ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

فیلیمو اینترنت شما را می‌بلعد!

| شنبه, ۲ ارديبهشت ۱۴۰۲، ۰۷:۱۰ ب.ظ | ۰ نظر

بهمن ماه سال گذشته خبری در رسانه‌ها منتشر شد که صبا ایده و ایرانسل توافق کردند محتوای این سکوی نمایش ویدئو درخواستی بدون خرید اشتراک برای مشترکان ایرانسل پخش شود اما فیلیمو با یک تخلف تبلیغاتی در حال گمراه کردن کاربران خود است.

خبرگزاری برنا؛ صبا ایده مالک سکوی اینترنتی نمایش ویدئوی درخواستی (VOD) فیلیمو به فاصلۀ کوتاهی بعد از انعقاد تفاهم‌نامه با اپراتور ایرانسل، امکان فنی تماشای محتوای سرویس خود، بدون خرید اشتراک را برای مشترکان ایرانسلی فراهم کرد اما در اقدامی عجیب با استفاده از تبلیغات گمراه‌کننده و رفتاری غیرمسئولانه نسبت به کاربران خود، سعی کرد تا سود بیشتری از این کار به دست بیاورد.

براساس تفاهم‌نامۀ انجام شده میان ایرانسل و فیلیمو بنا شده بود تا مشترکان ایرانسل بدون خرید اشتراک مدت‌دار از محتوای فیلیمو استفاده کنند، در عوض حجم مصرفی آن‌ها به صورت تمام بهاء محاسبه شود، اجرای این شرط به مجرد خود اشکالی ندارد اما چالش زمانی به وجود می‌آید که صباایده رویۀ مورد نظر خود را به صورت شفاف برای کاربران فیلیمو بازگو نمی‌کند!

تخلف تبلیغی فیلیمو

زمانی که شما با استفاده از اینترنت همراه ایرانسل وارد سکوی فیلیمو شوید با این عبارت روبرو خواهید شد، «اشتراک رایگان ایرانسلی»، در حالی که کاربر هیچ اشتراک رایگانی ندارد، فقط به جای اینکه مستقیم به صباایده پولی پرداخت کند، هزینۀ مصرف اینترنت تمام بهاء به ایرانسل می‌پردازد و این اپراتور است که هزینۀ مصرف محتوای فرهنگی را به فیلیو پرداخت می‌کند1

تخلف تبلیغی فیلیمو

فیلیمو حتی بعد از انتخاب کردن یک محتوای خاص و ورود به صفحۀ نمایش اطلاعات عمومی آن نیز، بازهم تبلیعی گمراه کننده برای جذب مخاطب با عنوان «تماشای رایگان ایرانسلی» به نمایش می‌گذارد!

تخلف تبلیغی فیلیمو

فیلیمو فقط زمانی که شما وارد مرحلۀ تماشای محتوا می‌شوید به صورتی که چندان جلب توجه نکند، عبارت «حجم اینترنت برای شما تمام بهاء مصرف می‌شود» را برای کاربر به نمایش می‌گذارد که احتمالاً بسیاری از کاربران با توجه به اینکه پیشتر دوبار برچسب «تماشای رایگان» را دیده‌اند، توجه زیادی به معنی این عبارت نمی‌کنند به عبارت ساده‌تر فیلیمو دو مرحله به کاربرانش که مشترک ایرانسل هستند وعدۀ تماشای رایگان محتوا را می‌دهد اما هزینه‌ای معادل استفاده از برنامک‌های غیرایرانی از اینترنت کاربر کسر می‌شود!

این رویه در حالی پیگیری می‌شود که براساس مصوبۀ جلسه ۲۵۱ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی در بهمن ۹۵؛ «سقف تعرفه داده داخلی منابع ترافیک واجد شرایط به میزان ۵۰ درصد سقف مصوب تعرفه داده بین‌الملل تعیین می‌شود. این تفاوت باید در حجم‌های خریداری‌شده از سوی کاربر نهایی همچنین بسته‌های تعریف‌شده از سوی دارندگان پروانه از سازمان، به‌ صراحت و به صورت تفکیک شده رعایت شود.»

مصوبۀ که در آبان ۹۶ و طی مصوبه ۲۶۶ جهت تغییر مدل تعرفه‌گذاری اینترنت، مورد تاکید واقع شده است، البته صرف انعقاد چنین تفاهم‌نامه‌ای میان یک سکوی اینترنتی و اپراتور تلفن‌همراه به صورت ذاتی اشکالی ندارد اما به شرطی که ارائه دهندۀ خدمت با کاربر نهایی خود صادق باشد و طوری که وی متوجه پرداخت تمام بهای ترافیک مصرفی را به اطلاعش برساند، استفاده از برچسب‌های گمراه کننده که احتمال ایجاد خطا برای کاربر را افزایش می‌دهد، عمل شایسته‌ای نیست.

قانون منع تبلیغ گمراه کننده در وی ا دی ها

سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) هم طی مادۀ سیزده دستورالعمل تبلیغات تجاری خود، استفاده از تبلیغات گمراه‌کننده را به صراحت ممنوع اعلام کرده است و سکوها اجازه ندارند به نوعی تبلیغ بر بستر خود درج کنند که کاربر نهایی دچار خطای محاسباتی شود.

برمبنای این تخلف قانونی فیلیمو دو سوال پیش می‌آید، نخست آنکه آیا ساترا تاکنون تذکری در خصوص استفاده از عبارت گمراه کننده «تماشای رایگان» به فیلیمو داده است و در صورت وجود چنین تذکری، چرا تاکنون این رویه اصلاح نشده است، موضوعاتی که در آینده حتما به بررسی آن‌ها در خبرگزاری برنا خواهیم پرداخت.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">