ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

با حضور وزیر ارتباطات، قرارداد پروژه توسعه اینترنت فیبرنوری در کشور با ۹ اپراتور ارائه دهنده خدمات اینترنت در کشور، به امضا رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با مراسم روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی که امروز در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، تفاهم نامه آغاز اجرای پروژه دسترسی اینترنت فیبرنوری با ۹ اپراتور متقاضی به امضا رسید.

در این مراسم صادق عباسی شاهکوه معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: از میان ۲۱ ارائه‌دهنده خدمات اینترنت در کشور، ۱۲ اپراتور برای اجرای پروژه فیبرنوری اعلام آمادگی کردند و تاکنون ۹ اپراتور به جمع بندی و امضای پیش نویس رسیده اند و امروز این تفاهم‌نامه را برای توسعه دسترسی مبتنی بر فیبرنوری با این ۹ اپراتور امضا می‌کنیم.

وی با بیان اینکه این اپراتورها متعهد شده اند که هر کدام در یک شهر خدمات فیبرنوری دسترسی بدهند، افزود: دسترسی ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری برای خانوارها از برنامه‌های دولت سیزدهم است که وظیفه آن بر عهده سازمان تنظیم مقررات ارتباطات گذاشته شده است. برای اجرای این تکلیف، تأمین منابع در اولویت است و باید بتوانیم بخش خصوصی را ترغیب به حضور در این پروژه کنیم.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به مقرراتی که در دولت برای تأمین منابع این پروژه تصویب شد، گفت: دولت ۸ درصد حق السهم خود از درآمد اپراتورها را به این پروژه اختصاص داد. این علامت بسیار مهمی است که نشان می‌دهد دولت عزم جدی برای این پروژه دارد مشروط بر اینکه ظرف ۳ سال این پروژه انجام شود.

وی ادامه داد: در حالی که سازمان تنظیم مقررات مصوب کرده بود ۵ درصد از درآمد اپراتورهای موبایل به توسعه فیبرنوری اختصاص یابد، دولت تصویب کرد که این مبلغ به ۸ درصد برسد، مشروط بر اینکه اپراتورها ظرف سه سال، این کار را به سرانجام برسانند. دولت از ۸ درصد درآمد اپراتورها که از درآمدهای اصلی دولت است، چشم‌پوشی کرده تا این مبلغ صرف توسعه فیبر نوری شود و البته هرکس برای این کار، اقدام کند، مبلغ را به آن اختصاص می‌دهیم.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با تاکید بر اینکه این پروژه باید به صورت موازی در کل کشور میان اپراتورها انجام شود، گفت: در فاز نخست از اپراتورها خواستیم که حداقل یک شهر را انتخاب کرده و کار را پیش ببرند. ما نیز در دولت پیگیری می‌کنیم که این ۸ درصد به صورت شناور اجرایی شود و محدودیتی که در آینده انحصار ایجاد کند، به وجود نیاید. از سوی دیگر از شهرداری‌ها و توانیر کمک می‌طلبیم تا بتوانیم موانع موجود را برای فیبرکشی رفع کنیم.

وی گفت: ۱۲۰۰ شهر و ۸ کلان شهر در پروژه توسعه فیبرنوری قرار دارند و ما پشت اپراتورها خواهیم بود که به تدریج و ظرف ۳ سال این شهرها را پوشش دهند. تا ۳ ماه آینده نیز پروانه فعالیت اپراتورها در این زمینه را آماده می‌کنیم. به اعتقاد ما ارتقای دسترسی در شبکه ارتباطات ثابت، زیرساخت مناسبی برای راه اندازی ۵G در کشور خواهد بود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">