ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

لایحه «حفاظت از داده‌های شخصی» امسال به مجلس می‌رود

| چهارشنبه, ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱، ۰۷:۵۰ ب.ظ | ۰ نظر

معاون وزیر ارتباطات گفت: یکی از برنامه‌های مهمی که اکنون در دست داریم مربوط به لایحه حفاظت از داده‌های شخصی است و امیدواریم بتوانیم در سال جاری این لایحه را از طریق دولت به مجلس تقدیم کنیم.

به گزارش وزارت ارتباطات، محمد خونساری در یک گفتگوی تلویزیونی گفت: بسیاری از موارد در خصوص قوانین مربوط به استارت آپ‌ها باید از جانب دولت در قالب لایحه به مجلس برود. یکی از برنامه‌های مهمی که اکنون در دست داریم مربوط به لایحه حفاظت از داده‌های شخصی است و اگر استارت آپ‌ها قصد دارند کار خود را به شکل درستی انجام دهند و رشد متوازنی داشته باشند، باید از داده‌های مردم حفاظت کنند.

وی گفت: مثال ساده در این بخش، این است که کاربران دوست ندارند زمانی که با شماره خود در سایتی ثبت‌نام می‌کنند، آن شماره در اختیار شرکت‌های تبلیغاتی قرار گیرد. تکلیف داده در این مقوله مشخص نیست؛ زیرا قوانین فعلی ما به دلیل بازخوانی‌های متفاوت از قوانین، نمی‌تواند به شکل شفاف عمل کند. بنابر این یکی از مواردی که در بخش حقوقی مربوط به شرکت‌های استارت آپی پیگیری می‌کنیم این است که بتوانیم در سال جاری لایحه حفاظت از داده‌های شخصی را از طریق دولت به مجلس تقدیم کنیم.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات افزود: بخش دیگر این است که شرکت‌های دانش‌بنیان زمانی که بزرگ می‌شوند، داده‌های زیادی از مردم حتی به‌صورت بی‌نام را جمع‌آوری می‌کنند و باید برای آن‌ها قوانینی در نظر گرفت. این بخشی از قوانینی است که به رشد شرکت‌های دانش‌بنیان کمک می‌کند و باید با جدیت دنبال شود.

خوانساری در مورد نقش سازمان فناوری اطلاعات در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: برخی چارچوب‌های قانونی لازم برای حمایت از مجموعه‌های دانش‌بنیان در کشور وجود دارد و بخش دیگر با توجه به‌سرعت توسعه فناوری در کشور باید تکمیل شود. در این راستا ارتباط نزدیکی با سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و مجموعه شرکت‌های دانش‌بنیان داریم تا بتوانیم نیازهای آن‌ها را در زنجیره نظام قانون‌گذاری کشور دریافت و آن را از طریق دولت به مجلس منتقل و پیگیری کنیم.

معاون وزیر ارتباطات درباره نگرانی کسب‌وکارها از فیلتر شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌ها در کشور گفت: با صنفی که در کشور تا ۲۰ هزار هویت حقیقی و حقوقی شرکت‌های دانش‌بنیان و فعال حوزه فناوری را در خود جمع کرده است، ارتباط نزدیک و مداوم داریم تا بتوانیم از حقوق تولیدکنندگان و شرکت‌کنندگان در این حوزه تا جایی که قوانین کشور اجازه می‌دهد حمایت کنیم. به‌طور مثال مدتی قبل صاحبان یکی از پلتفرم‌ها دچار مشکل شد و در این مورد وزارت ارتباطات موضع‌گیری و مشکل را حل کرد. قاعدتاً باید بر این تأکید کنم که ظرفیت‌هایی که در سازمان فناوری اطلاعات شکل‌گرفته، بنابر قانون است.

وی گفت: اکنون ۶۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور فعالیت دارند که از این تعداد ۱۵۰۰ شرکت در حوزه فناوری اطلاعات و ۱۲۰۰ شرکت در حوزه سخت‌افزار الکترونیک و مخابرات فعال هستند و در مجموع ۲۸۰۰ شرکت در این دو حوزه فعالیت دارند.

معاون وزیر ارتباطات گفت: به‌طور کل یک‌سوم از کل شرکت‌های دانش‌بنیان از فناوری اطلاعات برای پیشبرد کار خود استفاده می‌کنند. قاعدتاً این شرکت‌ها در رشد خود چرخه‌ای را دنبال می‌کنند و برای سرعت گرفتن این چرخه مواردی مانند احراز هویت، کدپستی، آدرس، اعتبارات بانکی، تبدیل‌هایی برای شبای بانکی و احراز مالکیت ازجمله زیرساخت‌های مهمی است که باید برای این شرکت‌ها مهیا شود و آن‌ها بتوانند برای تولید محصول نوآورانه خود از آن استفاده کنند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">