ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

عجیب‌ترین تئوری‌ها درباره‌ ۵G

| شنبه, ۹ اسفند ۱۳۹۹، ۰۵:۵۶ ب.ظ | ۰ نظر

روزبه‌روز شمار بیشتری از کاربران ساکن کشورهای پیشرفته‌ی جهان به اینترنت ۵G دسترسی پیدا می‌کنند. اما همانند بسیاری از پیشرفت‌های مهم، این فناوری هم مجموعه‌ای از تئوری‌های توطئه را ایجاد کرده است که مثلا می‌توانیم به نقش آن در ایجاد سرطان و حتی ویروس کرونا اشاره کنیم.

این تئوری‌ها از کجا آمده‌اند و چرا این‌قدر طرفداران زیادی دارند؟ در ادامه به عجیب‌ترین تئوری‌های توطئه مربوط به اینترنت ۵G می‌پردازیم و دلایل غیرواقعی بودن آن‌ها را مطرح می‌کنیم.

 

فناوری ۵G چیست؟
قبل از پرداختن به تئوری‌های توطئه اینترنت ۵G باید به ویژگی‌های این فناوری بپردازیم. ۵G به زبان ساده به نسل پنجم شبکه‌ی تلفن همراه اطلاق می‌شود که می‌تواند طیف وسیعی از فرکانس‌ها را پوشش دهد. از یک طرف فرکانس‌های رادیویی با باند پایین وجود دارند که سرعت اینترنت کمتری را ارائه می‌دهند ولی می‌توانند مسافت‌های طولانی‌تر را طی کنند.

از طرف دیگر، باید به فرکانس‌های مبتنی بر باند بالا یا امواج میلی‌متری اشاره کنیم. امواج میلی‌متری سرعت بسیار بیشتری را ارائه می‌کنند ولی برای عبور از موانع مختلف با چالش‌های زیادی روبه‌رو می‌شوند و مسافت زیادی را هم نمی‌توانند طی کنند. فرکانس‌های مبتنی بر باندهای متوسط هم همان‌طور که از نامشان پیداست، سرعت متوسط را در فواصل متوسط ارائه می‌دهند.

 

آیا اینترنت ۵G بحران کرونا را به وجود آورده است؟
یکی از تئوری‌هایی که طی سال گذشته طرفداران زیادی پیدا کرده مربوط به نقش اینترنت ۵G در ایجاد بحران کرونا است. بر اساس این تئوری، ارائه‌ی فناوری ۵G و اولین موارد مبتلا به ویروس کرونا در اواخر ۲۰۱۹ تقریبا همزمان اتفاق افتاده‌اند.

با کنار گذاشتن این واقعیت که ارائه‌ی اینترنت ۵G در حقیقت از سال ۲۰۱۸ آغاز شده، این نظریه به ارتباط آغاز ویروس کرونا از ووهان چین و گسترش ۵G در کشور چین اشاره می‌کند. در رابطه با اشتباه بودن این تئوری می‌تواند چندین دلیل و مدرک را ارائه کرد.

اول از همه باید بگوییم که اگرچه در آن زمان کشور چین مشغول آماده‌سازی زیرساخت‌های ۵G بوده، اما در حقیقت کره جنوبی و بخش‌هایی از آمریکا زودتر دست به کار شده‌اند. به عبارت دیگر اگر ویروس کرونا با این فناوری ارتباط مستقیم داشته باشد، پس باید این ویروس در ابتدا در دیگر کشورها پدیدار می‌شد.

البته فارغ از این موضوع باید بگوییم که امواج رادیویی هیچ تأثیری بر ایجاد و تکامل ویروس‌ها ندارند. همان‌طور که می‌دانید، ویروس کرونا در وهله‌ی اول از طریق عطسه و سرفه کردن مبتلاها منتقل می‌شود. این قطرات می‌توانند به مدت چندین ساعت بر روی سطوح وجود داشته باشند و حتی تا چند دقیقه پس از عطسه کردن هم در هوا می‌توانند معلق بمانند.

اما امواج رادیویی نوعی از امواج الکترومغناطیسی هستند و ارتباطی با قطرات ندارند. در واقع، امواج رادیویی در آب راحت‌تر از هوا می‌توانند حرکت کنند. از طرف دیگر، این تئوری به این موضوع هم اشاره کرده که مناطق شهری با میزان بالای مبتلایان به کرونا، همان مناطقی هستند که اینترنت ۵G ارائه شده است.

حتی اگر این موضوع صحت داشته باشد، معمولا در مناطق با تراکم جمعیتی بالا آمار مبتلایان هم بیشتر خواهد بود و طبیعتا اپراتورهای مخابراتی در ابتدا اینترنت ۵G را برای چنین مناطقی ارائه می‌کنند.

در نهایت باید بگوییم که در زمان پیدایش این ویروس در چین، امواج میلی‌متری برای اینترنت ۵G استفاده نمی‌شدند و اپراتورهای چینی از فرکانس‌های زیر ۶ گیگاهرتز استفاده می‌کردند. این نوع فرکانس‌ها هم در همان طیفی هستند که سال‌هاست استفاده می‌شوند و مثلا می‌توانیم به تمام برج‌های مخابراتی اینترنت ۴G اشاره کنیم که از همین طیف امواج بهره می‌برند.

 

آیا اینترنت ۵G به گسترش ویروس کرونا کمک می‌کند؟
در این تئوری هم بار دیگر به ارتباط بین ویروس کرونا و اینترنت ۵G پرداخته شده است. طبق ادعای طرفداران این تئوری، اگرچه اینترنت ۵G ویروس کرونا را ایجاد نکرده، ولی بر سیستم ایمنی افراد تأثیر می‌گذارد و منجر به تسریع گسترش ویروس می‌شود.

البته باید به این نکته باید اشاره کنیم که مقدار بسیار زیادی از امواج رادیویی می‌توانند منجر به تولید گرما شوند و وقتی بدن شما بسیار گرم شود، سیستم ایمنی دچار مشکل می‌شود. اما امواج رادیویی که از طرف برج‌های مخابراتی ارسال می‌شوند به هیچ وجه در حدی نیستند که مشکلات مربوط به سلامتی را به وجود آورند.

در فرکانس‌های بسیار بالا، امواج الکترومغناطیسی به طور بالقوه می‌توانند مشکلات زیادی را برای سلامتی ایجاد کنند. اما امواج مربوط به اینترنت ۵G بسیار پایین‌تر از این حد محسوب می‌شوند. برخی سازمان‌ها پیشنهاد می‌کنند که در این زمینه باید تحقیقات بیشتری انجام شود. اما در حال حاضر هیچ مدرک معتبری دال بر اینکه امواج ۵G می‌توانند بر سیستم ایمنی انسان تأثیر بگذارند، وجود ندارد.

 

آیا اینترنت ۵G موجب سرطان می‌شود؟
تئوری‌های مربوط به ارتباط اینترنت ۵G و سرطان به چند سال قبل برمی‌گردند. تنها بخش فوقانی طیف الکترومغناطیسی که شامل اشعه ایکس و اشعه گاما است، یونیزه‌کننده محسوب می‌شوند که این یعنی می‌توانند پیوندهای مولکولی را از هم جدا کنند و به DNA آسیب برسانند. باقی بخش‌های این طیف «غیر یونیزه‌کننده» نامیده می‌شوند و این یعنی طول موج‌های بسیار بلندی دارند و نمی‌توانند به سلول‌های انسانی آسیب برسانند. حتی بالاترین امواج ۵G بسیار پایین‌تر از مرز بین یونیزه‌کننده و غیر یونیزه‌کننده هستند.

در رابطه با تأثیر امواج رادیویی بر بروز سرطان هم پژوهش‌های مفصلی صورت گرفته است. همان‌طور که گفتیم، طی چند دهه‌ی گذشته امواج مشابه شبکه‌های ۵G استفاده شده‌اند و فقط تعداد اندکی از پژوهش‌ها این امواج را با افزایش آمار سرطان مرتبط دانسته‌اند.

 

آیا برج‌های مخابراتی ۵G منجر به مرگ پرنده‌ها می‌شوند؟
ماه‌ها قبل پستی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که مرگ صدها پرنده در شهر لاهه هلند را به آزمایش‌های فناوری ۵G نسبت داده بود. اگرچه یک سری مرگ و میر مشکوک پرنده‌ها در این شهر گزارش شده، اما در آن زمان هیچ آزمایش مربوط به اینترنت ۵G صورت نگرفته است.

 

آیا از فناوری ۵G می‌توان برای کنترل آب‌وهوا استفاده کرد؟
این تئوری از این ایده ناشی می‌شود که دولت آمریکا با استفاده از «برنامه پژوهشی یونوسفر فعال با فرکانس بالا» یا «هارپ» آب‌وهوا را کنترل می‌کند. دولت آمریکا این تأسیسات را برای مطالعه‌ی یونوسفر ساخته و در منطقه‌ی آلاسکا واقع شده است. با این حال اندکی پس از تکمیل پروژه، دولت این مجموعه را تعطیل کرد و مالکیت آن را به دانشگاه آلاسکا انتقال داد.

اما این پروژه چه ارتباطی با ۵G دارد؟ بر اساس گفته‌های افرادی که به این تئوری باور دارند، یونوسفر جایی است که ماهواره‌های ۵G در آن قرار دارند. تنها مشکل این است که فناوری ۵G فعلا یک فناوری زمینی محسوب می‌شود و اگرچه ماهواره‌ها از نظر تئوری در نهایت می‌توانند برای این فناوری استفاده شوند، اما به دلیل تأخیر بالایی که دارند در حال حاضر برای این هدف استفاده نمی‌شوند.

 

آیا فناوری ۵G برای کنترل ذهن استفاده می‌شود؟
این هم یکی دیگر از تئوری‌های عجیب و غریب مربوط به ۵G محسوب می‌شود. همان‌طور که گفته شد، امواج ۵G هیچ تأثیر محسوسی بر سلامت انسان ندارند و بنابراین نمی‌توانند برای کنترل ذهن استفاده شوند. البته برخی از طرفداران این تئوری بخش‌های دیگری را هم به آن اضافه کرده‌اند. مثلا می‌توانیم به استفاده از اینترنت ۵G برای کنترل ربات‌های کوچک اشاره کنیم که از طریق واکسن کرونا به بدن تزریق می‌شوند. (منبع:دیجی‌مگ)

  • ۹۹/۱۲/۰۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">