ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

قالیباف: دانش‌بنیان‌ها شبیه ایران خودرو نشوند

| سه شنبه, ۲۱ شهریور ۱۴۰۲، ۰۱:۰۳ ب.ظ | ۰ نظر

رئیس مجلس شورای اسلامی به شرکت‌های دانش‌بنیان هشدار داد به سرنوشت ایران خودرو گرفتار نشوند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاحیه رویداد «نظاره جهش تولید دانش بنیان» گفت: باید خلأهای موجود حوزه دانش‌بنیان، پژوهش و فناوری را پرکنیم که البته در زمان بررسی احکام لایحه برنامه هفتم تلاش کرده‌ایم ایرادات موجود برطرف شود و هنوز این فرصت موجود است تا در صحن علنی این موضوع را بیشتر بررسی کنیم که در این مسیر نیازمند کمک اهالی فناوری هستیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت اجتماعی کردن نهاد علم، عنوان کرد: لازم است مبنای توسعه اجتماعی را ارجحیت دهیم، از این رو اجتماعی کردن نهاد علم بسیار مهم است. زمانی که حرف از مردمی‌سازی می‌زنیم یعنی قدرت معنوی و مقبولیت ما به مردم است و به توان نظامی ما نیست. فرق ما با کشورهای غربی این است که محوریت ما مردم هستند و فلسفه ما در جمهوری اسلامی افزایش معرفت و به تعبیر دیگر آگاهی بخشی است.
دکتر قالیباف با اشاره به اولویت‌هایی که باید در مسیر آگاهی بخشی در نظر داشت، عنوان کرد: در وهله اول مردم باید به حق خود آگاه بوده و بدانند که حق خود را مطالبه کنند و این وظیفه ما به‌عنوان مسئول، نخبگان و هرکسی است که در هر قسمتی از جمهوری اسلامی فعالیت می‌کند؛ اما متأسفانه در حال حاضر فقط وظایف مردم را مشخص می‌کنیم. ما باید حق مردم را به آنها نشان دهیم تا مردم در زمانی که به دنبال حق خود می‌روند وظایف خود را نیز بشناسند و متوجه شوند که کجا حق‌شان است و کجا باید وظیفه‌ای را که برگردن دارند ‌انجام دهند. اگر این رفت و برگشت در جامعه اتفاق بیفتد، اعتماد میان مردم و همه اجزای حاکمیت از بخش خصوصی و دولتی گرفته تا عمومی غیردولتی برقرار می‌شود که بزرگ‌ترین سرمایه اجتماعی ماست. اگر در جمهوری اسلامی اعتماد نباشد هیچ کاری نمی‌توانیم انجام دهیم و در نهایت اگر این اعتمادسازی صورت گیرد، مشارکت مردم افزایش می‌یابد و اینجاست که خانواده‌ها فرزندان خود را به جبهه اعزام می‌کنند، خلاقیت به خرج می‌دهند، سرمایه گذاری می‌کنند و در نهایت رشد در همه ابعاد صورت می‌گیرد.
رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با بیان اینکه امروز فرصت‌ها، تسهیلات و امکانات زیادی را برای حوزه دانش‌بنیان قرار داده و در حال توسعه آن در جریان رسیدگی به احکام لایحه برنامه هفتم هستیم، عنوان کرد: باید دقت کنیم که حمایت از فعالیت‌های نوآورانه را نسبت به فعالیت‌های فناورانه در اولویت قرار دهیم؛ اگر صرفاً به بخش‌های فناوری که راه اندازی شده و در قسمتی ایستاده‌اند، رانت بدهیم، به سرنوشت ایران خودرو گرفتار می‌شویم که در ادامه وضعیت آن آنالوگی نبوده و دیجیتالی است و دچار مشکل می‌شویم. وی در ادامه بزرگ‌ترین سرمایه را منابع انسانی دانست که قدرت تولید ثروت، خلاقیت و اعتبار دارد و گفت: افرادی که به این خاک و میهن و دین خود هیچ علاقه‌ای ندارند، مشمول این سرمایه نیستند بلکه افرادی جزو سرمایه منابع انسانی ما محسوب می‌شوند که برای میهن و دین خود در هر حوزه‌ای از جبهه نظامی گرفته تا جبهه اقتصادی می‌جنگند. رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به پنجره جمعیتی کشور خاطرنشان کرد: باید پیش از بسته شدن پنجره جمعیتی کشور، از این فرصت استفاده کنیم و حتی نباید روی خود را از ایرانیان خارج از کشور بازگردانیم بلکه باید از ظرفیت آنها نیز استفاده کنیم تا بتوانیم کشور را به رشد و شکوفایی برسانیم که همه اینها نیازمند اخلاص عمل، نیت خیر کمک به مردم است که وعده الهی بوده و اگر در راه خدا و خلق او گام برداریم، خداوند ضمانت کرده که ما را به موفقیت خواهد رساند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">