ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

"پرونده الکترونیک سلامت"، یکی از چالش‌های برنامه پزشک خانواده که از دوره‌های پیشین وزارت بهداشت آغاز شده و تا امروز به طور کامل در کشور اجرایی نشده است، به مراحل پایانی خود نزدیک می‌شود...

این نرم افزار که قرار است اطلاعات بهداشتی ایرانیان را ثبت و ضبط ‌کند، به سیستم کاغذی شبکه بهداشت پایان می‌دهد و از موازی کاری و صرف هزینه برای غربالگری مردم جلوگیری می‌کند.

حال به گفته علیرضا مهدوی، معاون اداره بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، تا شهریورماه امسال تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور باید استفاده از این سیستم را آغاز کنند. این در حالی است که زیرساخت‌های مخابراتی کشور در نقاط دور دست حضور ندارد و باید منتظر عملکرد وزارت فناوری و اطلاعات به عنوان یکی از دستگاه‌های مسئول در اجرای سند پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر ماند.

علیرضا مهدوی در خصوص آخرین وضعیت اجرای پرونده الکترونیک سلامت در کشور گفت: در حال حاضر تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با سامانه یکپارچه "سیب" کار می کنند و تعداد مراکز در دانشگاه‌های مختلف تفاوت دارد که براساس داشتن زیرساخت مثل دسترسی به کامپیوتر و اینترنت و... است. این مراکز موظف شده اند تا آخر شهریور همه کمبودها را برطرف کنند تا همه خدمات الکترونیکی شود و کاغذ از سیستم بهداشتی جمع شود.

 

زیرساخت‌های مخابراتی آماده نیست

وی زیرساخت‌های مخابراتی را یکی از مهم‌ترین چالش‌های این برنامه عنوان کرد و افزود: بخشی از زیرساخت پرونده‌های الکترونیک مربوط به مخابرات است و در حال حاضر نیز این مشکل وجود دارد. برای مثال شوشتر شهرستانی با ۸۰ با هزار نفر جمعیت روستایی است. برای شرکت‌های خصوصی مخابرات صرفه اقتصادی ندارد که برای ۲۰۰۰ نفر در یک منطقه دوردست خدمات ارائه دهد؛ چرا که هزینه سنگینی دارد و ممکن است برای جمعیت ۲۰ هزار نفری یک میلیاردتومان خرج کند. شبکه‌های مخابراتی اپراتورهای تلفن همراه در بعضی نقاط پوشش دارند ولی کامل نیست.

 

وظیفه وزارت ارتباطات در سند کنترل و پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر

به گزارش ایسنا، وی افزود: برطرف کردن همه این موارد هزینه دارد. وظیفه وزارت ارتباطات در سند کنترل و پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر این است که مشکل مناطقی با این شرایط را برطرف کند. حتی ممکن است ارزش تجاری نداشته باشد و هیچ وقت هم هزینه آن برنگردد، ولی باید این کار را انجام داد.

معاون اداره بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، در ادامه تصریح کرد: از قبل تجربه‌های مختلفی در این زمینه داشته‌ایم که امروز به تکامل رسیده است. ضرورت حل این موضوع، وجود یک تفاهمنامه بین دو وزارتخانه و تامین منابع و ... است که این روند برای این یکسال که از امضای سند پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر می‌گذرد، با وجود بروکراسی اداری موجود در کشور، کوتاه به نظر می‌رسد.

مهدوی همچنین به همکاری تمام دستگاه‌های امضا کننده این سند اشاره کرد و گفت: در ایران با این وسعت، حتی جایی که هیچ کس تصور نمی کند، آدم زندگی می کند و در دور دست‌ترین نقاط نیز خدمات بهداشتی ارائه می‌شود و حتی شاید برخی از این خدمات در کلانشهرهایی مثل تهران کمتر ارائه باشد. در یک ماه گذشته معاون بهداشت وزارت بهداشت به چند نفر از روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی دستور داد که کاغذ را از روند اداری حذف کنند. در حال حاضر حدود هشت دانشگاه علوم پزشکی هیچ کاغذی استفاده نمی‌کنند وفقط از این سامانه استفاده می کنند. با این برنامه، موازی کاری در شبکه‌های بهداشت از بین می‌رود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">