ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

صدور ۱۰هزار پروانه‌ کسب از طریق درگاه ملی مجوزها

| يكشنبه, ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲، ۰۴:۰۴ ب.ظ | ۰ نظر

۱۰ هزار و ۵۹۰ پروانه کسب از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت به صورت کاملا غیر حضوری و بدون کاغذ از مسیر درگاه ملی مجوزهای کشور و سامانه نوین اصناف، صادر شد.
به گزارش شادا، از ابتدای سال ۱۴۰۲، تا صبح پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت، ۱۰ هزار و ۵۹۰  پروانه کسب از مسیر درگاه ملی مجوزهای کشور و سامانه نوین اصناف، صادر شده است.

29 درصد پروانه های صادره متعلق به زنان بوده و بیشترین رسته صنفی که خانم‌ها متقاضی آن بوده و پروانه گرفته اند، خیاطی زنانه، خرده فروشی لباس بانوان، کرایه لباس عروس و تولید مانتو بوده است.
همچنین بیشترین پروانه درخواست شده در کل کشور، مشاوره املاک است.

این گزارش نشان میدهد 700 پروانه کسب بدون تاخیر و در 3 روز صادر شده اند ولی حدود 7 هزار پروانه با بالای 10 روز تاخیر صادر شده اند. 

متوسط تاخیر در صدور هر پروانه کسب، 5.3 روز بوده است و دلیل این تاخیر، تعلل اتحادیه ها در کنترل سند مالکیت یا اجاره یا تاخیر در صدور تاییدیه احکام یا تاخیر متقاضی در پرداخت هزینه های مربوطه بوده است.

بر اساس دستورالعمل ابلاغی، کل فرایند ثبت تا صدور پروانه کسب، الکترونیک و غیرحضوری است و اتحادیه‌ها فقط اجازه دارند در دو مرحله این فرایند، دخالت کنند، اول کنترل صحت سند مالکیت یا اجاره واحد صنفی و دوم تاییدیه آزمون احکام متقاضی. 

آمارهای درگاه ملی مجوزها نشان می‌دهد هنوز بیش از 50 درصد متقاضیان پروانه کسب برای ثبت درخواست و دریافت پروانه حضوری به اتحادیه مراجعه می کنند و برخی اتحادیه ها نیز از ابلاغیه اتاق اصناف درباره الکترونیکی و غیرحضوری شدن صدور پروانه کسب از ابتدای سال 1402 را مطالعه نکرده اند.

این گزارش می افزاید با وجود اطلاع رسانی ضعیف از فرایند صدور پروانه کسب، تعداد درخواستهای موفق ثبت شده و پروانه های صادر شده روز به روز در حال افزایش است و مشکلات استعلامات سامانه که در اوایل فروردین وجود داشت، به تدریج حل شده است.

ثبت درخواست و استعلامات اولیه شامل احراز نشانی توسط درگاه ملی مجوزها (mojavez.ir) انجام می‌شود و بعد از آن، پرونده متقاضی به سامانه نوین اصناف در وزارت صمت منتقل میشود تا عملیات تعیین اتحادیه، پرداخت هزینه های قانونی و صدور پروانه انجام شود. 

کل این فرایند برای مجوزهای ثبت محور، سه روزه و برای مجوزهای تایید محور، 7 روزه صادر می‌شود و کل فرایند غیرحضوری و بدون کاغذ است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">