ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

لاتِ کوچه‌های مجازی

| شنبه, ۲ اسفند ۱۳۹۹، ۱۱:۵۰ ق.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - عبارتی در میان مردم مصطلح است با عنوان «لات کوچه‌های خلوت» که طعنه از بزدلی، تهی‌بودن و کار بیهوده‌کردن است، حالا اما به نظر می‌رسد با توجه به تغییر روزگار و بزدلان و شرایط کرونا، بد نیست این اصطلاح را به «لات کوچه‌های مجازی» تغییر داد. خلاصه بزدل هم بزدل‌های قدیم! 


1- این روزها عادتمان داده‌اند که همه چیز را از پشت نمایشگرها ببینیم. مثلا روی صفحه نمایشگر، اعدادی سبز می‌شوند و بعد صدای تشویق یا صلواتی می‌آید و مثلا می‌گویند ماشین خودران هم ساختیم و پیشرفت کردیم. مراسم که تمام می‌شود همه با همان اسب و شترهایی که به آنجا آمده بودند، به دنیای واقعی و همان عقب‌ماندگی‌های سابق باز می‌گردند.
2- فلان مقام مسوول در حوزه ارتباطات می‌گوید بهمان سازمان غیرقانونی است. فردایش سازمان مذکور در فضای مجازی بیانیه‌ای علیه آن مسوول می‌دهد. پس فردایش مسوول و رییس سازمان مربوطه پشت میزشان می‌روند و مشکلاتِ مردم در دنیای واقعی نیز محکم سر جایشان می‌مانند و تو گویی نه خانی آمده و نه خانی رفته.
3- در یک گروه تلگرامی چند نفر نسبت به نتیجه یک انتخابات صنفی معترض بوده و با یکدیگر مشغول مجادله و زد و خورد هستند و در حالیکه یکی، طرف دیگر بحث را به علت نشناختن و نقص در نام آی‌دی، «خانمِ محترم» خطاب می‌کند و طرف دیگر پاسخ می‌دهد من آقا هستم! در بیرون از این فضا و در دنیای واقعی نتیجه انتخابات اتفاقا بر خلاف اعتراضات، رقم می‌خورد.
4- فردی مسوول و اتفاقا دارای جایگاه رسیدگی، اتهاماتی کلان و مهم را در فضای مجازی، متوجه وزارت ارتباطات می‌کند که اگر در جای دیگری از دنیا بود، اثبات کوچک‌ترین اتهام مطروحه، برای برکناری و مجازات متهمان کفایت می‌کرد. اما فردایش در دنیای واقعی خم به ابروی کسی نمی‌آید و حتی در همان فضای مجازی هم به چیزی حساب نمی‌کنند!
5- یا در فضای مجازی گله‌های زیادی مشاهده می‌شوند که در توییتر، تلگرام و اینستاگرام مشغول چرا هستند و کافیست دستور برسد تا گوسفندوار و با فحاشی از روی منتقدی رد شوند. اما فردایش و در دنیای واقعی، نه گوسفندها از وسط مردمِ دنیای مجازی جمع می‌شوند و نه کسی که زیر دست و پا مانده در عمل کاری می‌کند و همه به خوبی و خوشی در کنار هم هستند.
مخلص کلام اینکه فکر نان باشید که خربزه و آنچه در فضای مجازی می‌گذرد، آب هم نیست و سراب است. (منبع:فناوران)

  • ۹۹/۱۲/۰۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">