۲۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">