ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

عرضه فیلترشکن‌ها را بیشتر کنید

| دوشنبه, ۱۶ مهر ۱۴۰۳، ۰۱:۱۰ ب.ظ | ۰ نظر

سعید طاهری - همزمان با افزایش گسترده محدودیت‌های اینترنتی، تقاضا برای خدمات VPN، هرگز به این اندازه، بالا نبوده است. به همین دلیل، ایالات متحده، در حال حاضر، از شرکت‌های بزرگ فناوری جهان می‌خواهد که از ابزارهای دور زدن سانسور اینترنت، بهتر از گذشته حمایت کنند.

به گزارش رویترز. اخیرا کاخ سفید با نمایندگانی از شرکت‌های آمازون، گوگل، مایکروسافت، کلودفلر (Cloudflare) و فعالان جامعه مدنی دیدار کرد تا درخواست ارائه پهنای باند دیجیتال بیشتر برای ابزارهای دولتی دور زدن سانسور اینترنت را ارائه دهد.

در این جلسه درخواست برای «پهنای باند سرور با تخفیف یا یارانه‌ای بودن» از سوی بنیاد فناوری باز (OTF)، به منظور پاسخ به تقاضای به سرعت در حال رشد برای VPNها مطرح شده است. این نهاد که توسط ایالات متحده پشتیبانی می‌شود، از پروژه‌های فناوری که با محدودیت اینترنت مقابله می‌کنند، حمایت می‌کند.

لارا کانینگهام، رئیس بنیاد فناوری باز به رویترز گفت: «در چند سال اخیر، شاهد انفجار تقاضا برای وی‌پی‌ان‌ها بوده‌ایم که عمدتا توسط کاربران روسیه و ایران بوده است.»

طبق گزارش‌ها، مقامات روسی و ایرانی، در حال تشدید محدودیت‌ها هستند. برای مثال، هنگام مرور RuNet کرملین، مشاهده شد وب‌سایت‌هایی مانند فیس‌بوک، اینستاگرام و X، به همراه فهرست در حال گسترش وب‌سایت‌ها و محتوای مسدودشده اینترنت، بدون استفاده از VPN، قابل دسترسی نیستند. ایران نیز با تشدید فیلترینگ‌ها مواجه است.

از سوی دیگر محدودیت‌های اینترنتی در سطح جهانی در حال افزایش است. طبق گزارش سالانه Access Now، دولت‌ها در سال 2023، به طور مداوم از مسدودسازی پلتفرم‌های ارتباطی استفاده کرده‌اند. به طور خاص، آنها مسدودسازی 53 پلتفرم را در 25 کشور، اعمال یا حفظ کرده‌اند که از 39 ممنوعیت در 29 کشور مربوط به سال قبل، بیشتر است. در حال حاضر، 9 ماه از سال 2024 گذشته و به نظر می‌رسد که این روند نگران‌کننده، ادامه خواهد یافت.

همان‌طور که ذکر شد، بنیاد فناوری باز، به طور خاص از سرویس‌های VPN‌ برای فعالیت در کشورهای محدودکننده دسترسی به اینترنت آزاد، حمایت می‌کند و در همین راستا دولت بایدن بودجه خود را از زمان افزایش تقاضا برای وی‌پی‌ان‌ها، پس از حمله به اوکراین، به منظور تامین فناوری‌های ضدسانسور افزایش داده است.

با این حال،OTF  هنوز تلاش می‌کند نیازهای 46 میلیون نفر در ماه را که اکنون از VPN‌های پشتیبانی‌شده توسط ایالات متحده استفاده می‌کنند، مرتفع کند و با هزینه‌های میزبانی تمام ترافیک شبکه در سرورهای بخش خصوصی کنار بیاید. به همین دلیل این بنیاد، اکنون از شرکت‌های فناوری می‌خواهد که نقش خود را در حمایت از مبارزه برای وب باز (آزاد) ایفا کنند.

کانینگهام می‌گوید: «ما طی یک دهه، به طور معمول، ماهانه از حدود 9 میلیون کاربر VPN حمایت می‌کردیم و اکنون این تعداد، بیش از چهاربرابر شده است. ما قصد داریم از کاربرانی که به جمع ما اضافه شده‌اند، حمایت کنیم اما منابع لازم برای پاسخگویی به این تقاضای رو به رشد را نداریم.» (منبع: عصرارتباط)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">